Inspiration søges!


Skodborg
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har gennem flere år styrketrænet på motionsplan kombineret med en del løb, så jeg er rimelig inde i de forskellige øvelser osv. Men nu har jeg bare nået et dødevande, hvor jeg har behov for noget inspiration, fordi min situation har ændret sig lidt.

Jeg har for nylig fået re-etableret mit korsbånd i knæet, hvilket altså som min. betyder lidt over ½ års genoptræning. Genoptræningen er pt. på et punkt, hvor fysioterapeuten lægger et program, og så træner jeg ellers på det dagligt.

Selve genoptræningen (som naturligvis kun omhandler muskelgrupper fra livet og ned) varer ca. 1 time til 1 time og 15 min. og er endnu ikke voldsomt anstrengende. Men det skal altså trænes dagligt!

Jeg har nu det første stykke tid prøvet at træne på overkroppen hver anden dag (hvor jeg så vidt muligt prøver at berøre hver "alle" muskler i overkroppen), så jeg kunne holde den lidt ved lige og forhåbentlig få stillet min træningslyst lidt - men det bliver nogle voldsomt lange træningspas de dage. Det gør det lidt svært at tage sig sammen til, når man skal træne i noget der ligner 2½ time.

Det jeg søger lidt hjælp til, er altså at få delt et træningsprogram for overkroppen fornuftigt op, udover ugens dage. Benene skal nok følge med efterhånden som fysioterapeuten fastlægger dén del, såkan altså kun i smalt omfang påregnes at kunne benyttes under øvelserne)

Hvilke muskelgrupper bør jeg træne på hvilke dage (jeg træner jo hver dag alligevel), så jeg undgår alt for meget "kryds-udmattelse" og derved ødelægger restitutionen for nogle muskelgrupper?

Håber det er forståeligt, og at nogen er klar på lidt inspiration :)

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vare din træning 2½ time,?

hvis du bruger 1 time på din genoptræning af ben, så må du bruge 11½ time på at træne overkroppen alene, hvilke jeg syndes er lang tid.

Der er masse af muligheder, hvis du ikke gider at bruge så langt tid:

Lav færre sæt, speed op på tempoet, træn ryg og biceps dag 1, og bryst, skulder og triceps dag 2 mm, eller træn overkroppen hver dag, med få sæt...osv

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Hej Skodborg

Jeg træner selv styrketræning 3 gange om ugen kombineret med løb. Jeg bruger selv et program, hvor der er forskellige øvelser hver dag. Der er dog de samme øvelser nogle gange. Jeg syntes ihvertfald at det er sjovere at man ikke laver alle de samme øvelser hver gang, men deler dem hellere over forskellige dage.

Træner du hjemme eller i fitness center ?

Link to comment
Share on other sites

Vastus:

Tja, jeg er nok typen, der godt kan lide at give mig lidt tid til øvelserne. Laver normalt 2-3 sæt af de fleste øvelser og med belastning der giver ca. hhv. 10-8-6 gentagelser.

Det er netop forslag til en "muskel-gruppe-opdeling" som det du nævner, som jeg savnede lidt... for på den måde måske at sprede min træningstid lidt... Tænkte bare, at der var nogle gode råd til at undgå, at "overlappende" muskelgrupper ville risikere ikke at få den nødvendige restitution.

Ramlenaj:

Ja, det kan nok sammenlignes lidt med det jeg laver nu. Altså jeg træner 3-4 gange styrketræning om ugen og har så genoptræningen hver dag. Men pointen var som nævnts, netop at sprede det over flere dage.

Jeg træner i fitness-center (eller i et rimeligt velassorteret træningsrum på arbejdet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share