Ømhed i skuldre (forrest)


WaveSurfer
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg har den seneste tid oplevet meget ømhed i den forreste del af mine skuldre som en konsekvens af træning går jeg ud fra.

Jeg har en del års træningserfaring, men har holdt en pause og startede op for et par måneder siden igen. Jeg startede ud med at bænkpresse omkring 70 kg (5x5) og sluttede af med 100 kg (5x5) først i december. Mine skuldre var meget ømme til sidst og var tydeligvis ikke i stand til at restituere mellem træningerne (træner tre gange om ugen). Jeg valgte derfor at holde et pause og prøvede efter to uger at træne igen, men den forreste del af skulderen var stadig meget øm. Jeg vil gerne snart igang igen...

Kan jeg gøre noget ud over at varme godt og grundigt op for at slippe af med det? Det gør ikke decideret ondt, men det er lidt irriterende og gør det svært at løfte tungt...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Jeg har den seneste tid oplevet meget ømhed i den forreste del af mine skuldre som en konsekvens af træning går jeg ud fra.

Jeg har en del års træningserfaring, men har holdt en pause og startede op for et par måneder siden igen. Jeg startede ud med at bænkpresse omkring 70 kg (5x5) og sluttede af med 100 kg (5x5) først i december. Mine skuldre var meget ømme til sidst og var tydeligvis ikke i stand til at restituere mellem træningerne (træner tre gange om ugen). Jeg valgte derfor at holde et pause og prøvede efter to uger at træne igen, men den forreste del af skulderen var stadig meget øm. Jeg vil gerne snart igang igen...

Kan jeg gøre noget ud over at varme godt og grundigt op for at slippe af med det? Det gør ikke decideret ondt, men det er lidt irriterende og gør det svært at løfte tungt...

Det er ikke sikkert det er det men udfra hvad du beskriver kunne det sagtens lyde som noget sekundær impingement kommet af al for mange presseøvelser og al for lidt træk-øvelser... kan du nikke genkende til det? altså at du koncentrerer dig meget om presseøvelser og ikke så meget om trækøvelser?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være det med presseøvelserne er rigtigt nok, selv om jeg nu mener, at jeg deler den nogenlunde lige over. De presseøvelser jeg laver, er typisk bænkpres (5x5) og dips med vægt (5x5), mens deciderede trækøvelser primært er T-bar rows (3x8) og Chin ups med vægt (5x5).

Når jeg bænker holder jeg næsten max grebsbredde, så det er ret bredt. Skuldrene er trukket godt tilbage (opspænd), så "vingerne" mødes på ryggen og brystet ligger højt...

Jeg tror lidt, at det er kommet, fordi jeg er steget hurtigt i kg i presseøvelserne (fra 70 kg til 100 kg i bænk og fra +10 kg til +30 kg i dips) og min krop derfor ikke helt har kunne restituere tilstrækkeligt.

Jeg var lige nede at træne let igår og jeg kan stadig mærke mine skuldre ret meget til at starte med, men efter et kvarters tid forsvinder det temmeligt meget.

Nogen, der ved om der er andet jeg kan gøre end at varme mere op end jeg ellers har gjort?

:4flex:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bænker holder jeg næsten max grebsbredde, så det er ret bredt. Skuldrene er trukket godt tilbage (opspænd), så "vingerne" mødes på ryggen og brystet ligger højt...

Lige præcist det gjorde jeg fik samme problem :wink:

Hold smallere og sørg for at presse dine skuldre nedaf(ikke mod bænken men mod dine fødder) du kan sagtens holde et opspænd alligevel.

Sørg for at holde albuerne så langt ind til siden som muligt istedet for så vinkelret som muligt...

Snuppet fra edkfys i en anden tråd:

Overvej din generelle holdning. Ofte så er skulderproblematikker provokeret af et mønster af forkert holdning, både generelt, men især under udførelse af diverse øvelser i træningscenteret. Her tænker jeg specielt på, at man trækker skulderen frem - istedet for at holde skulderen tilbage. Dette mønster er med til at skabe dårlige forhold for diverse sene-overgange i skulderleddet - man gør simpelthen pladsen for senerne mindre, hvilket kan betyde en stor irritation af senerne under bevægelse.

Men som jeg skrev d. 10 november i et andet Forum:

"Det lyder som klassisk mekanisk (eksternt) impingement "afklæmnings-syndrom". Det kan beskrives som smerter fortil eller lateralt (på siden af) skulderen, som er udløst af afklæmning af enten caput longum fra m. biceps brachii, eller rotatormanchetten (specielt m. supraspinatus) - mellem acromion (skulderhøjden) og ledhovedet fra overarmsknoglen. I dette tilfælde er det det første der er tale om, eftersom smerterne er placeret fortil, og det er under træk og stræk (ved dødløft) af caput longum.

- At det kun gør ondt, når du udfører øvelserne kan være pga. dårlig holdning under selve udførelserne af øvelserne. Her bør du sikre dig, at dine skuldre er trukket tilpas tilbage og at du ikke trækker dem op under ørerne. Indtil dette er på plads, så bør du træne teknikken der tilhører de diverse øvelser med under halvdelen af den normale belastning - OBS på, at det på ingen måde må fremkalde smerter. Ellers kan det udvikle sig til at gøre ondt både, når du ikke træner, og specielt, når du belaster skulderen. I sidste ende kan sådanne skader blive kroniske, og der kan forekomme kronisk inflammation af den/de pågældende sene®, og forskellige strukturer (ledkapsel osv) kan blive beskadiget. .. Stop det i tide! "

Edited by HenrikJ
Link to comment
Share on other sites

Godt nytår, :shades:

I en eller anden grad vil det være aktuelt at kende længden af din pause, inden du begyndte med træningen igen,

samt hvor hurtigt du fik øget vægten fra 70 kg til 100 kg. Min idé er, at du ret hurtigt har forsøgt at øge din træningsbelastning, så du hurtigere kunne komme

i nærheden af dit "gamle" niveau". Problemet er bare, at kroppen reagerer forskelligt og genoptrænes med forskelligt hastighed.

Jeg kan tage et generelt eksempel inden for rehabiliteringen/genoptræningen af personer, som har været immobiliserede, men billedet er principielt det samme (se vedlagte fil).

Man skal gøre sig bevist om, at selvom, man er tilbage på sit gamle niveau styrkemæssigt, så betyder det ikke, at andre strukturer som sener osv. følger med. Dette kan være baggrund for en overbelastning.

genoptr_ning.doc

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke umiddelbart, at det har været min holdning, der har været problemer med. Hvis jeg bænkpresser smallere mærker jeg det samme. I øvrigt er der massere af løftere, der bænkpresser max. bredde uden at mærke noget, så jeg ved ikke om, man generelt kan sige, at det er bedre at holde smalt, men måske har du ret.

Jeg tror mere, at det som tidligere nævnt har været den hurtige fremgang. Under alle omstændigheder, så mærker jeg det ikke i samme grad mere, så tror så småt, at jeg kan komme igang igen :smile:

Jeg har prøvet at skråbænke lidt for at mærke om det gjorde ligeså "ondt", hvilket jeg umiddelbart formodede, men det var ikke tilfældet. Jeg skifter derfor alm. bænkpres ud med skrå bænk i en periode og finder en andet øvelser end dips indtil, at jeg føler mig klar igen.

Tak for svarene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share