fornuftig kostplan?


MaleneJanne
 Share

Recommended Posts

Hej alle....

Jeg har et væddemål med min chef om hvem der kan tabe sig mest i procent af sin samlet vægt - og det skal selvfølgelig lykkedes for mig :w00t:

Jeg har prøvet mig lidt frem med kosten og er rigtig godt igang, det er bare altid godt at få lidt råd og vejledning med på vejen.

Jeg er en meget aktiv pige, dyrker motion/sport 10+ timer i ugen, og det er en blanding af vægttræning, Bodypump (som jeg underviser), BodyCombat (som jeg underviser), Spinning og en masse forskellig cardio.

Jeg har ved en formel der hedder (Mener det er sådan, har den ikke liggende lige nu) 61,5*vægt + 2180 * med 2 (for mit aktivitetsniveau) fundet frem til et ligevægtsindtag på 3090 kcal, ved den vægt jeg har nu. Så for at få et sundt vægttab skal jeg ligge 500 kcal under dette....

I programet kost-plan.com har jeg tastet forskellige madvarer ind og fundet en fornuftig madplan, håber jeg da! Det er ikke alle madvarer der stemmer helt med deklarationen men ca. Det her er så hvad jeg samlet får på en dag:

120 g Havregryn

12 g Rosiner

10 g mandler

15 g knust Hørfrø

ca 150 g banan

400 ml øko skummetmælk

100 fuldkorn rugbrød

125 Makrel i tomat

200 g kylling

50 g brune ris

15 g Hørfrø olie

35 g proteinpulver

ca 250 g Æble

Det gir i alt ca 2171 kcal, ud over det har jeg så tænkt mig at jeg må spise alt det grønt jeg kan og vil. Fordelingen siger: 28 % protein, 24% fedt, 48% kulhydrat.

Mit spørgsmål er om det lyder fornuftigt og om jeg vil nå resultater med det. Hvad alternativer kan jeg ellers bruge?

På forhånd tak :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Er (som Cookie) lidt skeptisk.

Du lyder til at have en fin og aktiv livsstil og en relativ sund kost. Såfremt du allerede nu har lav fedtprocent, er det jo slet ikke ønskværdigt for dig at tabe nogle kg - tværtimod kunne man formode du gerne vil øge din muskelmasse.

Hvis du vil vinde væddemålet bør du ligge dig på sofaen (dvs droppe al din fysisk aktivitet) og stoppe med at spise - dette vil give størst udslag på vægten.

Hvis du vil vinde - dog uden at gå helt på kompromis med helbred, bør du overvejende lave kredsløbstræning samt fortsætte som du gør med at tælle kcal og løbende vurdere om du skærer nok i dit indtag. Et fint udgangspunkt kan være at starte med 2000kcal.

Hvad er dit udgangspunkt og hvad med din chef ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne vinde ! :superman:

Det kræver at jeg lige smider lidt kg. Jeg er ikke overvægtig eller noget derhen ad , men fedtprocenten må gerne komme længere ned. Jeg vil dog heller ikke miste den muskelmasse jeg.

Jeg tager ekstra cardi så snart jeg kan og har mulighed for det...

Men hensyn til kosten vil jeg gerne vide om det ser fornuftugt ud eller hvad der kunne være bedre. Noget der ville være mere fornuftigt at spise? Jeg kan bare ikke sulte mig selv :dry: , det var okei hårdt at komme ned på omkring de 2000 kcal. Men nu er det ikke noget problem mere.....

Har prøvet en kur hvor jeg fik havregryn, ris, kylling og proteinpulver. Men det blev til over 200 g protein på en dag hvilket nok er lidt i overkanten!

Er det ok maden er på de ca 2100 kcal og så grønt kommer ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share