Cøliaki


dklikw
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået at vide at jeg har Cøliaki og ikke tåler korn.

Jeg ved ikke så meget om det, så jeg ville spørge om der er nogle der kender nogle gode sider omkring, hvor der står hvad jeg må spise. Nogle der kender nogle opskrifter uden gluten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået at vide at jeg har Cøliaki og ikke tåler korn.

Jeg ved ikke så meget om det, så jeg ville spørge om der er nogle der kender nogle gode sider omkring, hvor der står hvad jeg må spise. Nogle der kender nogle opskrifter uden gluten?

Hvem har stillet diagnosen?

Har du tabt kropsvægt?

Link to comment
Share on other sites

Det var noget af en fys du har, som kan tage biopsier! :laugh:

Spøg til side, din fysioterapeut har sikkert forklaret dig hvad det er, men bare lidt kort; Patienter med cøliaki oplever det i forskellig grad. Hvad det er, er at man ikke kan tåle gluten og dette er der rigtigt meget af i hvede, især durumhvede, som typisk bruges til pizzadeg och ciabattabrød. Det som sker er at dine tarmvilli "dør" og du får svært ved at optage og fordøje det du spiser. Gluten finder du også i byg, rug, havre og spelt. Mængeden gluten i havre er så lille, at mange patienter med cøliaki oplever at de kan spise dette, efter at have holdt en fuldstændigt glutenfri diæt i en periode, sådan at tarmvilli fået lov at "vokse tilbage" igen.

Helt glutenfrie produkter er der en del af, de indholder typisk mel fra majs og ris i stedet for. En diætist ville også kunne hjælpe dig i meget i valg af kost. Men jeg ville nu ikke nøjes af en diagnose fra en fys :wink:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

En fys kan på ingen måde stille den diagnose og burde have et ordentligt rap over fingrene for at kaste sig ud i ting så langt fra eget fagområde.

Du skal testes for at se om det er tilfældet, ellers er der ingen der ved det.

Fysser må i det hele taget ikke stille diagnoser, slet ikke om fødevare intolerance.

Vanvittigt!

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Er er ikke helt sikker på hvad i mener med en diagnose.

Han kan se at jeg var oppustet og jeg sagde jeg har meget luft i maven.

Han siger at allergier kan gøre min muskler svage omkring bækken, som de dybe mavemuskler, fordi at det påvirker min mave . I dette tilfælde skulle de gøre mig svag omkring bækken så bækken læner sig for meget fremad, fordi mine muskler ikke kan holde den på plads. Det har noget at gøre med de signaler maven giver til hjernen, og det ville påvirke de dybere mavemuskler.

Hvis allergien forsvandt skulle mine muskler blive stærkere og så ville min bækken ikke læne sig fremad

Jeg forventer ikke at i forstå noget af det, og er sikkert helt forkert forklaret.

Link to comment
Share on other sites

Er er ikke helt sikker på hvad i mener med en diagnose.

Han kan se at jeg var oppustet og jeg sagde jeg har meget luft i maven.

Han siger at allergier kan gøre min muskler svage omkring bækken, som de dybe mavemuskler, fordi at det påvirker min mave . I dette tilfælde skulle de gøre mig svag omkring bækken så bækken læner sig for meget fremad, fordi mine muskler ikke kan holde den på plads. Det har noget at gøre med de signaler maven giver til hjernen, og det ville påvirke de dybere mavemuskler.

Hvis allergien forsvandt skulle mine muskler blive stærkere og så ville min bækken ikke læne sig fremad

Jeg forventer ikke at i forstå noget af det, og er sikkert helt forkert forklaret.

jeg forstår skam din fysioterapeuts tankegang. Et af problemerne ved idéen om at du har cøliaki, er at diagnosen er baseret på at din mave er oppustet. Der kan være mange årsager til din mave er oppustet og en kobling mellem en oppustet mave og anterior pelvic tilt (det han beskriver), så den oppustede mave skulle føre til anterior penvic tilt, har jeg aldrig hørt om.

hvis du har anterior penvic tilt kan din mave se oppustet ud, men en oppustet mave skulle ikke føre til anterior penvic tilt.

Det vigtigeste du kan få ud af denne tråd er at du ikke aner om du har Cøliaki. Der skal specifik testing til, man kan ikke se det ved at kigge på din mave udefra. Smut til lægen og få det tjekket hvis du mistænker cøliaki, men lad ikke en alternativ fysioterpeut gætte på en sygdom ud fra nogle helt urelaterede observationer.

diagnose: http://www.thefreedictionary.com/diagnose

Cøliaki: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/lev...ddelallergi.htm

Hvordan stiller lægen diagnosen glutenallergi?

* Ved en slimhindeprøve fra tyndtarmen i forbindelse med en mavekikkertundersøgelse.

* Ofte kan man få en mistanke ved nogle bestemte blodprøver, hvor man måler transglutaminase antistof, endomysieantistoffer og gliadin-antistoffer.

Anterior pelvic tilt: http://wiki.answers.com/Q/What_exercise_is...overall_posture

Link to comment
Share on other sites

Det også være betændelser i spiserør eller mavesækken, sår i tolvfingertarmen eller mavesækken , dyspepsi, irritabel tyktarm, du kan være laktose intolerant, have cancer, divertikulitis, colitis ulcerosa, Crohns sygdom osv.

Kan du se pointen? Gå til lægen og få stillet en ordenlig diagnose!

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share