Reducering af fedtprocent


^Mads
 Share

Recommended Posts

Hey MOL

Som der står i overskriften ønsker jeg at reducere min fedtprocent.

Nu er jeg ikke den største ekspert angående det emne, men jeg har en idé om at den mest effektive måde er ved at ændre mine kostvaner.

Jeg føler dog selv at jeg har nogenlunde styr på kosten, derfor vil jeg høre om i har nogle andre gode foreslag til hvad der virkelig hjælper, hvis man ønsker en lav fedtprocent?

Evt. en speciel sportsgræn eller øvelser i et fitnesscenter.

- Mads

Link to comment
Share on other sites

Der findes desværre ingen mirakelkur. Sund kost, masser af motion og et moderat kalorieunderskud. Vælg noget som du kan lide at lave i et center, ellers bliver det meget hårdt at holde fast ved det. Lad være med at gå til spinning hvis du f.eks hader cykler:)

Link to comment
Share on other sites

Der er nogle forskellige principper du kan inkorporere i din træning hvis du gerne vil tabe dig;

1. Bodybuilding

2. Kost

a. 6 måltider om dagen

b. 'Sund kost'

c. 'Zig-zag spisning'

3. Motion

a. Interval-træning (HIIT)

Her følger en kort gennemgang af de forskellige underemner og forklaring på hvorfor de virker:

1. Bodybuilding

Dette kan forklares så simpelt som at jo flere muskler du har, jo mere fedt vil din krop forbrænde, altså bidrager det til en stigning i dit stofskifte. Der er adskillige artikler om det herinde, men du er velkommen til at smide en PM for mere info.

2. Kost

Kosten er selvfølgelig vigtig hvis du gerne vil smide det overflødige fedt. Kroppen skal være i et kalorieunderskud for at tabe fedt, men du skal passe på ikke at overdrive det. Der er to måder at komme i kalorieunderskud; mere aerob træning, og mindre kalorieindtag. Den optimale måde er en blanding af disse to. Hvis du udelukkende nedsætter dit kalorieindtag, vil din krop bare regulere dit stofskifte, og lige så snart du sætter det op igen vil den suge fedt som vand til en svamp pga. 'anti-sult mekanismen'. Derfor er det bedre at brænde kalorierne end sulte dem.

a. 6 måltider om dagen

Din krop har brug for energi for at fungere, det er almen viden. Det tager din krop omkring tre timer at forbrænde et måltid, og derfor vil du efter tre timer mangle energi (komme i kalorieunderskud), og din krop vil nedsætte dit stofskifte. Derfor 6 måltider om dagen. Planlæg dine måltider på forskud, og du skulle være godt kørende.

b. 'Sund kost'

Det er ikke lige meget hvad du putter i munden. Der har i mange år været en stor diskussion om, hvad man skal spise og hvad man ikke skal spise. Et simpelt udgangspunkt er at du skal have omkring 50% energi fra kulhydrater, 30% fra protein og 30% fra fedt. Du skal holde dig fra de mættede fedtsyrer, som fx. i fedt kød, og holde dig til de enkeltumættede og flerumættede som i nødder, fisk o.lign.

c. 'Zig-Zag spisning'

'Zig-Zag spisning' er et princip der bliver brugt af de fleste sportsudøvere der lever på udseendet af deres krop, bodybuildere fx. Princippet er, at du i en kort periode lever i bølger imellem kalorieunderskud og -overskud. Det er selvfølgelig bare at prøve sig frem da intet er bedst for alle, men afhængigt af dit mål er der to grundlæggende:

For fedttab: TDEE-20%(3)/TDEE(1)

For fedttab uden muskeltab: TDEE-15%(3)/TDEE+5%(3)

TDEE er det antal kalorier du skal bruge hver dag. Tallet i paranteser er antal dage i pågældende vane. Perioderne er adskilt af slash. For at skære det ud i pap, eksempel en mand der skal bruge 2800 kalorier om dagen og gerne vil tabe sig uden muskeltab:

Mandag: 2380

Tirsdag: 2380

Onsdag: 2380

Torsdag: 2940

Fredag: 2940

Lørdag: 2940

Søndag: 2380

Mandag: 2380

Tirsdag: 2380

osv...

3. Motion

Som jeg tidligere har forklaret er det bedre at forbrænde kalorierne, derfor er der ingen vej uden om motion hvis man er seriøs omkring sit vægttab. Disciplinen er i grunden ikke så vigtig, det skal bare være noget du synes om. Det anbefales ihvertfald at dyrke motion 30-40 min 3-4 gange om ugen, taget højde for HIIT.

a. HIIT

Interval-træning er et fantastisk redskab til at forhøje dit stofskifte. Det går i grunden ud på at zig-zagge i tempo, og holde en træning indenfor en kort periode. Den grund-idé jeg bruger er:

5 minutters opvarming (70%)

30 sekunders sprint (100%)

1 minut roligt (50%)

Efter dette sprinter du igen, og gentager indtil du mener din træning er færdig. Du skal sætte antallet af 'runder' op løbende for at opnå de bedste resultater.

Det var lige en lille post om vægttab. Jeg håber der er noget du (I) kan bruge. Velkommen til at skrive en PM om yderligere information/spørgsmål.

- Syrak

Edited by Syrak
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share