Slankekur med fedtfattige produkter og light


Hobbitten
 Share

Lightprodukter  

65 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hej!

Vi er nogle stykker der i øjeblikket er i gang med en større rapport om folkesundhed. Der er primært fokuseret på kost, og ikke meget på motion.

Vi stiller os skeptiske over for produkter med betegnelserne "let", "light" og "fedtfattig", og deres evne til at være slankende.

- Er det virkelig bare færre kalorier, eller har man nu samvittighed til at spise mere?

I må meget gerne give jeres generelle mening til kende om light- og fedtfattige produkter, samt svare på følgende spørgsmål:

- Gør fedtfattige produkter en mere sulten?

- Har de indflydelse på ens evne til at optage eller forbrænde fedt?

- Er der nogen kræftfremkaldende stoffer i fedtfattige produkter?

- Kan lightprodukter føre til direkte vægtforøgelse?

- Er der nogle generelle bivirkning ved indtagelse af lightprodukter?

På forhånd tak

- Dennis

Edited by Hobbitten
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi er nogle stykker der i øjeblikket er i gang med en større rapport om folkesundhed. Der er primært fokuseret på kost, og ikke meget på motion.

Vi stiller os skeptiske over for produkter med betegnelserne "let", "light" og "fedtfattig", og deres evne til at være slankende.

- Er det virkelig bare færre kalorier, eller har man nu samvittighed til at spise mere?

I må meget gerne give jeres generelle mening til kende om light- og fedtfattige produkter, samt svare på følgende spørgsmål:

- Gør fedtfattige produkter en mere sulten?

- Har de indflydelse på ens evne til at optage eller forbrænde fedt?

- Er der nogen kræftfremkaldende stoffer i fedtfattige produkter?

- Kan lightprodukter føre til direkte vægtforøgelse?

- Er der nogle generelle bivirkning ved indtagelse af lightprodukter?

På forhånd tak

- Dennis Asp

- Nej

- Nej

- Nej

- Nej

- Nej

;)

Jeg kan se, at I udelukkende har fokuseret på sodavand, da der, somregel, ikke er tilsat ekstra 'stoffer' til så mange andre lightprodukter. Tit er det jo bare en nedskæring af f. eks. fedtindholdet, hvis du nu tager dressing eller kødprodukter.

Der er nok flere produkter, som indeholder nogle syntetiske stoffer, men det eneste jeg lige kan komme på er light-sodavand, som indeholder aspartame. Da aspartame snart er så testet i hoved og røv, som noget kan være, kan jeg virkelig ikke tro, at der skulle være nogen skadelige bivirkninger. Det er efterhånden myter.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om undersøgelsen er baseret på hvad folk "synes" eller har hørt, det er jo ikke nødvendigt (eller videnskabeligt redeligt) når nu omtalte sødestof er frikendt i utallige undersøgelser.

Man kan jo svare at man på ingen måde vil indtage light produkter, hvilket jo ikke giver mening, med mindre det er pga smagen.

Nej til alle spørgsmålene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt også det er relevant hvad folk har hørt og tror.

Ligeledes håber jeg at nogen vil komme med nogle påstande vi ikke har hørt før, og som vi derefter kan undersøge sandhedensværdien i.

Jeg skal lige høre om jeg har forstået jeres tese korrekt:

Stiller i jer skeptiske over for, at et kcalreduceret alternativ til et givent produkt ikke er hensigtsmæssigt i forbindelse med at begrænse kcal indtag?

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Det vi stiller os skeptiske overfor, er at fedtfattige produkter skulle hjælpe en til at tabe sig.

Ganske vist har de laver fedt og kalorieindhold, men måske har de også bivirkninger som større sult eller appetit, diarre, eller nedsætter evnen til at forbrænde fedt...

I har selvfølgelig lavet en grundig litteratursøgning først, nu da I laver en større rapport om folkesundhed.

Kan du kort referere hvilke reviews i fandt - blot de nyeste, så kan jeg måske supplere med nogle ekstra referencer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det vi stiller os skeptiske overfor, er at fedtfattige produkter skulle hjælpe en til at tabe sig.

Ganske vist har de laver fedt og kalorieindhold, men måske har de også bivirkninger som større sult eller appetit, diarre, eller nedsætter evnen til at forbrænde fedt...

Jeg beklager, men det der er simpelthen så hamrende amatøragtigt :laugh:

I har en tese som i ikke har undersøgt om der er hold i, og vælger så at spørge hvad folk "synes" for derfor at bruge det som empiri?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share