Angående kost


Idrizi
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er 16 år gammel, 169 cm høj og vejer 54 kg.

Jeg er begyndt at spise sådan ca 3.000 kcal om dagen(Lige begyndt), og jeg træner ca. 5-6 gange om ugen (Lige begyndt)..

Jeg undrer mig over, om jeg skal spise mere før træning? eller mere efter?

Eller om jeg skal fordele det lige meget hver.

Håber nogen herinde kan hjælpe mig!

Tak på forhånd. : )

Med venlig hilsen Idriz.

Edited by Idrizi
Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen til.

Prøv at starte med at skrive hvad du spiser, hvornår og hvor meget.

Fx:

Morgenmad kl 0700: 100g havegryn og ½ liter mælk

Mellemmåltid kl 1000: Èt æble (125g)

Frokost kl 1200: 4 skiver rugbrød med kødpålæg

Osv osv...

Start med det, så er det nemmere for de kloge hoveder her på MOL, at give råd om din kost :)

Link to comment
Share on other sites

hehe okay så :) så prøver jeg engang til...

Morgenmad : 3stk fuldkorns rugbrød. 1/2 liter mælk - 1 liter.

Mellem: 2-3 frugter mest (Æble,banan), Æble juice 1/2 liter.

Middag: pistacienødder (175-200 gram)

Aftensmad: Mælk 1/2 liter, pasta, tun i dåse, osv.. Min aftensmad vaierere, som de fleste også gør.

Jeg træner normalt ved 13-16 tiden...

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Du bør indtage noget kulhydrat og protein et par timer inden træning, eksempelvis i form af frugt og hytteost. Ikke spise alt for meget op til træning.

Hvis det er behandlede pistage nødder, burde du var et sundhedsmæssigt synspunkt overveje om de ikke kan skiftes ud med usaltede nødder.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med efter træningen? Skal jeg fyrer op for kcal der? især proteiner?

er det lige meget hvor længe jeg venter efter træningen med at spise? for jeg har hørt at man skal spise inden en time?

Det er korrekt, at man taler "the golden window" indtil én time efter træning (se evt. tidl. tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=45637), hvor kroppen nemlig er særlig modtagelig overfor protein og kulhydrat og restitutionen/muskelopbygningen dermed fremmes. Et indtag på 20 g. protein og 50 g. kulhydrat eller 50/50, gerne hurtigst muligt efter træningsophør, skulle således have en positiv effekt. Det behøver ikke nødvendigvis være en protein shake, almidelig sund mad kan oså gøre det. Fx. et par skiver groft brød med magert kødpålæg, 1/4 l. skummet mælk og et stykke frugt, kan gøre det. Mange foretrækker dog en shake, da den er nem at snuppe med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share