3 split program? gerne feedback :)


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Ja, synes at fullbody program er ved at blive lidt hård og jeg når egentlig kun få øvelse i hver muskelgruppe, så derfor vil jeg splitte det op i mandag, onsdag og fredag ;)

Programmet er lavet efter at få muskelmasse på overkroppen:)

Mit program ser sådan her ud:

Mandag: Bryst, Skulderpres og Tricep.

Bænkpres: 3 x 10 rep

Flyers: 3 x 10 rep

Skulderpres: 3 x 10 rep

Side Lateral Raise 3 x 10 rep

Bent over lateral raise: 3 x 10 rep

Kickbacks 3 x 10 rep

Lying Tricep Extension : 3 x 10 rep

Onsdag: Ryg og Bicep.

Bent over barbell Row: 3 x 10 rep

Dødløft: 5 x 5 rep

Chin up: 3 x 5 rep

Barbell Curl: 3 x 10 rep

Hammer Curl: 3 x 10 rep

Preacher Curl: 3 x 10 rep

Fredag: Ben og Mave

Squat: 5 x 5 rep

Leg Extension: 5 x 5 rep

+ Mave

Er det et fint program til muskelmasse på overkroppen og så styrke i benene ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, synes at fullbody program er ved at blive lidt hård og jeg når egentlig kun få øvelse i hver muskelgruppe, så derfor vil jeg splitte det op i mandag, onsdag og fredag ;)

Programmet er lavet efter at få muskelmasse på overkroppen:)

Mit program ser sådan her ud:

Mandag: Bryst, Skulderpres og Tricep.

Bænkpres: 3 x 10 rep

Flyers: 3 x 10 rep

Skulderpres: 3 x 10 rep

Side Lateral Raise 3 x 10 rep

Bent over lateral raise: 3 x 10 rep

Kickbacks 3 x 10 rep

Lying Tricep Extension : 3 x 10 rep

Onsdag: Ryg og Bicep.

Bent over barbell Row: 3 x 10 rep

Dødløft: 5 x 5 rep

Chin up: 3 x 5 rep

Barbell Curl: 3 x 10 rep

Hammer Curl: 3 x 10 rep

Preacher Curl: 3 x 10 rep

Fredag: Ben og Mave

Squat: 5 x 5 rep

Leg Extension: 5 x 5 rep

+ Mave

Er det et fint program til muskelmasse på overkroppen og så styrke i benene ;)

Hvis du søger en øgning i muskelmassen, og større tværsnit af muskelfibrene, så skal stimuli af din muskulatur foregå mere end blot 1 gang om ugen - det er slet slet ikke nok... Du skal minimun sætte den op til 2... Har du kun tid til at træne tre gange om ugen, så er der ingen vej uden et FB program...

Link to comment
Share on other sites

Tror du 5x5 rep ville være bedre til at skabe muskelmasse fremfor 6-12 rep som jeg læste i en tidligere tråd om at være Stor fremfor markeret? :)

Jeg vil i de store øvelser måske sigte 4 sæt af 10-12 reps lige netop for, at fokusere mest masse. Vi skal altså derop for alvor for, at have mest fokus på den hypotrofiske træning. 6 reps og ned er mere forbeholdt et styrke orienteret fokus. Derudover 3 sæt de mindre øvelser. Dvs øvelser, hvor vi har bevægelse over mindre end 2 led. Leg extension, curls mv.

En ting til. Mener du har for lidt fokus på evt bryst på første dagen. Skulder pres tager en smugle øvre bryst os hvis du ryger lidt længere tilbage i sædet til en 80-85 grader. Men du mangler nedre bryst en smugle. Så et forlag kunne være, at skifte Lying triceps extension eller kickbacks ud med dips i stativ eller mellem 2 bænke så vi også derigennem rammer nedre bryst en tur.

Også vil jeg nok også som Equilibrium siger splitte kroppen op over 2 dage eller FB. Vil du insistere på din 3 split. Så skal du dele det yderligere op og tæske de individuelle muskler meget mere. Dvs. vi skal hen og træne nær syregrænsen med failur træning for, at ryge en tur i overtrænings fasen, hvorved kroppen har brug for meget mere restitution.

Evt. del op som følgende for virkeligt for alvor, at kunne banke igennem.

Bryst og Biceps

Skulder og Ben

Ryg og Triceps.

Mave behøver ikke en dag for sig selv. Du får så megen core træning igennem Squat, Dødløft mv. Så smid evt en mave øvelse ind pr gang og på ryg dagen sørg for at få dækket nedre ryg os med extensions evt og hvis du kører stiff legged DL, Good mornings mv på ben dagen rammer du også lænderyggen der perfekt.

Blot en tanke. :smile:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg laver et FB program 3 x ugentligt med basisøveler: Squat, dødløft, bænkpres, militær press osv med 4x10-12 rep?:) Og så et par enkelte øvelser med 3x8 med Curls, tricep extension osv? :)

Er ihvertfald bedre. I de små support som du siger så kører du 3x10-12 og i det store øvs 4 sæt af igen 10-12 reps.. Men pas på med at læg Dødløft og squat sammen. Kan være selvmord rent neuralt, hvis du træner dem for hårdt og du vil nok også gå død i det. Så træn evt den ene dag i dit FB program Squat og den anden Deady så du rammer dem hver 1.5 gang ugentligt så du skifter fra gang til gang. Smid evt en erstatnings øvelse ind, hvis du savner lidt mere baglår når du træner Squat og omvendt forlår når du har træner DL. Men husk, at få læg med os. Er ikke noget værre end store lår og en ynkelig underbens muskulatur. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Er ihvertfald bedre. I de små support som du siger så kører du 3x10-12 og i det store øvs 4 sæt af igen 10-12 reps.. Men pas på med at læg Dødløft og squat sammen. Kan være selvmord rent neuralt, hvis du træner dem for hårdt og du vil nok også gå død i det. Så træn evt den ene dag i dit FB program Squat og den anden Deady så du rammer dem hver 1.5 gang ugentligt så du skifter fra gang til gang. Smid evt en erstatnings øvelse ind, hvis du savner lidt mere baglår når du træner Squat og omvendt forlår når du har træner DL. Men husk, at få læg med os. Er ikke noget værre end store lår og en ynkelig underbens muskulatur. :tongue:

Jeg siger mange tak! :)

Ville prøve noget som f.eks. Mark Rippetoe laver, A, B , A osv ;)

A:

Squat : 4x10-12

Bænkpres: 4x10-12

Militærpres: 4 x 10-12

Bent-over-row: 4 x 10-12

Chin-up: 4 x ___ så mange jeg nu kan ;)

+

Bicep curl: 3 x 8

Tricep extension: 3 x 8

B:

Dødløft: 4x10-12

Bænkpres: 4x10-12

Militærpres: 4 x 10-12

Bent-over-row: 4 x 10-12

Chin-up: 4 x ___ så mange jeg nu kan ;)

+

Bicep curl: 3 x 8

Tricep extension: 3 x 8

Ved godt de hinanden meget, men bare lige for ikke at blande Squat og Dødløft sammen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger mange tak! :)

Ville prøve noget som f.eks. Mark Rippetoe laver, A, B , A osv ;)

A:

Squat : 4x10-12

Bænkpres: 4x10-12

Militærpres: 4 x 10-12

Bent-over-row: 4 x 10-12

Chin-up: 4 x ___ så mange jeg nu kan ;)

+

Bicep curl: 3 x 8

Tricep extension: 3 x 8

B:

Dødløft: 4x10-12

Bænkpres: 4x10-12

Militærpres: 4 x 10-12

Bent-over-row: 4 x 10-12

Chin-up: 4 x ___ så mange jeg nu kan ;)

+

Bicep curl: 3 x 8

Tricep extension: 3 x 8

Ved godt de hinanden meget, men bare lige for ikke at blande Squat og Dødløft sammen ;)

De må også gerne ligne hinanden lidt. Så vi sikre vi får ramt de forskellige muskelgrupper 3 gange ugentligt. Du kan evt varier lidt i øvelses valg ved på dag B: at kører Flad bænk med håndvægte i stedet for alm bænk med stang og i stedet for BOR kører Bent over row med 1 arm af gangen eller chest supportet row. I stedet for chins hver gang kan du kører pull ups på B dagen os. Når du kører chin ups har du fat med et smalt greb ofte og håndfladerne imod dig selv, hvorved vi rammer lidt dybere i ryggen. Når du kører pull ups fatter vi breddere og nu med håndryggen imod os så vi får mindre hjælp fra biceps og igennem det breddere fatte også rammer bredere i ryggen. :)

Igen blot en tanke. Men er kun super godt at få en god variation ind i sin træning og med forskellige øvelser til samme muskelgruppe rammer vi også musklerne fra lidt forskellig vinkling og derved ændrer effekten en smugle. Men leg lidt med det evt eller kør det program du har der. Er også super godt. Men lidt variation ind i mellem vil også biddrage til at holde motivationen lidt oppe. Så det ikke altid bare er det samme og det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share