frømand


thes1984
 Share

Recommended Posts

hej jeg er en ung fyr på 23 jeg mangler meget nogen at træne med, som har den samme målsætning som mig selv, nemlig at blive frømand

jeg træner for tiden med nogen triatleter og det er god træning

jeg mangler en del på min udholdenhed i under vands svømning og i march

men ellers går det meget godt

jeg var til optagelses prøve i uge 44 sidste år og måtte springe fra efter 2 dage da jeg var en piv skid ( da mine tær var begyndt at vokse sammen af vabler og den ene fod sov pga. en nave der havde sat sig fast, men hvem tænker på det når det er overstået)

nå ja jeg er fra Esbjerg

jeg havde forestillet mig at vi kunne give hinanden gode ideer til at blive de bedste og give os en beder mulighed for at komme igennem uge 44 så skriv endelig

muligvis også mødes og lave noget træning sammen

glæder mig til at høre fra alle haletudserne der ude ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Thes

Kan se at vi er samme båd, var også til prøven sidtse år.

Jeg er helt sikkert klar på noget fællestræning, kender evt. en mere som også er klar, han gik igennem prøverne, men blev vraget til dykkerlægeundersøgelsen.

Han venter på at få grønt lys til at søge igen, det kunne være rigtig godt at træne med en, som har været igennem.

Mht. til undervandssvømning, tror jeg godt at jeg kan hjælpe dig, hvor langt kan du svømme?

Jeg tog op til Århus fridykkerklub, kunne svømme 40m til den første træning, men allerede til anden træning svømmede jeg 75m.

Alt hvad der skulle til var lidt teknik og så noget teori omkring det at holde vejret.

March er bare et spørgsmål om træning, hvor meget gik du op til prøverne sidste år? Brugte selv for meget tid på det og fokuserede for lidt på svømning.

Har du aftjent værnepligt?

Mvh Bubs

Link to comment
Share on other sites

sidste år svømmede jeg 25 + et par meter men det kan jeg ikke nu selv om jeg er en okay svømmer kan sagtens svømme 1 time uden pause men det er bar under vandet det ikke går så godt, jeg kan holde vejret i 2 min.

nåede ca, 7 km på anden dagen men jeg havde heldigvis en fornemmelse af at jeg slet ikke kunne mere også da jeg sad i bilen så det var okay

ja march er bare kedeligt ;-)

værnepligt har jeg ikke aftjent, den gang var det ikke lige det jeg ville.

Link to comment
Share on other sites

Nedenstående er en beskrivelse af, hvordan jeg lærte at udføre dynamisk apnea (undervndssvømning uden finder) i århus fridykkerklub. De har har verdensrekorden på 175m uden finner og 225 med finner :tongue:

Før man svømmer, tager man 3, max 4 dybe indåndinger. Først fylder man maven og derefter brystkassen. Efter anden sidste indånding tømmes lungerne helt og så tager man den sidste dybe indånding og så afsted. Hvis man lærer teknikken, kan det være en fordel at pakke luften efter sidste indånding, det giver lige lidt ekstra. Det gøres ved at holde luften i lungerne, mens man synker mundfulde af luft, så komprimere man nærmest luften i lungerne, det kan være lidt svært i starten.

Under vandet svømmes der brystsvømning, på en banelænge skal man bestræbe at bruge så få tag som muligt, ca. 4-8 dog uden at gå i stå. For mit vedkommende kommer trangen til at trække vejret omkring 35m, det er blot en reaktion fra kroppen på den forhøjede mængde CO2 som ophobes, reelt ikke et tegn på iltmangel. Her er det vigtigt bare slappe af og tænke på, at man jo stadigvæk har masser af ilt i kroppen. Ved 40m kommer trækningerne i mellemgulvet, her skal man også bare slappe af og lade som ingenting, det er lidt ubehageligt i starten. Lærte til fridykning at jeg skulle smile når jeg blev presset, et stort smil udløser af en eller anden grund noget positivt i kroppen og man får lidt mere overskud. Det hjælper faktisk, smil og kald dig selv for tudeflæs når det bliver ubehageligt :tongue: Det første tegn på iltmangel kommer når musklerne syrer til, ligesom ved intensiv cardio e. l hvor ilten i musklerne ikke er tilstrækkelig. Her skal man være opmærksom på sit syn, får man tunnelsyn er det på tide at komme op. Bliver man ved, får man et black out, det skulle efter sigende være meget behageligt, idet man bare falder i søvn. Får man hovedet over vand inden 10-15sek. vil man automatisk trække vejret igen. Men gå allerede op når musklerne bliver tunge, der er ingen grund til at lege med ilden. Det er selvfølgelig også vigtig have en buddy til at svømme ved siden af, når man svømmer langt.

Fokuser på at være så rolig og afslappet som muligt, så du bruger mindst mulig ilt. Lad være med at fokusere for meget på antal meter, for så kan det hurtigt virke uoverkommeligt at skulle svømme Fx. 75m når man har lyst til at gå op ved 40m. Tag effektive tag, først et benspark idet du strækker armene ud foran dig, glid indtil du mister fart, så et armtag og glid med hænderne langs siden indtil du mister fart og forfra. Kig lige ned på stregen, hold armene ind langs siden og benene strakte og samlede, så bliver du mere strømlinet og nedsætter derfor modstsanden i vandet. Med afsæt kan jeg på den måde svømme 25m med 3-3½ tag. Jo færre tag, jo mindre ilt bruger man, man skal dog ikke gå stå mellem tagene, men holde en glidende bevægelse.

Det var vist det, det hjalp mig meget, at jeg fik at vide at kroppen reagere på CO2 og først senere iltmangel, det fjernede ligesom min frygt for at presse mig selv, idet det så ”bare” blev et spørgsmål om at holde ud.

Gå ind på denne tråd og læs hvad jeg skrev igår mht. undervandsprøverne og forberedelse, måske kan du bruge det til noget. Her der også to andre som skal til prøverne i år :bigsmile:

Mvh Bubs

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

tak jeg havde godtnok læst det der med co2 men det lyder meget som noget jeg kan bruge..

hvor sprang du selv fra ???

Jeg havde før prøven pådraget mig i knæskade, så jeg kunne ikke løbe de 2800m på coopers testen. Det var vildt latterligt at gå ud på en så "nem" prøve, som jeg havde gennemført uden problemer en måned før! Det skyldtes dårlig træningsplanlægning, som resulterede i overtræning og overblastning. Jeg var simpelthen for langt bag ud, da jeg påbegyndte træningen, så skulle have været realistisk og ventet til i år!

Link to comment
Share on other sites

ja over træning er det værste jeg havde selv betændelse i den ene fod det var først væk dagen før jeg tog der over, havde også problemer med knæene men læste om det på nettet og fandt ud af at jeg løb forkert, og har ikke haft problemer siden.

Link to comment
Share on other sites

ja over træning er det værste jeg havde selv betændelse i den ene fod det var først væk dagen før jeg tog der over, havde også problemer med knæene men læste om det på nettet og fandt ud af at jeg løb forkert, og har ikke haft problemer siden.

Jep, jeg overpronere så meget ,at Løberen (butikken) ikke engang havde en sko der kunne holde mig, så mit løberknæ skyldtes helt sikkert, at jeg havde trænet i et par Asics Kayano, hvilket er en neutral sko.

Sælgeren i Intersport mente det var den bedste sko til mig, så jeg troede på ham. Da jeg kom ned i løberen, efter at have løbet skoene så skæve, at de gabte 1 cm i den ene side af hælen, havde jeg allerede pådraget mig skaden.

Nu løber jeg i Asics Evolution II, den mest stabile sko på markedet og har ikke haft problemer siden.

Så kan kun anbefale at få lavet en rigtig løbestilstest!

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

ja jeg har også prøvet det med at få forkert vejledning, så man bør lige få taget den test minimum 2 steder. jeg fik lavet en test da jeg var på ferie i bangkok i new balance løbe center så jeg fik de bedste sko til den mindste pris, og jeg har aldrig haft beder sko (902 ultralite) den løbe sensorer jeg har fra polar gør at skoen vejer det dobbelte. :-)

har du allerede været inde til 2 dages testen ???

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen... :D )

Jeg er en ung mand ligesom jer, der også går og drømmer om frømandskorpset.

Jeg er på nuværende tidspunkt 21 år og bosiddende i udkanten af Roskilde.

Min plan var, at prøve lykke til optagelsesprøven sep. 2009. om ca. 1½ år.

Jeg ville egentlig bare høre om der var nogle erfaring som i ville dele mhs.

til træning og optagelsesprøve og det hele.

Mvh Jakob

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen... :D )

Jeg er en ung mand ligesom jer, der også går og drømmer om frømandskorpset.

Jeg er på nuværende tidspunkt 21 år og bosiddende i udkanten af Roskilde.

Min plan var, at prøve lykke til optagelsesprøven sep. 2009. om ca. 1½ år.

Jeg ville egentlig bare høre om der var nogle erfaring som i ville dele mhs.

til træning og optagelsesprøve og det hele.

Mvh Jakob

Hej Jakob

Der er masser, du kan søge på frømand i forumet oppe i højre hjørne, så kommer der de første 15-20 logbøger skrevet af haletudser.

Her er et link til en tråd, der er aktiv lige nu http://www.motion-online.dk/fora/index.php...&hl=frømand

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen... :D )

Jeg er en ung mand ligesom jer, der også går og drømmer om frømandskorpset.

Jeg er på nuværende tidspunkt 21 år og bosiddende i udkanten af Roskilde.

Min plan var, at prøve lykke til optagelsesprøven sep. 2009. om ca. 1½ år.

Jeg ville egentlig bare høre om der var nogle erfaring som i ville dele mhs.

til træning og optagelsesprøve og det hele.

Mvh Jakob

jeg vil anbefale dig at søge ind i år.

der er nemlig mange der finder ud af at det ikke lige var dem og hvis du ikke kommer ind og har fundet ud af at det var lige dig ja så har du virkelig motivation til at træne et helt år mere, og du har også mulighed for at træne mere målrettet

det kan jo også være du ikke en gang består læge testen så er det surt at have brugt lang tid på at træne til det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

så er jobbet sagt op så der er max tid til træning mit trænings program ser således ud

alle dage startes med svømme træning + diverse vand øvelser

løb alle dag skiftevis kort og lang rute kort 5 km lang 15-30 km

2 gange om ugen march træning over 15 km

søndag er der tid til en cykeltur på 80+

og så træner jeg is hockey 2-4 gange i ugen

og tager også et smut til berlin den 28/9 for at løbe en marton så hvis du skal der ned så skriv lige så kunne vi da løbe lidt sammen.

Link to comment
Share on other sites

så er jobbet sagt op så der er max tid til træning mit trænings program ser således ud

alle dage startes med svømme træning + diverse vand øvelser

løb alle dag skiftevis kort og lang rute kort 5 km lang 15-30 km

2 gange om ugen march træning over 15 km

søndag er der tid til en cykeltur på 80+

og så træner jeg is hockey 2-4 gange i ugen

og tager også et smut til berlin den 28/9 for at løbe en marton så hvis du skal der ned så skriv lige så kunne vi da løbe lidt sammen.

Wow. Uden at kende din form virker det som en stensikker vej til skade eller overbelastning. Hvor har du indlagt din restitutionstid (også den aktive)

Som det står nu forestiller jeg mig at du forventer følgende program giver noget godt:

Mandag: Svømning, 5 km løb

Tirsdag: Svømning, 15km løb, Ishockey

Onsdag, Svømning, 5 km løb, 20 km march

Torsdag: Svømning, 30 km Løb, Ishockey

Fredag: Svømning, 5km løb, 15 km march

Lørdag: Svømning, 20 km Løb, Ishockey

Søndag: Svømning, 5 km Løb, 80+ cykling

...

Det tvivler jeg på bare er i nærheden af optimalt. Jeg skal ikke sige at du ikke kan holde til det, men det virker som opskriften på en overbelastningsskade, du ikke behøver, og der er ingen styrketræning med. Skaden kommer nok ikke lige nu, men du skal jo også kunne holde mere end bare til uge 44.

Stil dig selv nogle spørgsmål:

Hvor er du svagest? (underforstået træn det)

Hvor er du stærkest? (træn det meget mindre)

Hvordan får du bedst mulighed for at restituere?

Hvorfor spille ishockey? (måske en fordom, men jeg har på fornemmelsen der hurtigt kan komme en skade)

Hvorfor cykle langt?

Hvor hurtig er du på en bronze cirkel + cooper? hvis du ligger fint der, så lav en Guldcirkel + cooper. Ligger du også fint der (altså omkring 12 minutter og 3000m), så skær ned på de korte løbeture i dit program og fokuser på de længere

Dette indlæg er ment på bedst mulige måde, da dit program virker ugennemtænkt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Wow. Uden at kende din form virker det som en stensikker vej til skade eller overbelastning. Hvor har du indlagt din restitutionstid (også den aktive)

Som det står nu forestiller jeg mig at du forventer følgende program giver noget godt:

Mandag: Svømning, 5 km løb

Tirsdag: Svømning, 15km løb, Ishockey

Onsdag, Svømning, 5 km løb, 20 km march

Torsdag: Svømning, 30 km Løb, Ishockey

Fredag: Svømning, 5km løb, 15 km march

Lørdag: Svømning, 20 km Løb, Ishockey

Søndag: Svømning, 5 km Løb, 80+ cykling

...

Det tvivler jeg på bare er i nærheden af optimalt. Jeg skal ikke sige at du ikke kan holde til det, men det virker som opskriften på en overbelastningsskade, du ikke behøver, og der er ingen styrketræning med. Skaden kommer nok ikke lige nu, men du skal jo også kunne holde mere end bare til uge 44.

Stil dig selv nogle spørgsmål:

Hvor er du svagest? (underforstået træn det)

Hvor er du stærkest? (træn det meget mindre)

Hvordan får du bedst mulighed for at restituere?

Hvorfor spille ishockey? (måske en fordom, men jeg har på fornemmelsen der hurtigt kan komme en skade)

Hvorfor cykle langt?

Hvor hurtig er du på en bronze cirkel + cooper? hvis du ligger fint der, så lav en Guldcirkel + cooper. Ligger du også fint der (altså omkring 12 minutter og 3000m), så skær ned på de korte løbeture i dit program og fokuser på de længere

Dette indlæg er ment på bedst mulige måde, da dit program virker ugennemtænkt :smile:

det er også bare min træning i grove træk... det vil sige det er den jeg går ud fra men hver morgen tager jeg den endelige beslutning for hvordan træningen skal være.

cykling er udelukkende for at træne sygen og udholdenheden ( at kunne blive ved selvom det virkelig gør ondt )

is hockey giver bare det sidst til konditionen so du ikke får ved nogen anden sport jeg har prøvet og så er det mega sjovt.

bronze cirkel ca 8 min. coupeer 2900 m.

Link to comment
Share on other sites

Wow. Uden at kende din form virker det som en stensikker vej til skade eller overbelastning. Hvor har du indlagt din restitutionstid (også den aktive)

Som det står nu forestiller jeg mig at du forventer følgende program giver noget godt:

Mandag: Svømning, 5 km løb

Tirsdag: Svømning, 15km løb, Ishockey

Onsdag, Svømning, 5 km løb, 20 km march

Torsdag: Svømning, 30 km Løb, Ishockey

Fredag: Svømning, 5km løb, 15 km march

Lørdag: Svømning, 20 km Løb, Ishockey

Søndag: Svømning, 5 km Løb, 80+ cykling

...

Det tvivler jeg på bare er i nærheden af optimalt. Jeg skal ikke sige at du ikke kan holde til det, men det virker som opskriften på en overbelastningsskade, du ikke behøver, og der er ingen styrketræning med. Skaden kommer nok ikke lige nu, men du skal jo også kunne holde mere end bare til uge 44.

Stil dig selv nogle spørgsmål:

Hvor er du svagest? (underforstået træn det)

Hvor er du stærkest? (træn det meget mindre)

Hvordan får du bedst mulighed for at restituere?

Hvorfor spille ishockey? (måske en fordom, men jeg har på fornemmelsen der hurtigt kan komme en skade)

Hvorfor cykle langt?

Hvor hurtig er du på en bronze cirkel + cooper? hvis du ligger fint der, så lav en Guldcirkel + cooper. Ligger du også fint der (altså omkring 12 minutter og 3000m), så skær ned på de korte løbeture i dit program og fokuser på de længere

Hej Thes.

Ovenstående er kloge ord fra Waits og jeg kan kun tilslutte mig dette. Nu skal du jo snart til prøve, men herefter vil jeg anbefale at du lægger træningen væsenligt om. Der findes en hel del artikler herom, hvorfor jeg ikke vil trætte dig med dette, dog bør du indlægge min. 1 hviledag el. restitutionstræningsdag efter 2-3 træningsdage, så kroppen lige bliver falder på plads igen. Du kan evt. lave et program der strækker sig over ca. 10 dage herefter 3 hviledage -> 10 dages program igen osv. osv. osv.

At komme igennem forløbet handler selvfølgelig om fysisk form, vilje og alt det andet der står i "hvervefolderne", men også om strategi. Vedrørende det sidste kan en strategi være, at man kun træner til underkanten af sit personlige max, men tilgengæld forbliver skadesfri!

God træning og må vinden blæse i dine sejl, sømand.

/CountySheriff

Edited by CountySheriff
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share