Hurtighed


2raan
 Share

Recommended Posts

Hej..

Ville lige spørge om hvordan man bliver hurtiger i løb. Jeg er hurtig nok i forvejen, jeg går til fodbold. Men vil gerne have prikket over i'et. Skal jeg løbe lange ture med spurt, eller begynde at løbe med vægte.. ??? Jeg vil være hurtigere ?

Link to comment
Share on other sites

Hej 2raan

Er det på boldbanen, du vil være hurtigere eller er det på 5/10 km. løb?

Hvis det er førstnævnte ville jeg satse på nogle korte ryk á 20-30 meter og variere pauserne:

A) Relativt lange pauser (1-2 min.): Løb f. eks. 6-10 sprinter

B) Korte pauser (20-30 sek.): Løb 3-6 ture, hold 3-5 min. ekstra pause og snup en omgang mere

Til de længere løbedistancer er der mest effekt af intervaltræning, fartleg, tempoløb mm., altså træning, der hjælper til at kunne holde et relativt højt tempo i længere tid. Lidt hurtighedstræning har dog også en plads i programmet, men det handler i høj grad om "hastigheds-teknik", hvilket betyder evnen til at løbe meget hurtigt med god ("afslappet") teknik. Selv bruger jeg her ryk á ca. 20 sek., hvor jeg løber med en fornemmelse af at yde 95-98% af maks. (bare så jeg ikke spænder for meget).

Jeg skifter gerne mellem 2x (4x 20 sek. sprint m. 60 sek. pause) 4-5 min. jog ml. sæt og 16x 20/30, dvs. 20 sek. "sprint" med kun 30 sek. pause ml. hver tur.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej 2raan

Er det på boldbanen, du vil være hurtigere eller er det på 5/10 km. løb?

Hvis det er førstnævnte ville jeg satse på nogle korte ryk á 20-30 meter og variere pauserne:

A) Relativt lange pauser (1-2 min.): Løb f. eks. 6-10 sprinter

B) Korte pauser (20-30 sek.): Løb 3-6 ture, hold 3-5 min. ekstra pause og snup en omgang mere

Til de længere løbedistancer er der mest effekt af intervaltræning, fartleg, tempoløb mm., altså træning, der hjælper til at kunne holde et relativt højt tempo i længere tid. Lidt hurtighedstræning har dog også en plads i programmet, men det handler i høj grad om "hastigheds-teknik", hvilket betyder evnen til at løbe meget hurtigt med god ("afslappet") teknik. Selv bruger jeg her ryk á ca. 20 sek., hvor jeg løber med en fornemmelse af at yde 95-98% af maks. (bare så jeg ikke spænder for meget).

Jeg skifter gerne mellem 2x (4x 20 sek. sprint m. 60 sek. pause) 4-5 min. jog ml. sæt og 16x 20/30, dvs. 20 sek. "sprint" med kun 30 sek. pause ml. hver tur.

mvh

Søren

Tak. :)

A'ern er forståelig.. b'ern, de 3-6 ture, hvad mener du med det.. altså hvor lang skal de ture være. ? Højst og mindst ?

ellers tak for svaret, det kan bruges

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja, man skal jo lige tænke lidt en gang imellem :-)

Det rigtige svar er: 3-6 x 20-30 meter med 20-30 sek. pause. Herefter 3-5 min. ekstra pause før du gentager serien.

Hvor A) hjælper på din absolutte hurtighed (hver tur kan gemmenføres i maks. tempo), tager B) i højere grad højde for, at du har brug for, at kunne spurte flere gange i træk.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share