Løbesko - hvad er godt, hvad er skidt?


Fafnr
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en relativt nybegynder inden for løb. Jeg har løbet hver anden dag en 6-8 måneder nu, og er begyndt at få ondt i knæene efter løb / cykling.

Min læge - og fyren nede i Sport Master - sagde det sandsynligvis var fordi jeg skulle bruge nye sko, og det skal nok passe. Dem jeg havde var nogle Nike Max Air købt i Bilka for små 500 kr.

Nu er spørgsmålet så... Hvad skal jeg købe, og hvor?

Her er lidt fakta om mig og hvad skoene skal bruges til (efter hvad jeg har læst mig til er den slags vist ret betydende...):

Jeg er en mand på 25 år, vejer ca. 78 kg. Skoene skal hovedsageligt bruges på asfalt. De skal nok være rigtigt godt støttende / affjedrende / hvad det nu hedder siden jeg løber på asfalt? Jeg er efter hvad jeg fik at vide i Sport Master neutral løber (han så på mine gamle sko).

Jeg løber ikke voldsomt langt (lige nu, mellem 5 og 6 km, men jeg håber senere at kunne helt op på 10km en gang imellem. Man skal jo have et mål :), og aldrig konkurrence eller lignende.

Jeg er sikker på at de sko der blev anbefalet i Sport Master som sådan var gode nok til mig - men dem han anbefalede kostede omkring 1500,

(Jeg mener det var et par Asics, iøvrigt.)

Det er mange penge for en studerende...

Derfor kunne jeg godt tænke mig at få lidt information fra... Skal vi kalde det en neutral kilde? ;)

Jeg har også kigget på et par Nike Air Zoom Vomero +3 til ca. 1200 - men igen, det er pokkers mange penge.

Jeg har også tjekket nettet for div sko, men der er ikke de store penge at spare efter forsendelse mv - sjældent mere end ca. 150 kr, og hvis nu ikke størrelsen er rigtig så går de 150 meget hurtigt med at sende skoene frem og tilbage.

Er der nogle der har erfaringer / tips / bare noget information så jeg ikke køber katten i sækken?

På forhånd tak,

Søren

Link to comment
Share on other sites

Du skal ned at købe sko i en specialbutik. En decideret løbebutik. Her vil dine gamle sko blive kigget på, og de vil skulle løbe på et løbebånd i forskellige sko, og vha. kamera og slow motion finder de frem til et par der passer til din løbestil. Du skal nok regne med at bruge omkring 900-1200 :) Men du kan også være rimelig sikker på at de finder et par gode sko til dig, har god service, og ikke blot anbefaler dig de dyreste. Afhængig af hvor du bor, kunne bud være Kaisersport (Kbh) eller Løberen (flere steder rundt i landet).

Link to comment
Share on other sites

Du skal ned at købe sko i en specialbutik. En decideret løbebutik. Her vil dine gamle sko blive kigget på, og de vil skulle løbe på et løbebånd i forskellige sko, og vha. kamera og slow motion finder de frem til et par der passer til din løbestil. Du skal nok regne med at bruge omkring 900-1200 :) Men du kan også være rimelig sikker på at de finder et par gode sko til dig, har god service, og ikke blot anbefaler dig de dyreste. Afhængig af hvor du bor, kunne bud være Kaisersport (Kbh) eller Løberen (flere steder rundt i landet).

Enig. Det er helt umuligt at rådgive uden at have set dig løbe. Selvfølgelig er der sko, der er bedre end andre, men det er ikke til at sige, hvilke der er bedst for dig.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg stod med ca. samme problem før sommeren kom sidste år igen, da jeg løber ca. 4 gange om ugen min. 6 km. pr dag.

Jeg havde nogle gamle sko som var ved at være godt brugt da jeg brugte dem til løb og træning i centret.

Jeg tog ned til en sports butik for at hører hvad de kunne tilbyde og der målte de mig også med kamera på løbebånd. Det kommer meget an på hvordan du træder ned med din fod og hvilken side presset bliver lagt til. Men altid en god ide er at skifte dem ud en gang om året.

Et lille trick er at skifte dem når der starter udsalg, for så kan du nemt være heldig at finde de rette sko til næsten den halve pris, men du må stadig punge ud med de 700-800 kr.

Vil sige du kan tage de fleste sportsbutikker hvor du kan få målt din træde måde ved løb, dog lyt godt til sælgeren da ikke alle er lige vidende :) og så kan det gå galt.

Nu bruger jeg et par til at løbe med og et par til at træne med i centret da du kan belaste dine sko forkert når du træner og så kan du ødelægge dem efterhånden. Lidt ligesom når man ikke binder sine sko op men bare træder ud af dem og i dem. det er også med til at ødelægge støtten i hælen osv...

Håber du finder de rette ;)

mvh Seberg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

mange tak for jeres råd. Det ser ud som om jeg bare må punge ud med de der 1000-1200 kroner, da jeg ikke kan vente på udsalg...

Takker for hjælpen - jeg tror jeg vil prøve løberen her i Århus. De ser ud til de ved hvad de laver - og jeg kender ikke andre steder i nærheden der har et løbebånd at teste på ;)

Mvh.

Søren

Link to comment
Share on other sites

Løbesko købes IKKE i sportmaster etc... DE KØBES I PROFF LØBEFORETNINGER..!! Eks Løberen, Marathonsport, Kaiser etc..!!!

Man køber IKKE nike zoom xpz, acics fgb, eller hvad de nu hedder...! MAN KØBER DEM DER PASSER TIL SIN LØBESTIL..! (derfor løbebånd+ kamera + slowmotion + PROFF betjening.!. THAT IT.! Der er IKKE alternativer.!

Udsalgs sko købes KUN hvis man ved man har behov for..! Et godt tilbud er ikke nødvendigtvis en god sko..!

Sorry de store bogstaver...Men RIGTIGT MANGE får netop skader pga af ovenstående.

En dyr Nike på udsalg er ikke = med en god sko..!

Lance

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldrig bestået at det er bedst at købe de billige udsalgssko. Nu er det at landet ligger sådan at der hvert år kommer en ny kollektion af sko hjem som erstatter sidste års modellerne. Forskellen er for det meste udseendet og derved siger jeg at hvis man først har fundet de rigtige sko og har været igennem de normale test på løbebånd og kamera osv. Så er det at man kan spare penge ved at tage samme model sko, bare sidste års design og farve. Selve pas form osv er jo det samme.

Der med siger jeg heller ikke at det altid er sådan. Skoen skal passe til formen. Det kender jeg selv meget til da jeg har skrøbelige knæ i forvejen, men gerne vil løbe derfor skal jeg også være sikker på jeg får de rigtige. Men derfor kan de stadig godt findes og nogle gange hvis man er heldig til en fornuftig pris når de skifter den gamle kollektion ud.

Men giver dig ret GearHeads.. Det er satme vigtigt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share