Træning på romaskine ?


miu
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg håber her er nogle der har erfaring med træning på romaskine.

Fornylig er jeg begyndt (igen), og laver det pt 3 gange pr uge.

Det jeg laver ser sådan her ur :

Opvarmning 3 minutter roligt, ved belastning 5.

30 sekunders pause

1 minut ved belastning 6

30 sekunders pause

1 minut ved belastning 7

30 sekunders pause

1 minut ved belastning 8

Pulsen ender på cirka 175 til sidst, og jeg er ganske forpustet :-)

Men, er det god træning det jeg laver ? Hvordan træner i på romaskine ?

/mikkel

Link to comment
Share on other sites

ved ikke lige så meget om ronning men der er da nogle generelle ting jeg synes du kan ændre - hvis det bare er alm god kredsløbstræning du går efter :smile:

overordnet set er dine træning pas meget korte. hvis du får alvor vil have noget ud af kardio bliver du nød til at have længere træningspas. jeg er selv ved at træne mig op i løb og har også korte træningspas men tanken er stadig er jeg skal progressere til betydeligt længere træningspas.

derudover synes jeg ikke du skal starte din træning op med interval træning - og ihvertfald ikke interval træning hver gang. prøv at tage nogle pas hvor du bare fokusere på at holde et godt flow dvs. en nogenlunde stabil fart og en puls der efter at have noget et vist niveau kun stiger langsomt. hvis du kender din maxpuls kan du jo beregne puls zoner og hvis du kender både hvile og maks puls kan du bruge pulsreserver beregninger til at finde de rette puls interval. du kan jo så øge med 5min hver gang indtil du til sidst kan køre 30min.

når du så er noget det mål kan du begynde at leje mere med interval træning, tempoture, fartlek osv.. men inden du går igang med den slags skal du varme betydeligt bedre op. jeg varme selv op i 10min og det er måske i virkeligeden lige underkanten. 3min er slet ikke nok :smile:

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

ved ikke lige så meget om ronning men der er da nogle generelle ting jeg synes du kan ændre - hvis det bare er alm god kredsløbstræning du går efter :smile:

overordnet set er dine træning pas meget korte. hvis du får alvor vil have noget ud af kardio bliver du nød til at have længere træningspas. jeg er selv ved at træne mig op i løb og har også korte træningspas men tanken er stadig er jeg skal progressere til betydeligt længere træningspas.

derudover synes jeg ikke du skal starte din træning op med interval træning - og ihvertfald ikke interval træning hver gang. prøv at tage nogle pas hvor du bare fokusere på at holde et godt flow dvs. en nogenlunde stabil fart og en puls der efter at have noget et vist niveau kun stiger langsomt. hvis du kender din maxpuls kan du jo beregne puls zoner og hvis du kender både hvile og maks puls kan du bruge pulsreserver beregninger til at finde de rette puls interval. du kan jo så øge med 5min hver gang indtil du til sidst kan køre 30min.

når du så er noget det mål kan du begynde at leje mere med interval træning, tempoture, fartlek osv.. men inden du går igang med den slags skal du varme betydeligt bedre op. jeg varme selv op i 10min og det er måske i virkeligeden lige underkanten. 3min er slet ikke nok :smile:

@cookie_sq : Det er primært at træne kredsløbet, og som variation til at cykle indendørs, og bruge crosstrainer. Rotræningen foregår altid sidst efter cirka 40 minutters styrketræning. Jeg starter allerførst med cirka 10 på en crosstrainer.

Pt ser min uge således ud, at jeg mandag, onsdag , fredag, styrketræner 50 minutter inden arbejde. Tirsdag, torsdag, og søndag, løber jeg . Det bliver til cirka 30-35 KM pr uge.

@Don Nors : Tak for feedback. Du har helt ret, træningspasset er meget kort, og helt sikkert også _for_kort. Jeg tror jeg vil prøve det du skriver med at øge stille og roligt.

/mikkel

Link to comment
Share on other sites

Der er noget teknik involveret i Concept II roweren.

Jeg ville hellere lave intervaller på fx motions cykel da det er meget mere lige til, og så lave 2.000 - 10.000m på Roweren som steady state cardio i stedet, alt efter hvor længe du gider sidde på den.

Xeno har nogle gode videoer på tuben omkring teknik, bla denne:

http://www.youtube.com/watch?v=DfhsIm25e04...feature=channel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share