Sært problem med ondt i ryggen


Jesper Vejle
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har et lidt mærkeligt problem.

Jeg begyndte at løbe for et års tid siden, men fik tit ondt i lænden og oppe midt på ryggen af det (ikke inde ved rygraden). Derfor tænkte jeg, min ryg er nok for svag, så jeg stoppede med løb og begyndte at styrketræne en 3-4 gange om ugen. Startede med 10 kg (bare stangen) og er nu oppe på 60 kg i dødløft. Laver 3x5 dødløft, bænkpres & Yates' Row. Får ikke ondt af styrketræningen, tværtimod er det dejligt.

Så forleden spurgte en ven om vi skulle begynde at jogge sammen, så vi løb en tur i skoven på max 3-4 km, i løbesko med god affjedring. Bagefter var jeg godt øm i benene (trods alt styrketræningen), hvilket vel er forventeligt. Næste dag holdt jeg hviledag og dagen efter igen styrketrænede jeg så, og havde bagefter vildt ondt i lænden og deroppe på ryggen hvor brystkassen ca. begynder. Eftersom jeg aldrig plejer at blive øm af styrketræningen (og jeg havde ikke pludselig smidt mere vægt på), tænker jeg, at det må være forbundet med løbet, men det er sært at det først kommer, da jeg så vægtløfter?

Er der nogen der har en idé om, hvad problemet evt. kommer af? Musklerne i min ryg er jo ihvertilfælde ikke svagelige længere, vil jeg mene. Jeg vejer dog 89 kg (selvom en hel del af det nu er muskler), kan det være det, der gør at jeg ikke kan holde til at løbe, men godt kan styrketræne? Overvejer at bare droppe at løbe helt, selvom det ærgrer mig.

med venlig hilsen

Jesper fra Vejle

Link to comment
Share on other sites

Når du vægttræner træner de fleste kun i frontal og sagital plan, når du derimod løber har du stor rotations bevægelse i kroppen, dvs at det er nogle helt andre muskler du bruger under løb. I forhold til de muskler du vægttræner.

Måske er du for svag i stabiliteten omkring truncus (muskler omkring mave og ryg)

Du kan prøve at indføre flere varianter af twist og mave bøjning med rotation, i dit trænings program og se om det hjælper.

Enjoy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share