Spinning - ømme knæ


Keldy
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem en periode på ca. 1 til 2 måneder haft spændinger over begge knæskaller - altså ikke en egentlig smerte, men nærmest som en form for "hævning" dog uden at der er nogle ydre synlige tegn på dette. Jeg har forsøgt med alle råd som tjek af sadelhøjde, sadel-placering, tjek af klamper, kørt med moderat belastning og finder mine indstillinger lige efter bogen.

Jeg spinner i center 2 gange om ugen og hjemme 1 til 2 gange om ugen på Body Bike, samt cykler dagligt på MTB til og fra arbejde dagligt ( i alt 20 km pr.dg) og har ikke tidligere haft knæ problemer. Jeg har spinnet siden august 08 og er startet helt fra bunden af. Mine pas varierer fra 30 til 60 minutter og er varieret med stående passager med moderat belasting.

Jeg skulle måske lige nævne, at jeg er tidligere landevejsrytter og var aktiv i denne sport i 8 år. Jeg er nu fyldt 60 år og havde ikke dyrket særligt meget motion (lidt løB) før jeg startede med at cykle til og fra arbejde i april måned 2008 - fire måneder før jeg for alvor gik igang med spinning, som jeg er blevet totalt bidt af.

Efter en større vægttab over 3 år er jeg nu nede på 83 kg og min BMI er 28 så dermed også stadig lidt overvægt i forhold til min højde der er 173 cm. Som kraftigt bygget og alderen i betragtning så tror jeg ikke jeg kan komme ned på de 25 i BMI - men vil da meget gerne.

Når jeg enten cykler eller spinner, så mærker jeg stort set ikke disse spændinger (ved varme muskler og knæ) og det virker som om at de ved hvile og restitution bliver mere mærkbare på 2 og 3 dagen. Den nøjagtige placering af disse symptomer er over og omkring knæskallerne - og er stort set ens på begge knæ.

Håber at nogen af jeg har et par gode råd ;o)

Med spinning hilsner

Keldy

Edited by Keldy
Link to comment
Share on other sites

Ifølge en fysioterapeut kan knæproblemer skyldes, at du skal have indlæg i dine sko. Du skriver ikke om det også er undersøgt. Problemet opstår også med alderen, selv om du ikke er så gammel endnu.

Det med vægten er et spørgsmål om nakkemuskler. De skal være stærke nok til at kunne dreje hovedet frem og tilbage, når der serveres anden gang. :bigsmile:

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det lyder som noget jeg selv har oplevet. Problemet opstod efter et længere træningsforløb. Jeg brugte smidighedstræning som supliment til konditionstræning og det hjalp. Min muskulatur var blevet usmidig. Jeg træner smidighed 3x30min om ugen og det har gjort at musklerne/senerne på låret/over knæet ikke er for korte/stramme. Den irriterende/kildende fornemmelse over knæet er nu forsvundet. Jeg føler ikke længere den fornemmelse af at være hævet på omkring knæet.

Husk smidighedstræning skal trænes særskilt ikke som "afkøling 15sek" efter træning. Brug lidt tid før træning og 10min. når du står op og inden du går i seng.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Tak for jeres svar.

Til info har jeg for længst omlagt kosten og har dermed tabt adskilige kilo, og er stadig for nedadgående i vægt. Jeg vil forsøge med Rumlepot's råd om træning af musklerne omkring knæet da det jeg oplever ikke er en egentlig smerte som er typisk for slidgigt - trods alder :bigsmile: Skulle der være supplerende bud er I velkomne

Mvh/Keldy

Edited by Keldy
Link to comment
Share on other sites

Husk smidighedstræning skal trænes særskilt ikke som "afkøling 15sek" efter træning. Brug lidt tid før træning og 10min. når du står op og inden du går i seng.

Hej, hvad mener du med smidighedstræning? Har du eventuelt et link eller lignende der beviser/beskriver øvelserne?

Til Keldy: Det kan også være hvis der er forskel i sadelhøjden. Der skal ikke ret mange millimeter til før at man kan mærke ømhed i knæet efter en træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej, hvad mener du med smidighedstræning? Har du eventuelt et link eller lignende der beviser/beskriver øvelserne?

Til Keldy: Det kan også være hvis der er forskel i sadelhøjden. Der skal ikke ret mange millimeter til før at man kan mærke ømhed i knæet efter en træning.

Har tjekket at sadelhøjden imellem mine cykler og Body Bike er ens - men selvfølgelig kan den generelt være forkert - skal jeg hæve eller sænke?
Link to comment
Share on other sites

Har tjekket at sadelhøjden imellem mine cykler og Body Bike er ens - men selvfølgelig kan den generelt være forkert - skal jeg hæve eller sænke?

Prøv at hæve sadlen en lille smule og se om det har nogen effekt - en saddel der er for lav vil typisk give smerter foran og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Nej jeg har intet link. Det jeg mener med smidighedstræning er, at man bevidst træner kroppens smidighed. Fx arbejder gymnaster med deres smidighed så de kan udfører de øvelser der kræves af dem. Svømmere arbejder med smidigheden i deres overkrop som er nødvendig for at få en god teknik og bedre svømning.

Normalt strækker de fleste ud efter træning også spinning. Min holdning er at udstrækning efter træning ingen effekt har på restitutionen og smidigheden. Skal man træne smidighed skal det betragtes på lige fod med konditionstræning og styrketræning.

Så har man en krop der har en svag smidighed og man samtidig har et behov for en større bevægelighed er det der man skal sætte ind. Man skal altid træne sin svageste sider. Detsværre træner de fleste altid det de bedst kan lide nemlig det de er bedst til.

Link to comment
Share on other sites

jeg har haft nogle symptomer i forbindelse med løb som minder meget om det du beskriver. Jeg brugte udstrækning at de foreste lår muskler, før jeg løb, under løbe turen og efter løbeturen, efter 1,5 uge var det væk. Nu strækker jeg ud stort set hver gang jeg har trænet og det holderdet helt væk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share