Hjælp til hævede fødder ved march!


saswatch26
 Share

Recommended Posts

Jeg har seriøst brug for noget hjælp fra nogen erfarne fyre herinde. Jeg kan gå 15 km med mine meindl læderstøvler på asfalt, og når jeg tager mine støvler af, er mine fødder i et smertehelvede uden lige, forbi mine fødder er dobbelt så store som da jeg startede, fordi de altid hæver sig meget, når jeg går på asfalt. I skoven, hvis jeg går samme distance, holder mine fødder bedre til det, men bliver selvfølgelig ømme og hæver - og sårerne kommer først efter mange km. Når jeg går på asfalt hæver mine fødder og jeg får store kødsår på indensider af fødderne og på oversiden af tæerne og det gider jeg bare ikke at opleve en gang endnu - så jeg har brug for noget støtte og hjælp til, hvad jeg skal gøre.

Er mine støvler for små eller hvordan ? Sokkerne som jeg bruger er tynde og nogen af de bedste på marked, så det er bestemt ikke sokkerne der er noget galt med - så meget ved jeg.

Håber nogen herinde kan hjælpe mig til hvad jeg skal gøre !

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til at det er støvlerne der er noget i vejen med, medmindre du altså har en virkelig sær fysik. Måske er de for stive, eller for lidt affjedring, hvis det kun sker for dig på asfalt. Er det helt umuligt for dig at have to lag sokker i? Bare fordi sokkerne er dyre er det ikke ens betydende med at man har de rigtige på, de kan være for varme, for tynde, for lidt svedtransporterende etc. Jeg får f.eks. langt flere vabler ved at bruge en meget tynd og svedtransporterende sok end en tykkere. Har du prøvet med talkum, til at fjerne fugt, eller binde områderne op der irriterer?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne lyde til, at dine støvler simpelthen bare er købt for små.

Fødder hæver efter længere brug - og dette er helt naturligt! Derfor bør dine støvler, når du tager dem "friske" på, faktisk være næsten et nummer for store, så de giver plads til dine "hævede" fødder senere på turen.

Alternativt kan det være pasformen på støvlerne der bare ikke passer din form. Da jeg stod og skulle købe vandrestøvler for ca. 2 år siden, prøvede jeg bla. også Meindl Island Pro, samt en anden Meindl støvle. Ingen tvivl om at det er lækre støvler af god kvalitet og godt ry, men de passede simpelthen ikke til min fod, så jeg endte med et par Hanwag istedet, som jeg er virkeligt glad for. Meindl støvlerne var simpelthen for "flade" ved vristen/snørebåndene til min fodform.

Link to comment
Share on other sites

Kongsfelt - jeg har lidt samme problem som ( Saswatch ) - hvis man køber støvlerne ca 1 nummer for store, kører man så ikke rundt i støvlen i starten før foden begynder at blive varm og hæver ????

Jo, det gør man egentligt til dels, og det kan man så kompensere for, ved at bruge nogle tykke sokker.

Dog kan jeg godt følge din bekymring omkring det, og måske var mit råd med 1 nummer lige i overkanten. En anden ting man også skal huske at tage højde for er, at (læder)støvler jo ofte er ret stive i starten og skal gås til, mens læderet blødes op og formes efter din fod. Her giver støvlerne sig en smule.

Jeg bruger til dagligt bare alm. tennissokker i mine støvler, men har før brugt uldsokker i dem - også over længere ture, hvor mine fødder hævede. Til det tror jeg desværre nok også at mine støvler var ca et halvt for små.

Faktum er nok, at det er svært at finde støvler du både kan bruge til daglig i varmt vejr, og til længere ture i køligt vejr, hvor det sandsynligvis kræver tykkere sokker (og plads til de hævede fødder)

Ellers kan jeg anbefale www.outsite.org - der kan du nok få mere kompetent rådgivning :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share