Omega-3, hvor meget vil i anbefale mig?


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt rundt omkring, og har fundet svar på det meste, men jeg har ikke fundet et svar på hvor meget jeg bør indtage dagligt. Jeg indtager både blendede hørfrø, diverse fiskeprodukter samt kapsler med 1000 mg fiskeolie (600 mg omega-3).

Min situation: Jeg har for nyligt indset at jeg nok har AADD (Adult Attention Deficit Disorder), og jeg har set visse videnskabelige studier der tyder på at omega-3 fedtsyrer kan have en positiv effekt. Det skal også nævnes at jeg er noget overvægtig (106 kg fordelt på 190 cm). For tiden træner jeg ikke andet end 15 minutters løb hver 3. dag. Dog regner jeg med at det vil stige når jeg taber mig og kommer i bedre form.

Når jeg læser på nettet anbefales der typisk omtrent 1-4 gram omega-3 dagligt. Men jeg har set trænings-logs hvor folk indtager 10-15 gram, hvilket sikkert kan begrundes i at de træner hårdt.

Så hvor meget vil i mene én i min situation burde stile efter dagligt?

Peter :)

Link to comment
Share on other sites

Min situation: Jeg har for nyligt indset at jeg nok har AADD (Adult Attention Deficit Disorder), og jeg har set visse videnskabelige studier der tyder på at omega-3 fedtsyrer kan have en positiv effekt.

Mht. doseringen, så er den gængse anbefaling 1-3 g. om dagen - 10-15 g. omega3 om dagen lyder ærligt talt noget voldsomt.

Men det med AADD lyder lidt som en diagnose du selv har stillet? Jeg synes du skal tage omkring din læge hvis du har mistanke om AADD, så det kan blive behandlet, hvis det viser sig at være tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Mht. doseringen, så er den gængse anbefaling 1-3 g. om dagen - 10-15 g. omega3 om dagen lyder ærligt talt noget voldsomt.

Men det med AADD lyder lidt som en diagnose du selv har stillet? Jeg synes du skal tage omkring din læge hvis du har mistanke om AADD, så det kan blive behandlet, hvis det viser sig at være tilfældet.

Tak for det gode svar. Jeg tror i så fald at jeg vil stile efter de 3 daglige gram.

Ja, du har helt ret i, at der ikke foreligger nogen egentlig diagnose endnu. Jeg har en tid hos lægen den 1. okt, så det kan blive undersøgt om jeg har ret i min vurdering.

Peter :)

Edited by plindboe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share