Tweaking my HST


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe trænet HST, og den vogn kører jeg stadig i. Tilgengæld savner jeg de tunge løft, og jeg har tænkt på at smide et enkelt tungt løft ind parallelt med den vanlige HST-træning.

Fx

Sædvanlig HST-session.

+ enten squat eller bænk 1 x 90-00% 1RM

Ideen er egentlig bare at få lidt blod på stangen i stedet for den tøsede fornemmelse med 15 og 10 reps, hvor det kun er lungerne, der brænder.

Jeres tanker?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

I princippet er det ikke optimalt jf. teorien om progression i den mekaniske belastning hvis du allerede fra starten af gør brug af tunge løft.

En idé kunne være at starte cyklussen med højere startvægte og lavere reps for at få fornemmelse af muskulær belastning i din træning i de første par uger. Du kan så evt. bruge tunge løft i slutning af cyklussen så du ikke bryder progressionprincippet.

Jeg har selv kørt HST nu i over et halvt år og kører pt. med 10-(8/7)-5 reps. Jeg har det på samme måde med 15 reps. Det er der ikke meget sjov i.. :rudolph:

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig. :xmas:

2 sæt DB Press

1 sæt Inc. DB Press

2 sæt DB Rows

2 sæt Pulldowns/Chins

2 sæt Stand. calf raises

2 sæt Rotary Calf

1 sæt Side laterals

2 sæt DB Preacher curls

2 sæt French Press

2 sæt Leg extension*

2 sæt Glute-Ham raises*

* 1 gang om ugen kører jeg dødløft og nøjes så med 1 sæt af disse øvelser oveni dødløften.

Hver træningspas tager 40-60 min alt efter pauser og snik-snak.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig. :xmas:

2 sæt DB Press

1 sæt Inc. DB Press

2 sæt DB Rows

2 sæt Pulldowns/Chins

2 sæt Stand. calf raises

2 sæt Rotary Calf

1 sæt Side laterals

2 sæt DB Preacher curls

2 sæt French Press

2 sæt Leg extension*

2 sæt Glute-Ham raises*

* 1 gang om ugen kører jeg dødløft og nøjes så med 1 sæt af disse øvelser oveni dødløften.

Hver træningspas tager 40-60 min alt efter pauser og snik-snak.

Tak for det.

Det er skægt at se, hvor forskelligt programmer kan komme til at se ud. Mit ser nemlig således ud:

2 x Hyper extensions

1 x armstrækker med vægt.

2 x Front squat

1 x bænkpres

2 x kropshævninger

2 x sandsæk swings

1 x pistols (arbejder på at lave dem ordentligt)

2 x smalt bænkpres

1 x one legged deadlift

2 x bent over rows.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det.

Det er skægt at se, hvor forskelligt programmer kan komme til at se ud. Mit ser nemlig således ud:

2 x Hyper extensions

1 x armstrækker med vægt.

2 x Front squat

1 x bænkpres

2 x kropshævninger

2 x sandsæk swings

1 x pistols (arbejder på at lave dem ordentligt)

2 x smalt bænkpres

1 x one legged deadlift

2 x bent over rows.

Kunne også godt tænke mig at høre om hvordan du har progressionen med ind i det program.

Er det ikke et problem i de øvelser jeg har markeret med fed ?

kropshævninger træner jeg selv, men det er i en fancy maskine i mit center hvor man kan stå på en stang der hjælper lidt til. Hvis det er hjemme, så er det da besværligt.

...og sandsæk swings, der skal man da have en forfærdelige mængde sandsække for at følge HST principperne.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT..

Men er jeg helt gal på den hvis dit program er et hjemmeprogram? Ligner det lidt med dine "alternative" øvelser... Det ser ganske spændende ud...

Kunne også godt tænke mig at høre om hvordan du har progressionen med ind i det program.

Er det ikke et problem i de øvelser jeg har markeret med fed ?

kropshævninger træner jeg selv, men det er i en fancy maskine i mit center hvor man kan stå på en stang der hjælper lidt til. Hvis det er hjemme, så er det da besværligt.

...og sandsæk swings, der skal man da have en forfærdelige mængde sandsække for at følge HST principperne.

Jo, jeg træner hjemme m. eget squatrack etc. Så alt kan lade sig gøre på nær tunge vægte på gulvet - fx dødløft.

Progressionen er ikke noget problem. Jeg har nemlig masser af sandsække :cool: Alt fra 1 kg til 80 kg.

Kropshævninger og pistols kan desuden sagtens laves med ekstra vægtskiver.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share