Resultat ved test?


Addicted-H
 Share

Recommended Posts

Godaften folkens,

For et par uger siden færdiggjorde jeg et træningsprojekt (det er obligatorisk i 3.g) på 8 uger, hvor formålet var at komme i bedre form..

Jeg er generelt i god form, og er vild med at træne :) Og i de 8 uger gav jeg ekstra meget gas!!

I 1. uge tog vi en bib-test (en test, der viser hvor højt et kondi-tal man har), og her fik jeg et resultat på lidt over 42..

Efter de 8 uger skulle vi så se om målet var nået, og vi tog endnu en bib-test.. Jeg fik et KONDITAL på 39!!!!!!!!!!!!!!! Det er gået den modsatte retning!!

Det giver absolut ingen mening! Jeg føler selv at jeg er kommet i bedre form. Eller det VED jeg, at jeg er.. Jeg gik fra at kunne løbe i 30 min. til 50 min ved rimelig høje hastigheder osv.. Det var tydeligt!

Jeg er rigtig ked af mit resultat, for jeg har trænet røven ud bukserne i 8 uger - også får jeg et lavere kondital??!

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå dette. Kan der være nogle forklaringer?

- Jeg har tænkt meget på om stress kan have påvirket mig den dag? For jeg var UTROLIG stresset omkring den periode. Problemer herhjemme samt store opgaver, der skulle skrives osv..

- Hva med sådan noget som overtræning?? Det synes jeg, at min lærer nævnte..

Hmm.. Jeg har nok ikke ladet min krop restrituere..

Men håber at I kan hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

1. Testen du har lavet giver kun et meget groft preg om din form og er en såkaldt indirekte konditest, hvor konditalet estimeres.

2. Det er meget muligt du føler en enorm fremgang over de 8 uger, men 2 måneders ustruktureret "røven-ud-af-bukserne" træning, samt (nu gætter jeg), træning helt op til dagen med den afsluttende test - er ikke en garanti for et bedre resultat.

Anyway, du søger en forklaring. MIT bud er at du har trænet for hårdt op til testen, hvor normal kotume er at man ved en præstation som denne trapper ned i de sidste dage (uger) op til.

Har i selv adgang til faciliteter og bånd/cd med test på? i så så fald kan du jo prøve igen.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Bip-testen ligger som lydfil her på hjemmesiden, så det er bare at få den downloadet og tag den bærbare og et par højtalere med ud i det grønne og give den gas!

Bip-testen kan findes her:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...tning/bip-test/

Kan du beskrive mere konkret hvordan du har trænet de seneste 8 uger - ifht. hvordan du normalt træner? Overtræning og mangel på restitution kunne sagtens være en årsag.

Hvis du FØLER at din kondi er blevet bedre, må da hvertfald have gjort noget rigtigt :)

Link to comment
Share on other sites

Godaften folkens,

For et par uger siden færdiggjorde jeg et træningsprojekt (det er obligatorisk i 3.g) på 8 uger, hvor formålet var at komme i bedre form..

Jeg er generelt i god form, og er vild med at træne :) Og i de 8 uger gav jeg ekstra meget gas!!

I 1. uge tog vi en bib-test (en test, der viser hvor højt et kondi-tal man har), og her fik jeg et resultat på lidt over 42..

Efter de 8 uger skulle vi så se om målet var nået, og vi tog endnu en bib-test.. Jeg fik et KONDITAL på 39!!!!!!!!!!!!!!! Det er gået den modsatte retning!!

Det giver absolut ingen mening! Jeg føler selv at jeg er kommet i bedre form. Eller det VED jeg, at jeg er.. Jeg gik fra at kunne løbe i 30 min. til 50 min ved rimelig høje hastigheder osv.. Det var tydeligt!

Jeg er rigtig ked af mit resultat, for jeg har trænet røven ud bukserne i 8 uger - også får jeg et lavere kondital??!

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå dette. Kan der være nogle forklaringer?

- Jeg har tænkt meget på om stress kan have påvirket mig den dag? For jeg var UTROLIG stresset omkring den periode. Problemer herhjemme samt store opgaver, der skulle skrives osv..

- Hva med sådan noget som overtræning?? Det synes jeg, at min lærer nævnte..

Hmm.. Jeg har nok ikke ladet min krop restrituere..

Men håber at I kan hjælpe..

Bip testen måler især din evne til at ændre retning og er bedre for boldspiullere da dne i højere grad ligner de bevægemønstre og krav der er i boldspil.

Du har løbet lange ture og har lært noget værdifuldt. Lange ture er ikke nødvendigvis det bedste til at forbedre en bip test og sandsynligvis heller ikke det bedste til at forbedre din aerobe og anaerobe kapacitet i boldspil for dig.

For at smide andre udtryk på:

Du har vie en generel træningsform (løbeture) forsøgt at forbedre noget specifikt (en bip test). Hvis du er blevet 20% bedre til at løbe, har det betydet en tilbagegang i din bip test. Det viser dig at løbeture ikke overfører til en bip test.

Specifik træning (at tage bip tests) ville sandsynligvis i dette tilfælde have givet dig langt bedre resultater.

Du har lært en vigtig lektie om hvordan din krop reagerer på træning. Det er guld værd.

Derudover har du lært at uden specifikke tests kan du tro du er blevet bedre til en bestemt ting, uden at det er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Bip testen måler især din evne til at ændre retning og er bedre for boldspiullere da dne i højere grad ligner de bevægemønstre og krav der er i boldspil.

Du har løbet lange ture og har lært noget værdifuldt. Lange ture er ikke nødvendigvis det bedste til at forbedre en bip test og sandsynligvis heller ikke det bedste til at forbedre din aerobe og anaerobe kapacitet i boldspil for dig.

For at smide andre udtryk på:

Du har vie en generel træningsform (løbeture) forsøgt at forbedre noget specifikt (en bip test). Hvis du er blevet 20% bedre til at løbe, har det betydet en tilbagegang i din bip test. Det viser dig at løbeture ikke overfører til en bip test.

Specifik træning (at tage bip tests) ville sandsynligvis i dette tilfælde have givet dig langt bedre resultater.

Du har lært en vigtig lektie om hvordan din krop reagerer på træning. Det er guld værd.

Derudover har du lært at uden specifikke tests kan du tro du er blevet bedre til en bestemt ting, uden at det er tilfældet.

Jeg er meget enig med PtPoul - alligevel er testen nu valideret til at være temmelig holdbar i estimering af kondtitallet...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2924218?dopt=Abstract

- jeg har ikke nærlæst studiet, men jeg får ud fra, at deres korrelationsfaktor på 0.90 (hvilket er rigtig højt i denne slags test) er op mod en "rigtig" iltoptagelsestest.

Men mange faktorer kan spille ind på din test... Eksempelvis om du har spist og drukket nok på test dagen osv. Lav en ny, hvis du har mod på det - den vil sikkert vise et bedre resultat.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Det lyder faktisk som en god ide at lave testen selv.. Jeg skal bare have nogle højtalere! :)

Normalt træner jeg således:

30 min. styrketræning (mave og ryg)

30 min. på crosstræner (kontiuerligt) - altså ved ikke om I kender de maskiner..

15 min. på stepmaskine..

I løbet af de 8 uger optrappede jeg så:

30 min. styrketræning (mave og ryg)

40-50 min på løbebånd.. (af og til på crosstræner) men nu løb jeg oftest i intervaller. Det skulle være effektivt i forbindelse med konditionen..

20-25 min. på stepmaskine..

Link to comment
Share on other sites

Bip testen måler især din evne til at ændre retning og er bedre for boldspiullere da dne i højere grad ligner de bevægemønstre og krav der er i boldspil.

Du har løbet lange ture og har lært noget værdifuldt. Lange ture er ikke nødvendigvis det bedste til at forbedre en bip test og sandsynligvis heller ikke det bedste til at forbedre din aerobe og anaerobe kapacitet i boldspil for dig.

For at smide andre udtryk på:

Du har vie en generel træningsform (løbeture) forsøgt at forbedre noget specifikt (en bip test). Hvis du er blevet 20% bedre til at løbe, har det betydet en tilbagegang i din bip test. Det viser dig at løbeture ikke overfører til en bip test.

Specifik træning (at tage bip tests) ville sandsynligvis i dette tilfælde have givet dig langt bedre resultater.

Du har lært en vigtig lektie om hvordan din krop reagerer på træning. Det er guld værd.

Derudover har du lært at uden specifikke tests kan du tro du er blevet bedre til en bestemt ting, uden at det er tilfældet.

Der er bare flere af mine veninder, der har trænet på samme måde, som jeg har.. Og de har formået at forbedre deres kondital..

Jeg har nok trænet mere end dem.. Så det leder mig tilbage til overtræningen eller stressfaktoren (hvis den overhovedet har en indvirkning)..

Men hvordan kan overtræning påvirke resultatet? Betyder det at overtræning medfører at man ikke kan yde sit bedste ved testen? Jeg kan huske at jeg fik målt min puls lige efter testen.. Den var rimelig høj.. På 200..

Link to comment
Share on other sites

Selvom Bipp-testen er ret anerkendt som konditionstest er den ikke 100% sikker! Hvis du er pige så vil tidspunktet i din cyklus også kunne spille ind. Lidt afhængig af din vægt så er din kondition normal i forhold til alder mm. (såfremt du er meget tungere end normale på din alder så er et normalt kondital faktisk bedre end normalt!) Så normalt ville man forvente at din øgede træningsmængde ville resultere i en bedre konditest. Når dette ikke er tilfældet kan det som nævnt skyldes at testen ikke er 100% sikker og at din form faktisk er forbedret eller også kan det betyde at din form er så god i forvejen at den træning du har udført ikke har været hård/effektiv nok til at forbedre din kondition.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder faktisk som en god ide at lave testen selv.. Jeg skal bare have nogle højtalere! :)

Normalt træner jeg således:

30 min. styrketræning (mave og ryg)

30 min. på crosstræner (kontiuerligt) - altså ved ikke om I kender de maskiner..

15 min. på stepmaskine..

I løbet af de 8 uger optrappede jeg så:

30 min. styrketræning (mave og ryg)

40-50 min på løbebånd.. (af og til på crosstræner) men nu løb jeg oftest i intervaller. Det skulle være effektivt i forbindelse med konditionen..

20-25 min. på stepmaskine..

Du har naturligvis tjekket at du vejede det samme før og efter din træningsperiode? Konditallet er som nævnt dels afhængigt af din Vo2max og din dels kropsvægt. Små ændringer i kropsvægten kan give ret store udslag i konditallet.

Såfremt du vejede det samme før og efter træningsperioden er jeg mere eller mindre enig med resten af indlæggene. Afhængigt af dit udgangspunkt burde 8 uger være nok til at give ændringer i din Vo2max. Det er jo så klart at jo mere upræcis din testmetode er, desto større fremgang i din Vo2max vil der være påkrævet, for at du med sikkerhed kan finde en fremgang. I sådanne "felt-tests" er der altid en række usikkerheder der kan fører til store variationer i resultaterne. Derfor er man ofte også nødt til at have en del forsøgspersoner (som dig) for at kunne signifikante fermgange.

Link to comment
Share on other sites

Til indlæg #8:

Hvordan kan min menstruation påvirke resultatet?

#9:

Jeg er 164 cm og vejede 59 til at starte med..

og vejer nu 56 ..

Ikke noget jeg kan erfare selv men har ladet mig fortælle at ens vægt ændrer sig et kg eller deromkring i løbet af en cyklus og derudover kunne det også tænkes at de hormonelle ændringer spiller ind på den grad af anstrengelse du kan præstere (man laver sjældent træningstudier på kvinder af samme årsag).

Tror dog ikke at det er tilfældet for dig. Du har bare ikke haft nogen glæde af din træning under bipp-testen. Som allerede nævnt er en bipp-test specifik og det løb du har lavet har tilsyneladende ikke kunne overføres til testen (endten fordi at omstændighederne er for forskellige eller fordi at du ikke har opnået nogen konditionsfremgang, Konditionen er kun en af flere faktorer der er ansvarlig for forbedret løb!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share