rulleskøjter - hvad skal jeg vælge?


sophiebech
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Da mine gamle Bauer inliners gik døde for et par år siden, fik jeg ikke taget mig sammen til at få købt et par nye, og nu vil jeg virkelig gerne igang igen men jeg har slet ikke styr på udviklingen i inliner verdenen.

Jeg var virkelig glad for mine Bauer (fitness) men så vidt jeg kan se er bauer solgt til nike. Derfor har jeg fundet frem til disse Nike Max Air (hardboot) nypris 1500, som måske kunne være noget.

Ellers er jeg faldet over et par Salomon Energizer TR 8 nypris 2500, som vist får gode anmeldelser men som ser ud til at være softboot.

Det skal siges at jeg skal bruge dem ofte, både til motion og transport, og jeg elsker at løbe stærk på lange strækninger.

Er der nogen der kan hjælpe med lidt vejledning?

KH Sophie

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Da mine gamle Bauer inliners gik døde for et par år siden, fik jeg ikke taget mig sammen til at få købt et par nye, og nu vil jeg virkelig gerne igang igen men jeg har slet ikke styr på udviklingen i inliner verdenen.

Jeg var virkelig glad for mine Bauer (fitness) men så vidt jeg kan se er bauer solgt til nike. Derfor har jeg fundet frem til disse Nike Max Air (hardboot) nypris 1500, som måske kunne være noget.

Ellers er jeg faldet over et par Salomon Energizer TR 8 nypris 2500, som vist får gode anmeldelser men som ser ud til at være softboot.

Det skal siges at jeg skal bruge dem ofte, både til motion og transport, og jeg elsker at løbe stærk på lange strækninger.

Er der nogen der kan hjælpe med lidt vejledning?

KH Sophie

Super idé med rulleskøjter :)

der er denne side; http://www.skatepro.dk/da/

der har et bredt udvalg. De er meget hjælpsomme - engang da jeg skulle købe mine egne (aggressive) bestilte de nogen hjem til mig fra tyske (www.grindhouse.eu (eller .de))

Hvor langt skal du løbe generelt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man kan bruge rigtigt mange penge på unødigt gejl når det gælder inliners. Når det gælder fitness skøjter, er mit bud, at så længe de har en aluskinne (der hvor hjulene sidder), kommer det mere an på hvordan støvlen passer på din fod. Mine kostede 1000 kr og er fra Stadium, det køb har jeg bestemt ikke fortrudt. Lejer og hjul kan altid skiftes ud alt efter hvad der passer dig.

Køb nogle hårde (82A eller mere), store hjul (helst 76 mm eller mere, men husk at check at de passer i skinnen), samt nogle abec 7 lejer, så kommer der knald på!

Edit: Måske noget i denne her stil...

Edited by Orca
Link to comment
Share on other sites

Min kammerat, der er ivrig skater, sværger til speed skaters... Umiddelbart er de længere end normalt og med hjul i større diameter... Han løber med en gennemsnitsfart på omkring 30 km/t.!!

Hvis det skal være en normal fitness skøjte, ville jeg også gå efter kvalitet af støvle/skinne først og fremmest, så kan man altid supplerer med bedre kuglelejer og hjul, når de, der sælges med skøjterne, skal skiftes ud... Som regel er det nogle discount kuglelejer, man får med sine nye skøjter...

Link to comment
Share on other sites

Hej Sophie,

Herligt du vil igang på rulleskøjter igen. Det er glimrende motion, og mindre hårdt for knæ og led end både løb og cykling. Og de fleste kvinder sætter også stor pris på, at det er glimrende træning for både mave, baller og lår :wink:

Når jeg læser dit indlæg, så virker det umiddelbart til at du mest er til en hardboot skøjte? Hvis du ikke har planer om at spille hockey ved siden af dine ture, så er der ingen funtionel grund til at vælge en hardboot. En hardboot er oftest både tungere, varmere og mindre fleksibel mht. regulering end softboots.

Som andre skriver her på tråden, så er udvalget af rulleskøjter stort. Det du først skal finde ud af er:

  • Hvad du skal bruge dem til
  • Hvor meget du skal bruge dem
  • Og hvor meget du er villig til at betale

Rulleskøjter fåes fra kr. 99, i BR til custom speed skøjter, hvor støvlen alene koster kr. 10.000, og så mangler du forsat klinge, lejer og hjul. Der _er_ forskel, men udfra dine svar på de tre ovenfor nævnte spørgsmål burde du kunne spore dig ind på, hvor du selv ligger mellem de to nævnte yderpunkter.

At finde den rigtige rulleskøjte er næsten det samme som at finde den rigtige skistøvle. Når du har sporet dig ind på hvor du ca. befinder dig med valg af skøjte, så glem alt om mærke, farve, fancy systemer osv. fordi det der betyder noget er, hvordan den passer til din fod.

Desværre har vi i klubben ofte oplevet, at de almindelige sportsforretningers rådgivning om rulleskøjter er alt for dårligt, og i værste fald direkte forkert. Vi har oplevet folk komme med deres nye rulleskøjter, og har efter ganske kort tid kunne konstatere, at de slet ikke passer dem. Hver mærke har deres standard læst, og de er vidt forskellige.

Et par generelle fif er:

  • Skøjten skal sidde så stramt som muligt uden at genere
  • Din hæl skal sidde helt stramt i skøjten.
  • Når du står med strakte ben, så må dine tæer gerne røre spidsen af skøjten. Passer skøjten, så bliver foden trukket tilbage i skøjten, når du stiller dig i den rigtige position som du vil være i når du løber.
  • Du skal kunne stå så hjulene er lodrette uden problemer. Falder dine ankler indenad passer skøjten ikke (eller på bedre modeller skal klingen som minimum justeres). Falder anklen en smule udaf, så er du speedskater in spe :wink:

Personligt ville jeg aldrig købe en rulleskøjte uden at have prøvet den. Og så er det ligemeget hvor gode anmeldelser den har fået, eller hvor mange andre du kender som løber på den. Passer den ikke til _din_ fod, så er det bare ikke fedt at rulle, og teknisk gør man det unødigt svært for sig selv, i særdeleshed hvis man vil køre stærkt. Derfor; Køb aldrig rulleskøjter uden at have prøvet dem, og prøv gerne mange forskellige før du beslutter dig.

Hvis jeg skal komme med et bud på hvilken type skøjte jeg mener du skal vælge udfra din beskrivelse, så vil det være en high-end fitness skøjte eller en semi-speed skøjte. På den sidstnævnte får du i modsætning til en rigtig speedskøjte forsat støtte omkring anklen, og der vil oftest også være bremse på. Klingen bør i begge tilfælde være så stiv som muligt, så du får den bedste kraftoverførsel.

Du skriver du både kan lide at køre langt og stærkt, og du bør derfor under ingen omstændigheder vælge en skøjte med hjul mindre end 80 mm, og du bør overveje semi-speed med 90 mm. hjul. Din højde og drøjde kan være afgørende, fordi jo større hjulet er, jo hårdere er det at træde og accelerere på. Med andre ord, jo stærkere du er og jo bedre teknik du har, jo større hjul kan du køre på. De kan fåes helt op til 110 mm.

Og hvis vi nu skal nørde lidt derudaf, så vælges hårdheden på hjul efter vægt, belægning der skal køres på, og forhold der skal køres i. Vægten og hårdheden af hjulet følges propotionelt. Fin belægning = Hårdt hjul - Dårlig belægning = blødere hjul. Tørvejr = hårdt hjul - Regnvejr = blødt hjul.

Hopper du i skøjter i den dyre ende, så bør du sikre der også er tilsvarende gode hjul og lejer på. Vælger du lidt billigere, så ville jeg, udover størrelsen på hjulet, ikke spekulere så meget over det. Der bør være fornuftige hjul og lejer på, som du kan fornøje dig med de første mange hundrede kilometer.

Nu ved jeg ikke hvor du befinder dig geografisk, men du er velkommen til at kigge ned i klubben for en snak om rulleskøjter, prøve nogen af dem vi har, og som medlem vil du også have mulighed for at låne skøjter i en periode. Du kan finde meget mere information om Copenhagen Inline Club på hjemmesiden: c-i-.dk

Jeg bemærkede også, at Skates4u.dk rydder op på lageret, så måske du kan gøre et kup derude? Frederik giver sig god tid til at finde en der passer dig.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Copenhagen Inline Club

Lars Vincent Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share