Maerkeligt blodtryk?


GreNoLi
 Share

Recommended Posts

Jeg har netop prøvet at maale mit blodtryk da jeg er i ret god form, og derfor mente at mit blodtryk skulle vaere ret godt. Til min store overraskelse ligger mit blodtryk paa ca.136/83 og det synes jeg er ret højt da vi i min familie ellers har lavt blodtryk. Jeg 29 aar, løber marathon og har en hvilepuls paa ca.40. Jeg har en ven som intet motion dyrker og hans blodtryk var alligevel 138/70. Har jeg grund til bekymring? PS. Det var en rigtig blodtryksmaaler fra hospitalet.

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop prøvet at maale mit blodtryk da jeg er i ret god form, og derfor mente at mit blodtryk skulle vaere ret godt. Til min store overraskelse ligger mit blodtryk paa ca.136/83 og det synes jeg er ret højt da vi i min familie ellers har lavt blodtryk. Jeg 29 aar, løber marathon og har en hvilepuls paa ca.40. Jeg har en ven som intet motion dyrker og hans blodtryk var alligevel 138/70. Har jeg grund til bekymring? PS. Det var en rigtig blodtryksmaaler fra hospitalet.

Som allerede nævnt, kan du ikke bruge et enkeltstående blodtryk til særlig meget. I noget nær 100% af blodtryksmålinger, vil det første blodtryk i en serie, være højst.

Derudover skal der næsten ingenting til at få blodtrykket til at stige. Bare tanken om at få det målt, kan få det til at stige.

Hvis du har mulighed for det, skal du have blodtryksapparatet stående ved siden af sengen, og så måle det når du vågner. Gør det evt. til en vane, så vil du finde ud af, at dit blodtryk vil ligge meget jævnt. Som tommelfingerregel, kan du regne med at dit blodtryk er forhøjet når diastolen (det lave tal) ligger over 80. I hvile. Der er ingen grund til alarm over det høje tal (systolen).

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nævnt, kan du ikke bruge et enkeltstående blodtryk til særlig meget. I noget nær 100% af blodtryksmålinger, vil det første blodtryk i en serie, være højst.

Derudover skal der næsten ingenting til at få blodtrykket til at stige. Bare tanken om at få det målt, kan få det til at stige.

Hvis du har mulighed for det, skal du have blodtryksapparatet stående ved siden af sengen, og så måle det når du vågner. Gør det evt. til en vane, så vil du finde ud af, at dit blodtryk vil ligge meget jævnt. Som tommelfingerregel, kan du regne med at dit blodtryk er forhøjet når diastolen (det lave tal) ligger over 80. I hvile. Der er ingen grund til alarm over det høje tal (systolen).

Ok men jeg tog faktisk flere maalinger og det undrede mig at det lille tal hele tiden laa mellem 80 og 90 naar nu jeg lever sundt og motionerer meget. Kan traethed,sult osv. paavirke det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop prøvet at maale mit blodtryk da jeg er i ret god form, og derfor mente at mit blodtryk skulle vaere ret godt. Til min store overraskelse ligger mit blodtryk paa ca.136/83 og det synes jeg er ret højt da vi i min familie ellers har lavt blodtryk. Jeg 29 aar, løber marathon og har en hvilepuls paa ca.40. Jeg har en ven som intet motion dyrker og hans blodtryk var alligevel 138/70. Har jeg grund til bekymring? PS. Det var en rigtig blodtryksmaaler fra hospitalet.

Ingen grund til bekymring (også det kan få BT til at stige). Fik selv målt mit for 3 uger siden og det var højt. Har netop fået det godkendt af lægen til en senere test på året. Det var 133/79. Da jeg fik målt det for 3 uger siden var det 152/80 og hvilepuls på 45. Jeg har selv tænkt på om en øget hæmatokrit -> øget vasopressin -> øget blodvolumen kunne føre til et øget tryk. Jeg træner selv dagligt og jeg mener ikke, at du behøver bekymre dig. Hold øje med om det stiger yderligere. Faktorer som søvn og sygdom kan også spille ind.

Edited by Karakal
Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til bekymring (også det kan få BT til at stige). Fik selv målt mit for 3 uger siden og det var højt. Har netop fået det godkendt af lægen til en senere test på året. Det var 133/79. Da jeg fik målt det for 3 uger siden var det 152/80 og hvilepuls på 45. Jeg har selv tænkt på om en øget hæmatokrit -> øget vasopressin -> øget blodvolumen kunne føre til et øget tryk. Jeg træner selv dagligt og jeg mener ikke, at du behøver bekymre dig. Hold øje med om det stiger yderligere. Faktorer som søvn og sygdom kan også spille ind.

Det er meget muligt at en forøget hæmatokrit kan give forøget BT ... dette er eks. et hyppigt kendt problem hos personer med KOL, hvor den øget viskositet af blodet øger belastningen af hjertet. Patienter med polycytæmi (hvor hæmatokriten er over de 55) og KOL anbefales at få tappet blod (venesectio), hvorved trykket i lunge arterierne falder og hjertet kan aflastes

Når det så er skrevet ... er der nogen som ved om hvorvidt en forhøjet hæmatokrit (som jeg selv har omkring de 52-53%) kan resulterer i en generelt lavere saturation? Fik i forbindelse med opstart på nyt job lov at agere prøveklud for vores overvågningsudstyr med BT og sat måler og fik i denne forbindelse set at jeg ikke saturerer mere end 90-92% maks kombineret med kendt essentiel hypotension på omkring 95-100/55-60...

... kan godt se det logiske i at hvis man har et væsentligt overskud af røde blodlegemer så behøver de ikke alle sammen at bære maksimal ilt, men burde man ikke ved normal lungefunktion og på trods af høj hæmatokrit saturere omkring 99%?

Link to comment
Share on other sites

NORAH -> Jeg tror snarere at det er hypotensionen der er nøglen til dine andre anormaliteter :smile:

Fandt lige et studie, som beskæftiger sig delvist med problematikken:

Correlations between serum zinc concentrations and oxygen balance parameters in patients with primary arterial hypertension.

Hej Morten

Det er muligt der er noget om snakken der... havde ikke lige tænkt på det af den vej! Kunne være sjovt at kigge nærmere på det :smile:

Ved bare at sygeplejersken som gennemgik instruktionen med os var parat til at indlægge mig obs alt muligt lige fra lunge emboli til akut astma på trods af jeg i den grad var velbefindende ... LOL!!

Har aldrig før fået målt min saturation og har da heller aldrig haft grund samt lunge fysisk bare IKKE min stærke side... har dog ofte noteret mig under mine timer med studiefordybelse og stillesiddende arbejde at jeg hurtig bliver "blå" og ikke trækker vejret specielt ofte i forhold til normalen... har dog altid undskyldt det med min høje hæmatokrit samt sikkert store slag volumen og dermed bedre evne til at få ilt i rundt i kroppen??!

Men kan da ikke lade være at tænke over at det er riiimeligt underligt med den lave sat og dertil lavt blodtryk trods høj hæmatokrit??

Jeg skal åbenbart være "skæv" på alle mulige måder!!

hmmmm... sidder lige og tænker på... tænk nu hvis der ligger noget mere kronisk bag min markant forhøjet hæmatokrit såsom søvn-apnø (hvilket min far har) eller mindre godt eks. aa. pulmonalis stenose.... hmmmmm..... nok ikke - for så skulle mit blodtryk været højt!?? ... . jesus ... man bliver sgu nogle gange syg af at være mediciner.... men MEGET SPÆNDENDE!!

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share