Ondt i akillesenen.


NHE
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har været ude at løbe et 10km løb i går, og har fået ondt i akillesenen, især når jeg går - går ud fra at det er en overbelastningsskade.

Personligt tror jeg at grunden er, at jeg over de sidste 10 løb jeg har været ude på, er gået fra 3km til 10km, og ikke er vant til den belastning. Ved godt at det er dumt og at man burde starte langsommere.

Men så sagde en bekendt at jeg da vist har rimeligt hypermobile led, og derfor slet ikke, overhovedet burde løbe (!). Kan dette virkeligt passe? Kan leve med at have en skade i nogle uger og så starte langsomt, har lært af fejlen, men ville være meget trist over slet ikke at kunne løbe. Hvad skal jeg gøre nu, og når min sene ikke gør ondt længere? Indtil videre har jeg holdt mig i ro, benet opad, og lånt noget is til sportsskader at putte på, har dog ikke noget selv (hvor købes det?).

Link to comment
Share on other sites

går ud fra at det er en overbelastningsskade.

det er det helt sikkert, det går hurtigt fremad med muskler og iltoptagelse, derimod tager det lang tid for senerne at følge med. Tag det lidt roligere i fremtiden

Men så sagde en bekendt at jeg da vist har rimeligt hypermobil led, og derfor slet ikke, overhovedet burde løbe (!). Kan dette virkeligt passe?

Nej, der hvor du skal passe på er er at dine led ikke kommer i ydrestilling, og dermed øger risikoen for slidgigt, ledene kommer ikke i yderstiling ved løb, så du kan rolig forsætte med at løbe.

Styrketræning er godt for folk med hypermobilitet, da stærk muskulatur er med til at stabiliserer ledet

lånt noget is til sportsskader at putte på, har dog ikke noget selv (hvor købes det?).
mener div. Sportsbutikker her det, ellers kan du sagtens bruge frosne grønsager, is terninger som ligges i en frysepose, eller du kan lave dine isposer selv, hæl brunsæbe i en frysepose, og smid den i fryseren.

Husk ikke at putte isposerne direkte på huden, 20 min is på, 40 min pause mm

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share