vægten stiger og stiger


Hjerterum
 Share

Recommended Posts

Arrgg hvad gør jeg forkert? :crazy: Problemet i alt sin enkelhed er at min vægt stiger og stiger selvom den - efter min logik budre falde.

Jeg er begyndt at træne seriøst den sidste måned. Spinning 3 gange om ugen + 4-5 km løb kombineret med styrke træning to gange om ugen. Før det har jeg styrke trænet i ca 1 år dog med en skades pause på 3 mdr i nov, dec og Jan. Jeg har ændret mine spise vaner, så der er mere fokus på sundt mad, mindre hvidt brød og mindre potioner. Og alligevel stiger min vægt? jeg kan godt se når jeg kigger i spejlet at jeg er blevet mere trimmet, men hvofor går tallene på vægten op? lidt fakta, jeg er 170cm og vejer her til morgen 67.8 kg!!! hvilket er alt for meget målet var 63kg. De sidste 3 uger er vægten steget fra 65.8 - hvad er det lige der går galt? min kost på en normal dag er som følger

morgenmad - 1dl havergrød

Froksot - salat (gulerøder, bønnespire, ærter, ananas, peberfrugt) 1-2 sk kød og evt et stykker groft rugbrød

eftermiddag - et øble + en banan + en grov bolle

aften - salat eller grøntsager, + kød eller 2 skiver rugbrød med tun/markrel eller fedt fattig kødpålæg.

jeg drikker ca 2 lt vand i løbet af dagen + 1 lt i forbindelse med træning

derud over 2 kopper kaffe om formiddagen på kontoret og op til 3 kopper grøn the om eftermiddag

jeg synes jeg har svært ved at skærer ned i mit mad indtaget da jeg ofte føler mig sulten.

jeg har droppet alt Chips og slik

På ingen måde er jeg professer når det kommer til mad, men er dog klar over jeg skal indtage mindre end jeg forbrænder...

Nogen der kan give mit et prej om hvor det går galt for mig? er det mangel på tålmodighed, muskler der er kommet på, eller spiser jeg bare for meget?

Glæder mig til at hører jeres respons :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du har sådan set selv været inde på svaret.

Smid badevægten ind i det nærmeste skab, og brug spejlet til at holde

øje med om du er tilfreds med det du ser, hvilket det virker til at du er ?

Det der givetvis er sket, er at du har fået lidt mere muskel på kroppen,

og ligeledes har mere væske i kroppen (og desuden er et udsving på 2 kg

ikke voldsomt, især ikke hvis du har vejet dig under forskellige forhold).

Næsten alle de piger jeg har trænet, er faldet i samme fælde, og har fastsat

en eller anden mål-vægt, fx 63 kg, men der er jo ikke noget magisk ved det tal

i sig selv, du kan jo veje 63 kg på mange måder.

Mit bedste råd er som sagt at bruge spejlet, og evt et målebånd,

og hvis du både kan se (og måle) at der sker en positiv forandring

og at du bliver mere tilfreds med dit udseende, så kan det strengt

taget været ligemeget om vægten er 63, 65 eller 67 :smile:

Tror iøv jeg ville prøve at liste lidt mere sundt fedt ind i din kost,

da den på papiret virker ret fedtfattig.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :smile:

Jeg er i gang med målet båndet. og har hverken taget flere cm på eller tabt nogen...

Inderst inde ved jeg jo godt det er spejlet og hvordan tøjet sidder jeg skal gå efter og ikke hvad der står på min vægt. Af en eller anden grund virker det bare demotiverende at vægten stiger - måske jeg skal prøve at måle min fedt %?

Mht fedt, så er jeg godt klar over at jeg ikke får ret meget af det. Bruger ikke dressing, sovs eller fedtstoffer. Spiser en gang imellem mandler, da de hjælper på slik trangen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nu heller ikke at din vægt vil blive ved med at stige,

de fleste vil opleve en lille stigning i starten, sir' min erfaring mig i hvertfald,

når de efter en pause kaster sig ud i så meget aktivitet, og det meste er jo nok væske.

Giv det noget tid, en måned eller to, og så lad spejlet afgøre om du er på rette vej :smile:

Tror som sagt heller ikke du ville dø af, at smide lidt nødder på dine havregryn hver morgen,

og finde dig en god olie til madlavningen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share