Vægttab


Anne-Tanne
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er en ung pige først i 20'erne som de sidste mange år har væeret på diverse sulte-kurer. Efter mange år har jeg, som alle eksperte altid har sagt, indset at det ikke er måden at få et vedvarende vætgtab på, og ligeledes en meget usund måde. Jeg bestemte mig derfor for at i år skulle det være, ordentligt!

Jeg meldte mig ind i et træningscenter i januar, og har siden da gået der 4-5 gange om ugen. Jeg spinner og styrketræner normalt 3 gange om ugen, og de(n) sidste 1-2 dage bliver det lidt en blanding af noget cardio-træning og styrketræning alt efter humøret.

Jeg har på de sidste 2 måneder tabt 1 kg, hvilket betyder at jeg nu vejer 57 kg. Jeg er 170 cm høj, så min vægt er egentlig fin, jeg er dog meget meget spinkelt bygget, og vil derfor gerne af med 1-1½ ekstra kilo, og ellers skal jeg sådan set bare strammes lidt op. Jeg er med på at når man går fra ingen træning, til ret intensiv træning 4-5 gange om ugen begynder man selvfølgelig at tage på i form af muskelmasse, men hvis det var tilfældet burde jeg falde i talje-lår-ballemål, og det er heller ikke tilfældet. Altså jeg er gået helt i stampe!

Min kost er desværre ikke så varieret som den nok burde, faktsik er den ret identisk fra dag til dag:

  • Morgen: ca. 60 g havregrød og en proteindrik (ca. 25 g protein 150 kcal)
  • Mellemmåltid: 200 g frugt + 2 gulerødder
  • Frokost: 3 stk fiberrigt knækbrød med fedtfattigt pålæg
  • mellemmåltid: 200-300 g frugt + 2 gullerødder
  • Aftensmad: 50 g pasta + 150-200 g kyllingfilet
  • Senaften: Mælk

Jeg spiser altså omkring 70 g protein om dagen, og ca. 1500 kcal om dagen. Mit basalstofskifte ligger på 1400 kcal (beregnet alene udfra min vægt, alder og køn), og forbrænder omkring 500 kcal om dagen i form af træning - Jeg synes derfor jeg burde tabe mig, da forbrug overstiger indtag.

Bortset fra den ringe variation af min daglige kost synes jeg at jeg følger alle råd om ikke at få alt for få kalorier, at træne, og få nok protein - men et eller andet gør jeg jo forkert.

Jeg ville være meget taknemmelig hvis nogen ville give mig et råd med på vejen.

Med venlig hilsen

Anne

Link to comment
Share on other sites

Når man går fra ingen træning til intensiv træning, vil kroppen tilpasse sig denne ændring, dels ved at øge blodvolumen og ophobe vand i kroppen (1-2 kg. el. mere) - dette vil ske indenfor relativ kort tid, men ikke når man ligger i kcal underskud. Dvs. det øjeblik du indtager dit ligevægts-kcal vil kroppen reagere i løbet af få dage.

Egentlig tror jeg, du spiser for lidt og har gjort det i en periode lang nok til, at kroppen reagere ved at nedsætte stofskiftet.

60-75% af et gns. LIGEVÆGTS-indtag (ekstra motion ikke medregnet) går til hjerne- og de indre organers funktion, samt fornyelse af hud, hår og negle. Derudover går omkring ca. 10% til fordøjelsesprocesser. Hvis du regner lidt på det, vil du komme frem til at kroppen end ikke kan opretholde disse basale processer! Dvs. du skal ikke regne med, der er sket en nævneværdig forøgelse af muskelmassel, da kroppen skal bruge ekstra energi til at opbygge/reparere muskler. Måske kan det være, at du i virkeligheden har mistet muskelmasse. Så med mindre du fra til uge (da du ikke har været i gang så længe) ikke går jævnt op i styrke, så er det fordi der ikke sker en øgning i muskelmasse.

Når der, som i dit tilfælde, er tale om et meget lille vægttab (eller rettere: fedttab), skal det listes af, hvis det skal være varigt. Det opnår du bedst ved at ligge 300-500 kcal under ligevægtsindtaget og så giv den max gas med styrketræningen!

Måske denne lille art. kan inspirere: http://www.getbig.dk/article.php?id=70&amp...ere_fedtprocent!

Og så overvej i øvrigt, hvor du ser pænest ud; i spejlet eller i tal... :wink:

Det blev lidt sent, men håber det giver lidt mening.. ellers spørger du bare herinde.. :smile:

NB! Supergodt du har fået gang i motionen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share