Varme- eller kulde omslag?


Beck
 Share

Recommended Posts

Jeg døjer med en skulderskade, som sansynligvis er betændte sener.

Jeg har i lang tid ingen træning lavet for skulderen (kun løbet og cyklet), men såsnart jeg begynder at svømme kommer det med det samme.

I den forbindelse er jeg blevet anbefalet både varme og kulde (is) på skulderen?

Is er smertedæmpende og skulle også være betændelses reducerende. Men et varmt omslag skulle bl.a. give øget blodomløb og derfor hurtigere restitution.

Hvad skal jeg bruge hvornår? Her tænker jeg især umiddelbart efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer med en skulderskade, som sansynligvis er betændte sener.

Jeg har i lang tid ingen træning lavet for skulderen (kun løbet og cyklet), men såsnart jeg begynder at svømme kommer det med det samme.

I den forbindelse er jeg blevet anbefalet både varme og kulde (is) på skulderen?

Is er smertedæmpende og skulle også være betændelses reducerende. Men et varmt omslag skulle bl.a. give øget blodomløb og derfor hurtigere restitution.

Hvad skal jeg bruge hvornår? Her tænker jeg især umiddelbart efter træning.

Du skal vælge mulighed nummer 3 - fys/læge.

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Uden at være faglært vil jeg gerne komme med et bud. Jeg bygger det på logik og rice (rest ice compression elevation). Umiddelbart efter skaden er opstået skal du bruge nedkøling/is og eller RICE.

Varme kan så bruges efterfølgende og over længere periode til at øge blodcirkulationen og dæmpe smerterne.

Som jeg ved det så kan både kulde og varme dulme smerter.

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart efter træning ville jeg bruge kulde, da det er inflammationsdæmpende, og du netop har provokeret din skulder ved at svømme.

Viskestykke i mellem i 15-20 min.

Varme kan du bruge på tidspunkter hvor du ikke lige har trænet, men ellers få vist nogle øvelser til skulderen af en fys med mange gentagelser for netop at få den blodcirkulation og opheling som du leder efter. Samt styrket de strukturer omkring skulderen/skulderbladet, som har brug for det, så du kan svømme uden smerter.

Held og lykke

Mvh David

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share