Fullbody som suplement til volleyball


Boltar
 Share

Recommended Posts

Hej Molbrugere

Jeg kunne godt tænke mig lidt input til hvordan jeg kan optimere min styrketræning bedst muligt. Programmet er ment som et suplement til volleyball, hvor jeg træner mandag og onsdag og har normalt kamp søndag. Jeg vil gerne vide om det evt. bedre kunne svare sig at køre et alm. fullbody program 2 gang om ugen i stedet for nedenstående. jeg kan ikke 3 gange om ugen da jeg så vil være for træt til en evt. kamp søndag og jeg har heller ikke lyst til at køre et split, hvor jeg så kører min. 1 dag hvor jeg også spiller volley. Meningen er at køre til blanding af Fullbody og et spiltprogram.

Og så lidt om mig selv 184 cm, 86kg og jeg har styrketrænet i ca 3 år efter et normalt fullbodyprogram a la dag 1 lidt on/off.

Dag 1/Tirsdag

Bænkpres

Chinups

Row

Cuban press

Military

Leg Curls

Biceps/triceps

Calf raises

Mave

Lænd

Dag 2/torsdag

Dødløft

Chinups

Row

Cuban press

Leg Extension

Biceps

Mave

Lænd

Dag 3/fredag

Squat

Bænkpres

Calf raises

DB Incline bænk

Lat. Raises

Military

Triceps

Mave

Lænd

Forslag og kriktik modtages gerne

på forhånd tak

Lænd

Edited by Boltar
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

3x FB + 2x træning + kamp = Alt alt for meget.

Jeg ville træne med vægte tirsdag og torsdag/fredag.

Er det for at komme til at hoppe højere? Kuren 'plejer' at være tunge benbøjninger [eng: squat], tung høj-rep læg træning (siddende og stående), plyometrisk træning (der er vist en artikel på forsiden) og muligvis øvelser som frivend eller råtræk [eng: power clean og power snatch). (hvis du har mulighed for at lære dem).

Hvor hårdt er volleyball til skuldrene/albuerne/knæene? Det er måske værd at bruge tid på nogle øvelse, for at undgå skader.

Umiddelbart bliver dit spil vel ikke bedre, hvis du øger vægten af din overkrop?

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Hej hej

Du søger eksplossiv styrke i og med det er volleyball.

Definitionen på eksplossiv styrke er maksimal kraft/tid.. Bemærk at det er pr tid. Du skal altså udføre meget kraft, hurtigt, modsat vægtløftning.

Det viser sig så at du skal træne med utrolig høj bevægelseshastighed med høj belastning, få gentagelser og lange pauser.

Dvs når du hiver/presser, skal det være tæt på 1RM (maks), så hurtigt som muligt.

Simpelt..!

Du skal altså ikke træne maksimal styrke.. Du skal træne dit nervesystem til hurtigt at videregive en høj kraft.!

Mvh Jens Jakob

www.Løbeskoen.dk - 25-45% under vejlende udsalgspriser på LØBESKO

Link to comment
Share on other sites

Du søger eksplossiv styrke i og med det er volleyball.

Definitionen på eksplossiv styrke er maksimal kraft/tid.. Bemærk at det er pr tid. Du skal altså udføre meget kraft, hurtigt, modsat vægtløftning.

Det viser sig så at du skal træne med utrolig høj bevægelseshastighed med høj belastning, få gentagelser og lange pauser.

Dvs når du hiver/presser, skal det være tæt på 1RM (maks), så hurtigt som muligt.

Det kan godt være du liiige skal have checket op på hvad vægtløftning er :wink:

Link to comment
Share on other sites

3x FB + 2x træning + kamp = Alt alt for meget.

Jeg ville træne med vægte tirsdag og torsdag/fredag.

Er det for at komme til at hoppe højere? Kuren 'plejer' at være tunge benbøjninger [eng: squat], tung høj-rep læg træning (siddende og stående), plyometrisk træning (der er vist en artikel på forsiden) og muligvis øvelser som frivend eller råtræk [eng: power clean og power snatch). (hvis du har mulighed for at lære dem).

Hvor hårdt er volleyball til skuldrene/albuerne/knæene? Det er måske værd at bruge tid på nogle øvelse, for at undgå skader.

Umiddelbart bliver dit spil vel ikke bedre, hvis du øger vægten af din overkrop?

Ja jeg er også ved at kunne mærke på mig selv at 2 gange vægttræning er nok. Formålet er at kunne hoppe højere og slå hårdere. Selve træningen af overkroppen er mest ment som skadesforebyggende træning (har haft en dårlig skulder) samt en stærkere "core"-muskulatur til forspænding i slagudvekslingen.

Har ikke haft mulighed for at lave frivend før nu og det ligner umiddelbart noget der kunne bruges

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share