Tærskelintervaller


rastamorp
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Jeg foretrækker at lunte - det hjælper også på den mælkesyre der (forhåbentlig) dannes :)

Bliver lige nødt til at korigere. Mælkesyre er en positiv ting der ikke har negativ indflydelse på din begrænsning af hastighed. Det er derimod NatriumKalium-balancen og pH miljøet i musklen der er afgørende..

Nok om det..

Hvis du jogger i pausen, træner du mere aerobt, og hvis du står stille træner du mere anaerobt.

Jogger du i pausen, løber du langsommere på dine intervaller i forhold til, hvis du stod stille. Dermed er det ikke nødvendigvis negativt :)

Vurderingssag hvad man vil træne.

Personligt står jeg stille, sidder ned hvis jeg har lidt længere pause, og går måske lidt rundt

Link to comment
Share on other sites

Bliver lige nødt til at korigere. Mælkesyre er en positiv ting der ikke har negativ indflydelse på din begrænsning af hastighed. Det er derimod NatriumKalium-balancen og pH miljøet i musklen der er afgørende..

Du roder tingene lidt sammen, men fred være med det...

Jeg ville ligeledes lunte for at opretholde et vist blod omløb - fjernelse af affaldsstoffer, tilgang af energi osv.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Aerobt arbejde er arbejde "med ilt" (kulhydrat og fedt forbrænding)

Anaerobt arbejde er "uden ilt" (hovedsalig kulhydrat forbrænding)

:bigsmile:

Tak det, men det var jeg godt klar over. jauvert brugte dem bare forkert eller i hvert fald uforståeligt. Jeg kan ikke lige se hvordan man træner anaerobt ved at stå stille, men jeg venter selvfølgelig også stadig på karakter for min fysiologieksamen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tja det var vel lidt af en uforklaret formulering..

Jeg skal prøve at uddybe, men er ganske sikker på at jeg har ret, har bare formuleret mig misvisende.

Er vi enige om, at med lange pause trænes i større grad anaerob.

Ex. Løber du 10x400m. Træner du med en længere pause, vil du træne mere anaerobt (hvis du vel og mærke løber til maks udmattelse), end som hvis du havde 20 sekundes pause. Det samlede iltdecifit bliver størst sammenlagt, og derfor er træningen mere anaerob..

Dette eksempel skulle gerne illustrere min point?

Jogger du i pausen, holder du pulsen oppe i til en hvis grad.

Jogger du i pausen, kan du ikke løbe intervallerne lige så hurtigt som hvis du slappede helt af.

For at gøre det mere ekstremt, kan vi også sammenligne løb, hvor du først løber 400m med 5min/km, derefter 400m med 3min/km og om igen og igen og igen.

Den træning er mere aerob end som træningen hvor du i stedet for de 400m med 5min/km står stille.

Mere uddybning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share