Kritik af kost


Guest Motörhead
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg skal fra i dag af starte med at træne under hundrede procents ordnede forhold.

Det inkluderer selvfølgelig også min kost. Jeg har i de seneste år haft en diæt, der har lignet en professionel cykelrytters, men det har dog gået en hel del nedad og været erstattet af bl.a. for meget junkfood i den seneste periode. Kombineret med stort set ingen træning, har det også haft en uheldig effekt på min appetit.

Jeg er desuden ikke den største ekspert, når det kommer til kost, med henblik på muskelopbygning. Jeg har egentlig aldrig - indtil nu - forsøgt at holde styr på hvor meget jeg har spist, så jeg ved ikke helt, hvad vil være nok.

Jeg har sammensat en "dagsmenu" herunder og ville blive glad, hvis der var nogen der kunne komme med konstruktiv kritik omkring det.

Er det dårligt sammensat? Utilstrækkeligt med kalorier?

Bemærk at det ikke er alt, jeg spiser, som bliver noteret. Salat, frugt og lignende er ikke noteret, da jeg desværre ikke har noget jeg kan måle disse ting specielt præcist med.

Udover de ting, der er skrevet ned, samt frugt og grønt, kommer jeg bl.a. til at snacke på en del nødder og lignende.

Jeg har en morgenvægt på omkring 70 kg.

"Menuen" er som følger:

			 vikt(g) kcal  prot karb fett
=========================================
Frukost
=========================================
Juice 250 - 113 - 1 - 24 - 0
Rågbröd 75 - 154 - 4 - 12 - 4
Baconpastej 60 - 150 - 7 - 4 - 12
Makrill i tom 100 - 200 - 14 - 1 - 16
Äg 70 - 134 - 7 - 0 - 0
Mysli 150 - 615 - 15 - 93 - 20
Yoghurt 250 - 175 - 9 - 28 - 3
=========================================
Lunch - Tonsallad
=========================================
Crèmefraiche 100 - 190 - 3 - 3 - 18
Tonfisk 185 - 204 - 46 - 0 - 2
=========================================
After-workout
=========================================
Skummjölk 1000 - 350 - 35 - 48 - 0
Russin 42 - 120 - 2 - 19 - 0
=========================================
Middag - Marinerad kyckling m ris & sallad
=========================================
Kycklingfillé 300 - 270 - 60 - 3 - 3
Ris 150 - 205 - 5 - 36 - 0
=========================================
Kvällsmat
=========================================
Cottagecheese 150 - 151 - 21 - 4 - 7
Rågbröd 75 - 154 - 4 - 12 - 4
Ost 100 - 450 - 20 - 1 - 38
=========================================
Total 3057 - 3635- 253 - 289 - 127

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nå forresten. Jeg har hørt et eller andet sted, at hvidt brød er tomme kalorier og sådan set ret useless. Er det samme også gældende for rugbrød? Nej vel?

Link to comment
Share on other sites

Nå forresten. Jeg har hørt et eller andet sted, at hvidt brød er tomme kalorier og sådan set ret useless. Er det samme også gældende for rugbrød? Nej vel?

Rugbrød er bedre end hvidt brød, men grøtsager er endnu bedre :-)

Du spiser ingen frugt og ingen grøntsager, din fedtsyrer fordeling ser ikke for god ud.

Bare sådan lidt overordnet :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Rugbrød er bedre end hvidt brød, men grøtsager er endnu bedre :-)

Du spiser ingen frugt og ingen grøntsager, din fedtsyrer fordeling ser ikke for god ud.

Bare sådan lidt overordnet :-)

Bemærk at det ikke er alt, jeg spiser, som bliver noteret. Salat, frugt og lignende er ikke noteret, da jeg desværre ikke har noget jeg kan måle disse ting specielt præcist med.

Udover de ting, der er skrevet ned, samt frugt og grønt, kommer jeg bl.a. til at snacke på en del nødder og lignende.

Så frugt og grøntsager spiser jeg faktisk. Noget i stil med to-tre stk. frugt og måske fem grøntsager om dagen. Jeg har en kæreste, som er vegetar, så jeg er rimelig meget blevet oplært i at tilberede og spise forskellige former for grøntsager.

Hvad går fedtsyrefordeling ud på, helt præcis? Giver det nogen mening at sige, at jeg bruger olivenolie i madlavningen? Jeg er ret ignorant på kostområdet, desværre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Cookie-sq mener at du har for meget mættet fedt og for lift umættet fedt. Mættet fedt er fedt fra animalske kilder dvs. fra kød og mælk. Mættet fedt er usundt, da det øger risikoen for hjerte-kar sygsomme. Dog indeholder fedt fra fisk de gode omega-3 fedtstoffer. Umættet fedt fra vegetabilske kilder nedsætter omvendt risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Læs evt. fedt-faq'en her på siden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg tror Cookie-sq mener at du har for meget mættet fedt og for lift umættet fedt. Mættet fedt er fedt fra animalske kilder dvs. fra kød og mælk. Mættet fedt er usundt, da det øger risikoen for hjerte-kar sygsomme. Dog indeholder fedt fra fisk de gode omega-3 fedtstoffer. Umættet fedt fra vegetabilske kilder nedsætter omvendt risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Læs evt. fedt-faq'en her på siden.
Er det ikke dels dækket ind ved at jeg spiser bl.a. avocado, nødder og bruger planteolie, primært?

Skal nok finde den der FAQ, nu jeg ved at den findes ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share