FAT MASS ? ? ?


Lil
 Share

Recommended Posts

Hej, håber en af jer kan hjælpe lidt.

Jeg er lige begyndt at træne styrke 3 x og hold 2x

Jeg fik lagt et personligt program og hjælp til brug af maskiner. Det var super men..

Jeg blev målt på en body composition analyser og jeg blev chokeret over den mængde fedt jeg er i besidelse af :nonono:

Her er hvad der står på udskriften:

Body type: Standard

Gender: Female

Age: 29

Height: 175

Weight 67,8 kg

BMI: 22,1

BMR: 1494 KCAL

Impedance: 613

Fat % : 32,5

Fat mass: 22 kg

FFM: 45,8

Mit spørgsmål er:

Hvor meget fedt mass burde man have? Kan man et eller andet sted beregne hvad lige præcis JEG burde have for at være i tip top form.

Hvad betyder Impendance og hvad står BMR for? Er det hvor mange kalorier jeg burde have i løbet af dagen eller forbrænde?

På forhånd tak for jeres svar :)

Lil

Link to comment
Share on other sites

Basalstofskifte

Basalstofskiftet også kaldet BMR (basal metabolic rate) er energiforbruget hos et menneske, når det måles efter 12 timers faste i liggende stilling ved stuetemperatur.

Med andre ord er BMR den mængde energi, der går til kroppens basale funktioner, såsom at holde nyren, hjertet, leveren og hjernen mm. i gang. Altså det mindst mulige energiforbrug, der skal til at holde sig i live.

Kilde

Personligt gir jeg ikke meget for en udregnet værdi, fordi de i mange tilfælde undelader nogle faktorer, eller fokuserer på en enkelt (eks. BMI - vægt i forhold til højden). Men som der står måles det efter 12 timers faste i liggendestilling!!, og ved derfor ikke hvor meget du skal lægge i dette tal. BMR dækker tilsyneladende også kun over energiforbruget af kroppensbasale funktioner, hertil kommer al den fysiske aktivitet gå, løbe osv. andet hvor du bevæger dig.

Impedans er den elektriske modstand som et elektronisk komponent eller transducer frembyder over for vekselstrøm.

Impedans måles i ohm. Impedansens værdi er et komplekst tal, hvor realdelen er den velkendte elektriske modstand - og imaginærdelen (delen med i eller j med fortegn) er reaktansen. Skrives f.eks. (100 + j*(+50)) ohm. Selv om man indenfor matematikken bruger bogstavet i som symbol på den imaginære enhed, bruger man indenfor elektronikken bogstavet j, fordi i i forvejen bruges som symbol for størrelsen af en vekselstrøm.

Impedansen i ohm er per definition den multiplikative inverse af den elektriske admittans i siemens.

Kilde

Impedance (dansk: imperdans), er åbenbart modstanden i kroppen, hvilke så vidt jeg ved er det en af måderne som der udregnes fedtprocent fra.

Anbefalet fedtprocent:

Kvinde Undervægtig Anbefalet Overvægtig Meget overvægtig

20 - 39 år 1 - 21 % 21 - 33 % 33 - 39 % 39 - %

40 - 59 år 1 - 23 % 23 - 34 % 34 - 40 % 40 - %

60 - 79 år 1 - 24 % 24 - 36 % 36 - 42 % 42 - %

Mand Undervægtig Anbefalet Overvægtig Meget overvægtig

20 - 39 år 1-8 % 8-20 % 20-25 % 25 - %

40 - 59 år 1-9 % 9-22 % 22-28 % 28 - %

60 - 79 år 1-13 % 13-25 % 25 -30 % 30 - %

Kilde

Som tabellen viser ligger du på grænsen af den anbefalede fedt%, men hellere i god form og have en lidt højere fedt% end dårlig form og så have lav fedtprocent. Læs evt. mere om fedtprocent og en anden måde at måle den på, her på MOL:Motion-online - Mål din fedtprocent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share