Løb på for blødt underlag?


AZAK
 Share

Recommended Posts

Jeg læste i Jægerkorpsets træningskompendie at det styrker ledene at løbe på skovveje/stier/blødt underlag.

laver selv en del terrænløb, på MEGET blød underlag.

kan underlaget blive så blød at man tager skade af det

(havde min far med ud på turen én gang, hvor han vrikkede om 2 gange, jeg har dog aldrig vrikket rundt på turen)

Link to comment
Share on other sites

Du har jo nærmest selv svaret på dit spørgsmål. Blødt underlag mindsker stødbelastningen og træner ledbånd, muskler og knogler i landing og afsæt på ujævnt underlag. Dette indebærer dog også en øget risiko for at vrikke om især for dem, der ikke er vant til det bløde underlag. Desuden kan det med mange gentagne skæve mindre belastninger også give overbelastningsskader. Endelig kan man sige at det bløde underlag begrænser energioverførslen til afsættet og det føles meget hårdere og tungere at løb på meget blødt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en periode på 10 dage, hvor jeg løb 2x12 minutter på stranden hver morgen kl. 7 (i Brasilien...) - som nævnt ovenover, så er det hårdere fordi sandet "absorberer" en masse af den energi du afsætter i underlaget - men samtidig styrker det din stabilitet i foden, så jeg vil mene at blødt underlagt generelt er godt (specielt med svage led/sener/knogler) - vel at mærke hvis man løber ordentligt!

Link to comment
Share on other sites

En stor del af løbetræningen som jægersoldat vil jo forgå i skov eller på anden måde i naturen, derfor vil det jo kun være en fordel at træne dette således at ud kan klare belastningen, lige som der bliver nævnt før i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share