Skulderskade


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg har de sidste 2½-3 år lidt af inflammation i højre skulder. Nærmere bestemt er det den subacromiale bursae som er fortykket, hhv. 3,5 og 3,2mm de gange den er blevet ultralydsundersøgt, og så inderholder den væske. Jeg har været ved fys. med skulderspeciale, jeg har været til kiropraktor, har været på en offentlig idrætsklinik, og så har jeg også tidligere været på den ortopædkirurgiske afdeling hvor jeg nu d. 5/3 har fået en ny tid.

Jeg er blevet ultralydsscannet og har 3 gange fået lagt en blokade med binyrebarkhormon. Min skulder har dernæst også været tapet ind, og i alle årene har jeg lavet genoptræning med eleastikker, og ikke rørt en vægt.

Nu har jeg som sagt denne aftale på ortopædkirugisk afdeling på Århus universitetshospital. Min store frygt er nu at det bliver hos den samme læge som undersøgte mig sidste gang. Han undersøgte mig i 2 minutter og fortalte mig så at jeg bare skal vente 3-5 år mere, og så er skulderen nok fin igen; han kunne intet gøre. Det pisser mig af. Jeg skal til august ind til beredskabsstyrelsen, dernæst vil jeg i militæret og have en udsendelse, og dernæst vil jeg ende inde hos politiet. Det siger altså sig selv at jeg ikke gider lalle mit liv væk de næste flere år, og især ikke på baggrund af en 2 minutters undersøgelse! Han var ganske nedladende overfor mig, og især var han det efter han hørte at det var pga. styrkeløft at jeg havde fået min skade ("den slags tunge løft er kroppen jo simpelthen ikke lavet til, jeg forstår ikke at du vil gøre det, du kan jo sagtens undvære det og træne i et normalt fitness center...")

Såfremt jeg skulle møde denne læge igen, vil jeg gerne være rustet til at kunne give lidt modstand hvis han igen vælger at affærdige mig. Såvidt jeg har læst mig til, så har man ikke bare inflammation i flere år uden at der er noget som provokere stedet, og dette "noget" er jeg jo derfor meget interesseret i at finde. Der må være andre undersøgelsesmuligheder end ultralydsscanning? (som denne læge dog ikke engang gad besværlige sig med...)

Er der ellers noget jeg kan sige for ikke at bive affærdiget med at skulle vente 5 år?

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Jeg tænker at det måske kan være et holdningsproblem...

Hvis du ikke har en ordentlig holdning især i skulderbæltet så kan det give rigtig mange

problemer! Det er ikke sikkert din fys har overvejet det...

Det er ikke sikkert det er det der er problemet, men det er da ihvertfald en mulighed!

Mvh Nicolai

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bestemt ikke ekspert, og det er svært at vurdere noget ud fra din tekst. Men vil da alligevel komme med mine 50 cent.

Der er flere forskellige mulige årsager til dit problem. Mit umiddelbare bud er afklemningssyndromet som går ud på at når man abducerer armen til omkring 90 grader så vil bløddele komme i klemme, herunder bursae subacrominalis. Der kan være flere forskellige årsager til at syndromet opstår: 1. Man kan have en abnorm knoglestruktur i området. 2. Bursaen er inflammatorisk og fortykket, på den måde sker der en kollision. 3. Uafbalanceret muskelbalance ex. ved svækkelse af m. supraspinatus. Da denne virker som depressor på ledhovedet. Altså hvis denne er svag vil hovedet af overarmsknoglen, grundet m. deltoideus træk opad ved abduktion, blive trukket for langt op ad og dermed ramme bløddele.

Afklemningssyndrommet(impingementsyndromet) vil dog følges af smerter, du skriver ikke noget om du har smerter og hvornår du har dem. Du kan læse mere om syndromet her: http://www.sportnetdoc.dk/injury/14-16.htm

Håber du kan bruge noget af det.

Mvh Djeff

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de sidste 2½-3 år lidt af inflammation i højre skulder. Nærmere bestemt er det den subacromiale bursae som er fortykket, hhv. 3,5 og 3,2mm de gange den er blevet ultralydsundersøgt, og så inderholder den væske. Jeg har været ved fys. med skulderspeciale, jeg har været til kiropraktor, har været på en offentlig idrætsklinik, og så har jeg også tidligere været på den ortopædkirurgiske afdeling hvor jeg nu d. 5/3 har fået en ny tid.

Jeg er blevet ultralydsscannet og har 3 gange fået lagt en blokade med binyrebarkhormon. Min skulder har dernæst også været tapet ind, og i alle årene har jeg lavet genoptræning med eleastikker, og ikke rørt en vægt.

Nu har jeg som sagt denne aftale på ortopædkirugisk afdeling på Århus universitetshospital. Min store frygt er nu at det bliver hos den samme læge som undersøgte mig sidste gang. Han undersøgte mig i 2 minutter og fortalte mig så at jeg bare skal vente 3-5 år mere, og så er skulderen nok fin igen; han kunne intet gøre. Det pisser mig af. Jeg skal til august ind til beredskabsstyrelsen, dernæst vil jeg i militæret og have en udsendelse, og dernæst vil jeg ende inde hos politiet. Det siger altså sig selv at jeg ikke gider lalle mit liv væk de næste flere år, og især ikke på baggrund af en 2 minutters undersøgelse! Han var ganske nedladende overfor mig, og især var han det efter han hørte at det var pga. styrkeløft at jeg havde fået min skade ("den slags tunge løft er kroppen jo simpelthen ikke lavet til, jeg forstår ikke at du vil gøre det, du kan jo sagtens undvære det og træne i et normalt fitness center...")

Såfremt jeg skulle møde denne læge igen, vil jeg gerne være rustet til at kunne give lidt modstand hvis han igen vælger at affærdige mig. Såvidt jeg har læst mig til, så har man ikke bare inflammation i flere år uden at der er noget som provokere stedet, og dette "noget" er jeg jo derfor meget interesseret i at finde. Der må være andre undersøgelsesmuligheder end ultralydsscanning? (som denne læge dog ikke engang gad besværlige sig med...)

Er der ellers noget jeg kan sige for ikke at bive affærdiget med at skulle vente 5 år?

Hvilken læge var du inde hos?

Link to comment
Share on other sites

Ang. smerter, så har de gennem de 3 år været nedadgående. I starten kunne jeg dårlig løfte armen til 90 grader uden at det gjorde sindsygt ondt. I dag får jeg en "murrende" fornemmelse i den hvis jeg f.eks. har ligget på den om natten eller har belastet den. F.eks. blot på jobbet som lærervikar hvor jeg en dag bar nogle kasser med bøger i et par hundrede meter, så var den gal allerede om aftenen. Tager jeg nogle armbøjninger, begynder det mere decideret at gøre ondt. Laver jeg vindmøller med armen, så lyder der sådan en kliklyd fra ledet. Hele tiden skal jeg tænke på ikke at belaste den, og det er jo ikke optimalt ift. min karrierevej. Når jeg ikke belaster skulderen og den ikke "murrer", hvis man så sammenligner med den anden skulder, den venstre, så føler jeg ikke den venstre, men jeg føler derimod hele tiden den højre; som om den ikke er helt naturlig.

Belastningen fra genoptræningen er nogle dynamiske øvelser med elastik og så en "bodyblade" - sådan en lang stang som man skal få i svingninger og bevæge rundt.

Sortiarius, Det var ***** jeg var inde hos dengang.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share