Styrketræningsprogram til svømning


thefrog
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg står og mangler et styrketræningsprogram op til en svømmesæson. Min svømmesæson starter i oktober-november, og har minimum tre dage til rådighed per uge(højst fem) til styrketræning. Jeg er let øvet svømmer(25 meter crawl: 15 sekunder). Jeg kommer til at træne på konkurenceplan når jeg starter(20 timer/uge), og kommer primært til at svømme mellem-langdistance crawl. Håber der er nogle folk herinde som kan hjælpe mig. Ved godt jeg skal træne rigtigt meget arme, overkrop og ryg. Men har mere brug for hjælp til mer konkret hvilke øvelser jeg skal bruge Har ikke brug for at træne ben, da jeg løber 5 gange om ugen op til svømmesæsonen starter.

Havde tænkt på at ende op med at bruge et 2-split program hvor den ene dag var mest rettet mod den øverste og nedre del af ryggen samt mave, og den anden dag mere mod triceps, bryst og skulder.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg står og mangler et styrketræningsprogram op til en svømmesæson. Min svømmesæson starter i oktober-november, og har minimum tre dage til rådighed per uge(højst fem) til styrketræning. Jeg er let øvet svømmer(25 meter crawl: 15 sekunder). Jeg kommer til at træne på konkurenceplan når jeg starter(20 timer/uge), og kommer primært til at svømme mellem-langdistance crawl. Havde tænkt på at ende op med at bruge et 2-split program hvor den ene dag var mest rettet mod den øverste og nedre del af ryggen samt mave, og den anden dag mere mod triceps, bryst og skulder.

Jeg foreslår at du svømmetræner alle dagene i stedet for at spilde din tid i vægtcentret. Hvis du vil være god til at svømme- så svøm.

Du kan strukturere din svømning som intervaltræning. Den simple model 2del arb, / 1 del hvil = 2 min crawl/1 min hvil. Dette gentager du mindst 10 gange, hverefter tilsvarende men med bryst som svømmestil.

Skru lidt ned for løb, så du ikke får skader! God træning

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at du svømmetræner alle dagene i stedet for at spilde din tid i vægtcentret. Hvis du vil være god til at svømme- så svøm.

Skru lidt ned for løb, så du ikke får skader! God træning

Helt enig her.

Desuden synes jeg det er lidt sent at gå i gang med styrketræning, når du kun har 2 måneders tid tilbage inden start. Men hvis du absolut skal træne, ville jeg fokusere på større kombinationsøvelser og noget supersæt. På den måde kan du holde pulsen oppe og få trænet det meste af kroppen ret fornuftigt. Det er de "sædvanlige" øvelser som squat, bænk, dødløft, diverse kropshævninger, row-øvelser, dips, pullovers osv. jeg tænker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at du svømmetræner alle dagene i stedet for at spilde din tid i vægtcentret. Hvis du vil være god til at svømme- så svøm.

Du kan strukturere din svømning som intervaltræning. Den simple model 2del arb, / 1 del hvil = 2 min crawl/1 min hvil. Dette gentager du mindst 10 gange, hverefter tilsvarende men med bryst som svømmestil.

Skru lidt ned for løb, så du ikke får skader! God træning

/CountySheriff

Tak for hjælpen, og dog. Jeg ved godt det bedste ville være at svømme en masse, men lige nu er jeg i USA på high school, og der kører man tre-sæson sport. Så løb nu og svømning senere(oktober eller november. Er ikke helt sikker). Jeg ved godt at det bedste ville være at svømme. Men har jeg ikke mulighed for. Så vil prøve at få trænet min krop så meget op til det som muligt(ikke ben).

Hvordan skal jeg fordele min træning? Lige meget bryst, triceps, biceps ryg og skuldre? Eller fordelt med større vægt på nogle af delene?

Venligst,

Mark

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share