Hvad er sundtræning?


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

Hvis ens primære mål med træningen er velvære og sundhed, hvordan bør man så træne?

Jeg ved ikke om det er muligt at stille det så simpelt op, men i mit hoved giver det god mening, at hvis man ønsker at træne sundt skal man styrketræne og konditionstræne.

Styrketræningen vil give stærke muskler som vil gøre man har mindre sandsynlighed for at få ryg skader mm. Konditionstræningen vil træne ens kredsløb, og man vil dermed have mindre sandsynlighed for at få hjerteproblemer mm.

Jeg mener ikke et begreb som fedme nødvendigvis skal tages med i en sundtræning, da jeg mere ser det som et kost problem.

Rent praktisk ville et sundt træningsprogram ud fra denne optik ser nogenlunde sådan her ud:

Mandag: Styrketræning i form af store frivægtsøvelser som fx squat, dødløft, skulder pres mm

Tirsdag: Konditionstræning i form af fx svømning, løb, roning mm

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Konditionstræning

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fri

Søndag: Fri

Det er klart at før man kan kalde det sund træning er det sundere at løbe 5 km end en maraton fx

Bør man også have noget cirkeltræning med og i det hele taget se mere på ”CrossFit”, hvis man vil lave sundtræning? Jeg vil meget gerne have noget kritik på om dette virkelig er sundtræning, og om I evt. har et bedre bud?

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar: så alsidig træning som du har mulighed for at lave (fantasien kan være en begrænsende faktor).

Det er selvf vigtigt at taksere forskellige "systemer" med sin træning, aerob udholdenhed, træning for øget kondition, anaerob udholdenhed, maksimalt arbejde, belastningstræning, fleksibilitet, bevægelighed, koordination mm. (hertil også få en professionel vurdering af evt holdningsproblemer og dysfunktioner af led, samt instruktion i at bedre disse - ikke just min hjemmebane).

Ovenstående er blot for at illustrere at der er mere i det end at følge klassisk vægttræning, samt løbe kontinuerlige ture.

PS: iøvrigt mener jeg at "Crossfit" giver god "bang for the buck" med henblik på at ramme flere systemer.

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar: så alsidig træning som du har mulighed for at lave (fantasien kan være en begrænsende faktor).

Det er selvf vigtigt at taksere forskellige "systemer" med sin træning, aerob udholdenhed, træning for øget kondition, anaerob udholdenhed, maksimalt arbejde, belastningstræning, fleksibilitet, bevægelighed, koordination mm. (hertil også få en professionel vurdering af evt holdningsproblemer og dysfunktioner af led, samt instruktion i at bedre disse - ikke just min hjemmebane).

Ovenstående er blot for at illustrere at der er mere i det end at følge klassisk vægttræning, samt løbe kontinuerlige ture.

PS: iøvrigt mener jeg at "Crossfit" giver god "bang for the buck" med henblik på at ramme flere systemer.

Mange tak for svaret :smile:

Du siger det er "sundeste" at have så alsidig træning som muligt. Vil det sige du ville dele det op i tre hovedgrupper som styrketræning, konditionstræning og cirkeltræning?

Holder mine tidligere argumenter for hvorfor det er "sund" at styrketræne og konditionstræning? Hvad er argumentet for at cirkeltræning er "sund"?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ens primære mål med træningen er velvære og sundhed, hvordan bør man så træne?

Mandag: Styrketræning i form af store frivægtsøvelser som fx squat, dødløft, skulder pres mm

Tirsdag: Konditionstræning i form af fx svømning, løb, roning mm

Onsdag: Styrketræning

Torsdag: Konditionstræning

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Fri

Søndag: Fri

Det kan vist ikke blive meget sundere, end det program der.

Men tror mere det handler om at finde den trænings form man gider at lave resten af livet, end at udtænke rent akademisk hvad der er sundes.

for hvis man vil holde sig sund så skal man træne hele livet igennem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share