Skade i Latissimus - hjælp :'(


Nick_BB
 Share

Recommended Posts

I får lige hele historien, håber I gider læse det hele:

Februar 2008: Jeg er til træning med en ven. Han viser, at han kan løfte 100kg i "Standing Calf Raise", og da han var en del mindre end mig, tænkte jeg: Det kan jeg sagtens! Men jeg havde aldrig prøvet øvelsen før, så det havde selvfølgelig været smartest at prøve øvelsen uden kilo først, men det var jeg desværre for stolt til. Det resulterer i, at jeg kommer skævt ind i øvelsen, så hører jeg en ”forkert” lyd fra min venstre vingemuskel, og der fulgte en stærk smerte, så jeg stoppede for den dag.

Juli 2008: Siden februar havde jeg lavet noget genoptræning, som faktisk havde hjulpet. Men en dag hvor jeg er på vej hjem fra arbejde på scooter(der var ca. 50 meter hjem), bliver jeg ramt i bagenden, af en bil. Jeg bliver kastet af scooteren, lander hårdt og ruller ca. 5 meter. Heldigvis brækkede jeg intet(havde hjelm på + to trøjer + mc-handsker), men de efterfølgende dage havde jeg stærke smerter i samtlige muskler i min krop. Jeg holdte en pause på nogle uger fra styrketræningen, hvorefter jeg kunne mærke, at jeg havde det bedre. Alle smerterne var væk, og jeg kunne gå normalt. MEN min skade kom tilbage. Jeg var hos fysioterapeut, som konstaterede, at min vingemuskel var forstukket/overbelastet. Han anbefalede mig at lave ”Lat Pulldown”, som opvarmning, og ellers nogle lette rygøvelser(fx Cabel Rows). Det hjalp lidt og siden da, har skaden været on/off. Siden dengang har jeg været hos lægen og på hospitalet(ortopædkirurgisk afdeling), som begge (også) konstaterede, at min vingemuskel er forstrukket, og at jeg intet kunne gøre, udover at give det tid og tage det roligt.

Februar 2009: Jeg er til træning, i gang med mit 3. sæt Squat. Da jeg lægger stangen på plads, kan jeg lige pludselig mærke en kraftig smerte fra min vingemuskel, det kom ud fra den blå luft. Smerten er så stærk, at jeg på ingen måde kunne fortsætte min rygtræning, heller ikke Squat, da jeg ikke kunne spænde i ryggen. Mit humør var ikke særlig højt resten af dén dag.

Siden starten af denne måned, hvor smerten kom tilbage, har jeg hverken været i stand til at lave dødløft, squat eller andet tung rygtræning.

Men nu er det nok !

Jeg er ved blive sindsyg, og skaden er skyld i, at motivationen på ryg-dagene er langt nede i helvede :sneaky2:

Hvad kan jeg gøre?

Der må da være en måde at behandle smerten på?

Jeg takker alle, der gad læse det hele og hjælpe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu beskriver du ikke præcist hvor skaden er, men jeg tror muligvis det er nogenlunde samme sted, som jeg har haft. Min kom dog mest ved Mili-pres.

Prøv at tag til en fys og få massage nogle gange, det hjalp for mig.

Der hvor jeg har ondt, er makeret med rød på billedet:

250px-Latissimus_dorsi_.PNG

Og tak for svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der hvor det tit går galt, er at man tror man er over skaden når man er smerte fri, hvilke tit ikke er tilfældet og derfor bryder skaden op igen.

Hvis det er sene tilhæftningen på latisimus den er galt med, skal den ha ro i 6-9 md.

Læg mærke til at sener og ledbånd har en helings tid på mellem 6-12 md.

Hvis du er gået for hårdt til den med styrke træningen er din skade simpelhed brudt op igen

Helings tider:

Muskler. 2 - 8 uger.

Knogler. 3 - 8 uger.

Sener. 6 - 9 mdr.

Ledbånd. 6 - 12 mdr.

Hvad kan jeg gøre?

Lad din krop få tid til restitution, tilpas din træning til din skade, dvs lette vægte også selv om du er smerte fri

Der må da være en måde at behandle smerten på?

Is, Ibuprofen (NSAID)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share