Træningsinterval?


sonic
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg træner nu 3 x 2 timer om ugen - primært for at fedtforbrænde / opnå vægttab, men er i tvivl om det vil være mere effektivt for mit vægttab at træne 6 x 1 time om ugen eller om resultatet vil være det samme? hvad mener i?

Info: Kvinde, 41 år

Nuværende træning 3 gange om ugen: 3 x ½ time konditionstræning med høj puls og 1 x ½ time styketræning

Link to comment
Share on other sites

En del af motionens bidrag til vægttab er den efterforbrænding af kcal man har efter træningen er overstået. Denne efterforbrænding af kcal er i høj grad afhængig af intensiteten (jo mere intens træning, jo højere efterforbrænding) og mindre grad afhængig af varigheden.

Derfor vil det være bedre at træne 6x1 time end 3x2 timer per uge.

Heruover er der generel konsensus, i det materiale jeg har læst, om at efterforbrændingen er lavest ved kredsløbstræning med moderat puls, højere ved kredsløbstræning med høj puls (eks. interval træning) og højest ved intensiv styrketræning (ikke for lange pauser mellem sættene).

Der er altså flere plusser ved 6x1 modellen fremfor 3x2. Dels vil den samlede efterforbrænding på en uge være højere og dels vil du kunne holde en højere intensitet i selve træningspassene ved at dele dem op i mindre bidder.

Da styrketræningen jf. ovenstående er vigtig i forbindelse med vægttab(fedttab) vil jeg foreslå at træne 6 gange om ugen, såvidt det er muligt, med fordelingen 3 x styrketræning og 3 gange kredsløbstræning. Hvis du samtidig sørger for høj intensitet kan du evt. holde dine træningspas på 1/2 til 1 time per gang.

Link to comment
Share on other sites

"Skal man sluge en elefant, skal man gøre det i små bidder"

Med det mener jeg at hvis du ex. skal løbe 35 km pr. uge, så er der lettere og mere skånsomt for kroppen at løbe 5 km 7 dag om ugen fremfor at løbe 35 km om lørdagen. Ligeledes er det meget lettere at få høj intensitet i træningen (vigtigt for at udvikle konditionen) når man kun træner lidt men tit. Noget som en af danmarks bedste marathon løbere; Peder Troldborg også praktisere i sin træning. Selv om du ikke har ambitioner i den retning er der mange gode betragtninger om motion som du nok kan bruge.

http://www.vivamarathon.dk/troldborg.html

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share