fugtigt vejr


tamayo
 Share

Recommended Posts

kan høj luftfugtighed påvirke ens løbetræning?

fx ved at iltoptagelsen nedsættes hvis det er meget fugtigt vejr?

Grunden til at jeg spørger om dette, er at jeg var fornyligt var ude og løbe, lige efter der havde været kraftigt regnvejr, og luften var rigtig dejlig ulækker...

Kan dette på nogen måde påvirke ens løbetræning i forhold til alm. tørt vejr? (i danmark)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på ferie i usa her for et par år siden, hvor jeg løb ca kl 10 om formiddagen i 30 grader med dunkende fugtighed

og jeg mistede den naturlige drivkaft jeg plejer at ha når jeg løber, simpelthen fordi jeg blev overophedet.

Kroppen bruger sved til at nedkøle sig selv med, da det varme sved på huden bliver kølet ned af luften og fordamper,

Så når der er meget høj fugtighed har kroppen svære ved at køle sig selv ned, og man bliver "overphedet" derfor

tillader kroppen ikke at man Presser den lige så hårdt som normalt.

Jeg tvivler på at det nedsætter iltoptagelsen, men det har en effekt på kroppens temperatur, selv i danmark

AZAK

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at have hørt, at luftfugtigheden skulle have indflydelse på luftens evne til at bære ilt, eller lungernes evne til at optage ilten? Jeg har ingen kilder til at underbygge det, men jeg synes det passer meget godt med mine egne erfaringer!

Jeg kan ikke huske hvilken luftfugtighed der skulle være optimal, men i hvert fald måtte det hverken være for tørt eller for fugtigt?

Måske nogen kan underbygge eller aflive "myten"? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share