MOLs løbeprogram for nybegyndere


Jonesy
 Share

Recommended Posts

Hej MOLs kloge brugere :)

Jeg er lige startet på løbeprogrammet for nybegyndere og har et par spørgsmål jeg håber i kan svare på.

Kort om mig:

Mand, 25 år gammel, 179 høj, 97 kilo. Jeg har aldrig løbet før. Det sidste års tid har jeg tabt mig omkring 40 kilo (sigter efter at smide omkring 20 kilo mere) gennem omlægning af min kost og motion(udelukkende cykling). Jeg er selvsagt ikke i synderligt god form(underdrivelse).

Jeg har indtil videre kun løbet en enkelt gang, altså det første trin på 2.5 km med 2 minutters gang/2 minutters løb.

Hvor hurtigt skal jeg sigte efter at kunne løbe de enkelte distancer? Min første, og hidtil eneste tur, løb/gik jeg på 19½ minut, og jeg havde lidt følelsen af at jeg godt kunne have løbet lidt hurtigere. Er det godt, skidt, acceptabelt eller fuldstændig underordnet?

Jeg løb i tirsdags og onsdag var jeg ret øm i mine lårmuskler. I dag er det ikke så slemt, men jeg kan stadig mærke lidt ømhed. Kan jeg gøre noget for at minimere ømheden eller må jeg bare leve med det indtil jeg kommer i bedre form? Jeg har en idé om at det ville hjælpe hvis jeg strækkede ordentligt ud efter jeg har løbet, men jeg lavede egentlig bare nogle improviserede udstrækningsøvelser. Findes der nogle bestemte udstrækningsteknikker der ville være nyttige?

Er der noget jeg bør være opmærksom på i forholdet mellem min kost og hvornår jeg løber? Før måltid, efter måltid?

Jeg ved ikke om det har nogen relevans, men jeg kan lige kort ridse min kostplan op:

Morgen: Fiberrigt morgenmadsprodukt med skummetmælk

Frokost: En ordentlig bunke grøntsager, noget groft rugbrød med fedtfattigt pålæg.

Aften: 150 gram magert kød, 50 gram ris/pasta/kartofler + en masse grøntsager.

Imellem de store måltider fylder jeg op med lidt frugt eller nogle grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Du kan måske bruge mine tider til at sammenligne med.

Jeg er mand 27år 180 høj vejer 110 kg, har lige tabt mig 15 kg

Jeg har fundet en vej der er 2700 meter lang

Første tur: 19min

Anden tur: 17min

Tredje tur: 16min30sek Ondt i skinnebenene.

Fjerde tur: 17min Ingen tvivl mere, Jeg har skinnebensbetændelse. :crazy:

3 ugers pause

Jeg valgte at starte helt forfra.

Første tur: 16min30sek

Anden tur: 15min40sek

Tredje tur: 14min

Fjerde tur: 13min45sek Er desværre ved at få ondt i skinnebenene igen. :mad: men god tid :bigsmile:

Syntes det er utroligt at der er så store fremskridt nå man ikke har løbet flere gange.

Edited by Gizmo1980
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share