Konsekvenser for overtræning - evt. tidlig død?


Carl-E
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har hørt om nogle ex-jægersoldater og ex-håndboldspillere som skulle være døde i en tidlig alder (omkring 50 år), hvor man mente at årsagen havde noget at gøre med ekstrem hård træning. Er der nogen der ved noget om dette, eller ved hvor jeg kan finde ud af noget mere om det? Eller om det hovedet passer...

Håber i kan hjælpe, Carl-Emil

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at der i nogle stammer i Afrika er en teori om, at hjertet har xxx antal hjerteslag på et liv. Det er nok det tætteste man kommer på et videnskabeligt bevis.

Normalt siger man at motion giver en bedre livskvalitet og derfor et længere liv. (så vidt jeg er informeret)

Grunden til at en tidligere elitesports stjerne potentielt vil dø tidligere, er nok på grund af et foregående dopingmisbrug. Jeg er i hvert fald ikke bekendt med nogen undersøgelser der påviser at det er decideret helbredsskadeligt i den forstand at du vil dø tidligt i hvert fald

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at der i nogle stammer i Afrika er en teori om, at hjertet har xxx antal hjerteslag på et liv. Det er nok det tætteste man kommer på et videnskabeligt bevis.

Stammer i Afrika? :blink:

Sammenhængen mellem antal hjerteslag og livslængde hos pattedyr er velkendt - med nogle få undtagelser (bl.a. mennesket) er et dyrs maksimum levetid ca 1 mia. hjerteslag.

http://mumieklub.dk/oves-09.HTML (tabellerne nederst)

Det giver sig selv at hvis du dag ud og dag ind, år efter år, presser kroppen til væsentlig mere end den kan holde til, så nedbryder du den. Kørt til ekstremer må det medfører død. Jeg er ikke stødt på noget i stil med det du spørger om. Det virker også en kende søgt og det må kræve en del statistisk materiale og en meget god forklaring, hvis en form for overtræning skulle være skyld i håndbold/jægersoldat-dødsfald. Og hvorfor kun lige de to typer "atlet"? Jeg kan komme på flere der træner mere. :smile:

Hvorfor spørger du? Er du bekymret for overtræning selv?

Link to comment
Share on other sites

Det kan selvfølgelig godt være, det med kræften.

Kroppen er jo tvunget til at producere meget større mængder af f.eks væksthormon for at kunne genopbygge sig selv. Væksthormon (kan) være kraftfremkaldende (i hvert fald i syntetisk form, går ud fr adet er det samme med naturligt)

Alt andet lige betyder højt indhold af væksthormon i kroppen en hurtigere vævsvækst = kræften dræber dig hurtigere

(Det er mine tanker og teorier. Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for mine påstande)

Med hensyn til det link der, er det så ikke en smule overfladisk at generelisere "hvaler", når dyr som "chimpanse" og "abe" ikke er det samme?

Den med stammerne i afrika kommer fra en lærer jeg havde, da jeg læste. Han havde haft nogle mænd fra en afrikansk stamme oppe på en kondicykel. De blev rent faktisk syge og dårlige af at dyrke motion af den grund de kunne mærke deres hjerte begyndte at banke hurtigere. Dette fik dem til at tro at de ville dø før tid. Kan ikk huske alle detaljerne om historien i detaljer, men det var faktisk ret spændende at høre på.

Men som der står i artiklen har mennesket jo også fundet ud af hvordan de kan udvikle sig til at blive flere gange ældre end "vi er lavet til". Mennesket i oldtiden havde måske også noget der ligner en mia. hjerteslag dengang. ??

Alt i alt tror jeg ikke man skal være bange for at dyrke motion. (alt andet lige jeg nu nok gerne undvære 1-2 år i den anden ende for at opnå en generelt bedre livskvalitet i resten af livet)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har hørt om nogle ex-jægersoldater og ex-håndboldspillere som skulle være døde i en tidlig alder (omkring 50 år), hvor man mente at årsagen havde noget at gøre med ekstrem hård træning. Er der nogen der ved noget om dette, eller ved hvor jeg kan finde ud af noget mere om det? Eller om det hovedet passer...

Håber i kan hjælpe, Carl-Emil

Rofl :laugh: Håndboldspillere og extrem hård træning? Det er da så kun hårdt fordi de alle samme ryger og er fede pga for meget junk food..

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt at man har set en overdødelighed hos tidligere jægersoldater samt at den primære årsag var cancer, så man kan da stille sig spørgsmålet om det er en sammenhæng.

Morten, Fysioterapeut

Eller måske skyldes overdødelighed hos jægerSOLDATER, at de rent faktisk har et livsfarligt arbejde?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har hørt om nogle ex-jægersoldater og ex-håndboldspillere som skulle være døde i en tidlig alder (omkring 50 år), hvor man mente at årsagen havde noget at gøre med ekstrem hård træning. Er der nogen der ved noget om dette, eller ved hvor jeg kan finde ud af noget mere om det? Eller om det hovedet passer...

Håber i kan hjælpe, Carl-Emil

Den eneste jeg kan tænke på, der skulle gøre at håndboldspillere dør i en tidlig alder, er, at håndboldspillere åbenbart har et overdrevent brug af Nutella... Det er nok der lorten ligger :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene. Jeg spørger fordi jeg skal skrive en stor gymnasieopgave om idrætsfysiologi. Synes det kunne være spændende at have noget med om, at træning ikke altid er godt. Hørte så om de her jægersoldater, og tænkte at det kunne være fedt at gå i dybden med, hvis det altså havde noget mere i sig.

Link to comment
Share on other sites

Fuc=)(/&/(&)? kom til at slette mit indlæg.

Anyway hvad med evt at kigge på hvad ekstrem sport (se nyeste Viden Om på DRs hjemmeside) og/eller visse eliteidrætter gør ved kroppen og dennes fysiolgiske respons på disse atypiske belastninger og analyser på dette i et sundhedsperskektiv ud fra den eksisterende viden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for de mange svar. Det synes jeg lyder som en rigtig god ide Elvirus!

Den med stammerne i afrika kommer fra en lærer jeg havde, da jeg læste. Han havde haft nogle mænd fra en afrikansk stamme oppe på en kondicykel. De blev rent faktisk syge og dårlige af at dyrke motion af den grund de kunne mærke deres hjerte begyndte at banke hurtigere. Dette fik dem til at tro at de ville dø før tid. Kan ikk huske alle detaljerne om historien i detaljer, men det var faktisk ret spændende at høre på.

Men som der står i artiklen har mennesket jo også fundet ud af hvordan de kan udvikle sig til at blive flere gange ældre end "vi er lavet til". Mennesket i oldtiden havde måske også noget der ligner en mia. hjerteslag dengang. ??

Alt i alt tror jeg ikke man skal være bange for at dyrke motion. (alt andet lige jeg nu nok gerne undvære 1-2 år i den anden ende for at opnå en generelt bedre livskvalitet i resten af livet)

Ved du om der findes noget kildemateriale om dette? Man kan nok ikke skrive en hel opgave om det, men det er i hvert fald noget som er spændende at nævne!

"Det er helt korrekt at man har set en overdødelighed hos tidligere jægersoldater samt at den primære årsag var cancer, så man kan da stille sig spørgsmålet om det er en sammenhæng.

Morten, Fysioterapeut"

Du skulle vel ikke have nogle statistikker eller kildemateriale over dette?

Hvis der er nogle som tilfældigvis skulle kende til bøger eller lignende som detaljeret omtaler emner såsom ekstrem træning og træning generelt, med henblik på de fysiologiske ændringer i kroppen, ville det være super fedt! Tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har hørt om nogle ex-jægersoldater og ex-håndboldspillere som skulle være døde i en tidlig alder (omkring 50 år), hvor man mente at årsagen havde noget at gøre med ekstrem hård træning. Er der nogen der ved noget om dette, eller ved hvor jeg kan finde ud af noget mere om det? Eller om det hovedet passer...

Håber i kan hjælpe, Carl-Emil

De fleste elite atleter opnår en levealder inden for normalen! Dvs empiriske data fra mennesker og dyr viser dog at overdrevent stress virker forkortende på levetiden!

Tror ikke at hård træning generelt er så stressende at det leder til en tidlig død. Nogle mennesker er dog sikkert mere følsomme overfor effekterne af hård træning. Det være sagt så findes der også almindelige mennesker der dør i tidlig alder og jeg tror ikke at der er nogen væsentlig forskel på eliteatleters levetid i forhold ikke atleter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at der i nogle stammer i Afrika er en teori om, at hjertet har xxx antal hjerteslag på et liv. Det er nok det tætteste man kommer på et videnskabeligt bevis.

Vil straks gå over til sofatræning med puls 60 pr. min og droppe mine 10 timers træning pr. uge ä måske 2½ gang højere puls. Dette skulle over 30 år kunne øge min livslængde med ca. 3 år. :bigsmile: Forstår dog så ikke, at diverse undersøgelser viser at motionsaktive lever gns. 5 år længere end ikke-motionsaktive. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vil straks gå over til sofatræning med puls 60 pr. min og droppe mine 10 timers træning pr. uge ä måske 2½ gang højere puls. Dette skulle over 30 år kunne øge min livslængde med ca. 3 år. :bigsmile: Forstår dog så ikke, at diverse undersøgelser viser at motionsaktive lever gns. 5 år længere end ikke-motionsaktive. :blink:

Jah ved så ikk med om man bliver ældre, men alt andet lige, må det give bedre livskvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share