Undervægt


Body19
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er 19 år, vejer ca. 56 Kg og er 1,73 høj. Jeg er en del undervægtig og har brug for hjælp, både til kost og træning.

Jeg har læst mig frem til at jeg skal i gang med et "fullbody-program" (som jeg ikke rigtig ved hvad er), jeg har dog læst, at det er det de fleste samme problem går i gang med.

- Dog har jeg brug for hjælp til sådant et.

Jeg har trænet lidt før, dog kun 3-4 uger ad gangen og så stoppet et halvt år og så begyndt igen osv. Dette skyldes tidsmangel (lektier). Nu er jeg dog blevet student og jeg holder derfor et sabbat år, hvor jeg vil arbejde og TRÆNE.

Jeg spiser ikke ret meget, det vil jeg gerne indrømme. Dog har jeg besluttet mig for at begynde at spise en masse. Derudover har jeg købt Weight Gainer.

Altså: Jeg vil hører hvad og hvor ofte jeg skal træne.

- derudover hvad, hvor meget og hvor ofte jeg skal spise.

Håber på hjælp hurtigst muligt..

På forhånd tak.

Edited by Body19
Link to comment
Share on other sites

EDIT:

Mit mål er at tage 10-15 kilo på de næste 12-13 mdr.

- Jeg er godt klar over at det måske ikke er så realistisk, men jeg vil gøre alt for det, og jeg har hørt om folk som har lavet mirakler med især Weight Gainer.

På den anden side er 1 kg. pr. måned vel heller ikke urealistisk??

Edited by Body19
Link to comment
Share on other sites

Hej Body

jeg ved godt, jeg moraliserer og lyder som en gammel onkel, men fremfor at fokusere så ensidigt på vægt bør du i højere grad fokuserer på at få en sund krop. Dvs. sund, alsidig kost, konditionstræning og funktionel styrketræning. Du skal tænke på, at din bygning og din formentligt naturligt lave fedtprocent, kan give dig store fysiske fordele indenfor fx landistanceløb, hvor du kan give de tunge drenge alvorligt baghjul. Da jeg gik ud af gym. var jeg 187 cm høj og vejede 64 kg. Jeg begyndte at arbejde som murerarbejdsmand, samtidig med at jeg begyndte at løbe (da jeg havde arbejdet et par måender og vænnet mig til det, vel at mærke). pga. arbejdet åd jeg som en tærsker og tog på 6 mdr. tog 5-6 kg, blev markant stærkere og fik en meget bedre fornemmelse for min krop og dens potentiale. pointen er at du vil have langt bedre af at udnytte det potentiale din krop har fremfor at bare at ville være stor. Og se dig om efter fysisk hårdt arbejde her i dit sabbat år. Det giver gratis og effektiv styrketræning og masser af skejser.

Edited by lulle
Link to comment
Share on other sites

Mht brug af Weight Gainer vil jeg i hvert fald anbefale dig at du ikke tager den mængde som producenten siger du skal...det er i mine øjne alt for meget...halver mængden og tag det i løbet af dagen.

Du tager hurtigt på når du kommer i gang med din træning og laver et ordentligt program..skriv dine resultater ned gang for gang og sørg for at der er små fremskridt i din træning - så vil du tage på.

Link to comment
Share on other sites

Mht brug af Weight Gainer vil jeg i hvert fald anbefale dig at du ikke tager den mængde som producenten siger du skal...det er i mine øjne alt for meget...halver mængden og tag det i løbet af dagen.

Det hænger jo sammen med producentens strategi. stort forbrug -> større salg af deres varer.

Link to comment
Share on other sites

Søg på foraet. Der er masser af tråde lignende.

Men kort og godt: Spis meget. Hvis du er undervægtig spiser du ikke nok. Naturligvis hvis man ikke har en sygdom eller lignende. Men prop dig med mad.

Okay, jeg har ledt en del på siden nu, dog uden det store fund.

Er det sådan at du kan sende et link eller Copy/past en tekst med kost og træning? Det ville være fantastisk.

Forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stået i samme situation som dig. Jeg er 178 og vejede i en lang tidsperiode over en del år 58-60 kg. Jeg følte det var min "normal" vægt - og lige meget hvad jeg gjorde skete der ikke rigtigt noget og det gik mig på.

Hemmeligheden er simpel SPIS SPIS SPIS, Jeg tror jeg gainede 20 kg over 5 år, her af de 10 i løbet af det første år - det er langt fra urealistisk. I dag vejer jeg hvad jeg gerne vil, men men en smule for meget fedt, jeg trænede dog ikke meget mens jeg gainede - hvis du gør det får du en perfekt kombination... En ting der gav mig noget var bl.a. at jeg altid havde en sneekers på mig...Du vil også opleve at når du begynder at spise meget bliver din mave størrer og det bliver en selvforstærkende process--

Jeg har set 1.000 vis af "mit gamle jeg" som løfter og løfter i fitness centre - uden der sker noget som helst selv om de ser dedikerede ud og træner i flere år... og det eneste de skal gøre er at spise alt hvad de overhovdet kan og ikke være så kalorie forskrækkede som de fleste herinde har en tendens til at være, men de har aldrig stået i vores situation så lyt ikke for meget på "pas nu på..."

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stået i samme situation som dig. Jeg er 178 og vejede i en lang tidsperiode over en del år 58-60 kg. Jeg følte det var min "normal" vægt - og lige meget hvad jeg gjorde skete der ikke rigtigt noget og det gik mig på.

Hemmeligheden er simpel SPIS SPIS SPIS, Jeg tror jeg gainede 20 kg over 5 år, her af de 10 i løbet af det første år - det er langt fra urealistisk. I dag vejer jeg hvad jeg gerne vil, men men en smule for meget fedt, jeg trænede dog ikke meget mens jeg gainede - hvis du gør det får du en perfekt kombination... En ting der gav mig noget var bl.a. at jeg altid havde en sneekers på mig...Du vil også opleve at når du begynder at spise meget bliver din mave størrer og det bliver en selvforstærkende process--

Jeg har set 1.000 vis af "mit gamle jeg" som løfter og løfter i fitness centre - uden der sker noget som helst selv om de ser dedikerede ud og træner i flere år... og det eneste de skal gøre er at spise alt hvad de overhovdet kan og ikke være så kalorie forskrækkede som de fleste herinde har en tendens til at være, men de har aldrig stået i vores situation så lyt ikke for meget på "pas nu på..."

Held og lykke

Mange tak for rådene, det var virkelig godt.

Jeg vil dog her til sidst sprøge dig: Når du skriver SPIS SPIS SPIS, hvad var det så du spiste (hvad burde man spise mest af)

Body. .

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for rådene, det var virkelig godt.

Jeg vil dog her til sidst sprøge dig: Når du skriver SPIS SPIS SPIS, hvad var det så du spiste (hvad burde man spise mest af)

Body. .

Du skal spise sundt - prøv så vidt muligt at holde dig fra junkfood. Der er flere måder, at gribe sagen an på. Jeg spiser selv 12 skiver rugbrød i døgnet. 4 morgen , 8 frokost. og stor aftensmad. Dét dækker mit behov plus at jeg tager ca 300g på om ugen. Jeg har som dig selv troet at jeg ikke kunne tage på og synes intet af det jeg spiste virkede. Men da jeg begyndte på rugbrød skete der noget. Kombineret med det træner jeg hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Du skal spise sundt - prøv så vidt muligt at holde dig fra junkfood. Der er flere måder, at gribe sagen an på. Jeg spiser selv 12 skiver rugbrød i døgnet. 4 morgen , 8 frokost. og stor aftensmad. Dét dækker mit behov plus at jeg tager ca 300g på om ugen. Jeg har som dig selv troet at jeg ikke kunne tage på og synes intet af det jeg spiste virkede. Men da jeg begyndte på rugbrød skete der noget. Kombineret med det træner jeg hårdt.

Okay mange tak. Jeg spiser godt nok aldrig rugbrød da jeg ikke bryder mig om det, men det skal der vidst ti lat laves om på!

Jeg har læst artiklerne, og der er mange gode råd, og jeg kan bruge en masse.

Den artikel med træningsprogrammer for begyndere er også RIGTIG god.

Her står der dog at man skal lave dødsløft, det har jeg aldrig prøvet, da jeg har hørt at det ikke er så godt, når man lige er gået i gang med at træning.

Er der ikke andre øvelser som ligner dødsløft? Så jeg kan lave den i stedet for, for ellers begyndere jeg bare at træne dødsløft.

Link to comment
Share on other sites

Her står der dog at man skal lave dødsløft, det har jeg aldrig prøvet, da jeg har hørt at det ikke er så godt, når man lige er gået i gang med at træning.

Er der ikke andre øvelser som ligner dødsløft? Så jeg kan lave den i stedet for, for ellers begyndere jeg bare at træne dødsløft.

Hvem har du hørt det fra? - Bullshit!

Du skal naturligvis starte roligt ud og ikke prøve at max'e, men det er en af de bedste øvelser man overhovedet kan lave - imo.

Nærstudér teknikken bag den, se evt film på youtube og/eller læs om den på getbig.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog her til sidst sprøge dig: Når du skriver SPIS SPIS SPIS, hvad var det så du spiste (hvad burde man spise mest af)

Body. .

Du skal som udgangspunkt spise sundt, med en overvægt af proteiner - men igen: du har brug for et solid skud kalorier hvis du vil vækste rigtigt, så lad være med at fokusere for meget på hvad folk siger, det kan være så demotiverende at spise 15 stykker rugbrød om dagen at du kommer til at flytte dig for langt væk fra dit mål. Bare kom i gang og løs i starten, alt hvad du kan, hvis junkfoof er det eneste der virker for dig, så er det det du skal spise... Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Du skal som udgangspunkt spise sundt, med en overvægt af proteiner - men igen: du har brug for et solid skud kalorier hvis du vil vækste rigtigt, så lad være med at fokusere for meget på hvad folk siger, det kan være så demotiverende at spise 15 stykker rugbrød om dagen at du kommer til at flytte dig for langt væk fra dit mål. Bare kom i gang og løs i starten, alt hvad du kan, hvis junkfoof er det eneste der virker for dig, så er det det du skal spise... Held og lykke

Nej, han skal ikke spise junkfood. Hvis det er et problem at få meget mad ned, så kan han sgu lige så godt drikke en proteinshake - så får han da i det mindste noget kroppen har godt af.

Desuden kan jeg virkelig ikke se, hvordan det kan være så demotiverende at spise. Hvis det handler om, at man føler, at mængderne er for store, så kan man bare øge indholdet af nødder, tørrede frugter, avocado, fed fisk og lignende fødevarer, der har et højt kalorieindhold.

Link to comment
Share on other sites

Nej, han skal ikke spise junkfood. Hvis det er et problem at få meget mad ned, så kan han sgu lige så godt drikke en proteinshake - så får han da i det mindste noget kroppen har godt af.

Nu vil jeg ikke ligefrem kalde proteinshakes for sundt...

Desuden kan jeg virkelig ikke se, hvordan det kan være så demotiverende at spise. Hvis det handler om, at man føler, at mængderne er for store, så kan man bare øge indholdet af nødder, tørrede frugter, avocado, fed fisk og lignende fødevarer, der har et højt kalorieindhold.

Kan det ikke være demotiverende at leve af rugbrød? Jeg argumentere bare at her i starten er det vigtigste for ham at få et solidt kalorieoverskud(med fokus på protein), på sigt skal man selvfølgelig fokusere mere på hvad man rent faktisk propper ned... Hvis han virkelig vil vækste skal han ud fra hans stats først og fremmest have mange kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke være demotiverende at leve af rugbrød? Jeg argumentere bare at her i starten er det vigtigste for ham at få et solidt kalorieoverskud(med fokus på protein), på sigt skal man selvfølgelig fokusere mere på hvad man rent faktisk propper ned... Hvis han virkelig vil vækste skal han ud fra hans stats først og fremmest have mange kalorier.

Det gode ved rugbrød er at der er gods i lortet - i stedet for en fedtet bolle eller sådan. Derfor finder jeg det bestemt ikke demotiverende at spise 12 skiver i døgnet. Sålænge det er friskt og man varierer med pålægget er der ikke en finger at sætte på det.

Link to comment
Share on other sites

Det gode ved rugbrød er at der er gods i lortet - i stedet for en fedtet bolle eller sådan. Derfor finder jeg det bestemt ikke demotiverende at spise 12 skiver i døgnet. Sålænge det er friskt og man varierer med pålægget er der ikke en finger at sætte på det.

Jeg har ingen personlige problemer med rugbrød - jeg spiser masser af det hver dag... Gaaab det begynder at blive kedeligt det her men jeg prøver igen: Hovedpointen er at han i starten bare har brug for et massivt kalorieoverskud så han kan komme ud at den lav vægts cirkel han er i... Det er i hvert fald min personlige erfaring, efter mange års træning uden resultater....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen personlige problemer med rugbrød - jeg spiser masser af det hver dag... Gaaab det begynder at blive kedeligt det her men jeg prøver igen: Hovedpointen er at han i starten bare har brug for et massivt kalorieoverskud så han kan komme ud at den lav vægts cirkel han er i... Det er i hvert fald min personlige erfaring, efter mange års træning uden resultater....

Så han samtidig får smidt en masse fedt på kroppen, der bare bliver sværere at smide bagefter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen personlige problemer med rugbrød - jeg spiser masser af det hver dag... Gaaab det begynder at blive kedeligt det her men jeg prøver igen: Hovedpointen er at han i starten bare har brug for et massivt kalorieoverskud så han kan komme ud at den lav vægts cirkel han er i... Det er i hvert fald min personlige erfaring, efter mange års træning uden resultater....

Men at spise junkfood som du siger, det kan derfor virke som en af de faktorer der måske har sat din træning ud af spillet - hvis du selv har gjort sådan. For jeg vil aldrig råde en undervægtig til at spise junkfood, eller nogen anden person. Og det virker som om, at du ikke rigtig ved hvad rugbrød indeholder - for det er netop en genvej til mange kalorier og kulhydrater - og de er ikke usunde. Derfor: rugbrød.

Du kommer dog ikke med noget andet middel til et "massivt" kalorieoverskud, hvad det så også end skulle være.

Link to comment
Share on other sites

Men at spise junkfood som du siger, det kan derfor virke som en af de faktorer der måske har sat din træning ud af spillet - hvis du selv har gjort sådan. For jeg vil aldrig råde en undervægtig til at spise junkfood, eller nogen anden person. Og det virker som om, at du ikke rigtig ved hvad rugbrød indeholder - for det er netop en genvej til mange kalorier og kulhydrater - og de er ikke usunde. Derfor: rugbrød.

Du kommer dog ikke med noget andet middel til et "massivt" kalorieoverskud, hvad det så også end skulle være.

For lige at blande mig i denne diskussion. Jeg giver dig delvist ret i han ikke bare skal gå amok på grillbaren. Omvendt mener jeg ikke han skal fokusere på rugbrød som du som du skriver. Det handler om for ham at komme i et kalorieoverskud, men med måde.

Den bedste måde han i mine øjne kan gøre det på, er at fokusere på det kulhydrat han indtager og ikke proteinen. Hvis jeg skulle give et råd ville det være at spise en generel sund kost og eventuelt kombinere det med flere kulhydrater. Den myte som delvist bliver fremhævet i nogen af de tidligere indlæg "med massivt kalorieoverskud" og lignende, kan du i mine øjne ikke bruge til noget, med mindre du gerne vil tage 12 kg fedt på ud af de ønskede 15 kg.

Jeg synes du langsomt skulle prøve at justere din sunde kost opad, det vil sige spise mere mad, når din træningsmængde og teknik kommer lidt bedre på plads. Ydermere hvis du absolut vil spise kosttilskud kan du roligt spise gainer, men kun lige efter en træning og så nøjes med at spise halvdelen af det som producenten anbefaler. Hvis du synes at det ikke hjælper at spise mere "almindelig kost", så suppler den op med for eksempel en liter juice om dagen, det gjorde jeg da jeg startede med skulle omlægge min kost. Der får du en masse kulhydrater og det er rimeligt nemt at holde styr på, så hvis du lige pludselig synes det går for hurtigt kan du eventuelt droppe den.

Alt ovenstående bygger selvfølgelig på at du går i gang med at træne og gerne vil have en hvis fremgang både med stålet og din vægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share