Mad før og efter træning


ATQ
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en pige på 21 år, som træner fire gange om ugen. Mit mål er at tabe 5 kg, samt blive mere markeret.

Jeg træner således:

Mandag: 1 time pump

Tirsdag: 1 time spinning efterfulgt af 1 time pump

Torsdag: 1 time spinning efterfulgt af 1 time pump

Lørdag el. søndag: 1 time spinning

Under træningen drikker jeg ca. en halv liter vand i timen.

Mit problem er, at jeg efter træningen får det rigtig dårligt. Jeg får kvalme og kaster ofte op, jeg bliver svimmel og ryster på hænderne. Det er værst tirsdag og torsdag, men forekommer også de andre dage. Ubehaget kommer ca. 15-20 min efter træningen og varer hele aften. Pga. kvalmen er det svært for mig at spise noget efter træningen, og jeg føler ikke det har nogen effekt når jeg endelig får spist noget.

Mit spørgsmål er, hvad det er optimalt at spise inden træningen? og hvad er optimalt at spise efterfølgende? Mine veninder drikker diverse energidrikke, men da mit mål er vægttab er det vel ikke det rigtige for mig?

Håber I kan give lidt gode råd, da jeg elsker at træne.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Godt at se at du er godt i gang med træningen. Husk at variere din træning så du ikke bare fortsætter med at lave det samme specielt når det hele stagnere. Du bør også overveje om det ikke ville være mere effektivt at træne styrketræning før spinning; man er tit for træt efter konditionstræning (spinning) til at give sig 95-100% og så for man et beskedent udbytte af træningen. Pas på ikke at falde i det hul der hedder; jeg gør som jeg plejer for det passer bedst i min planlægning og så er jeg kommet en i en rytme. Bryd rytmen, variere og træn hårdt og kort.

Du kan måske bruge følgende:

6 timer før

Røgede fisk/kød og spegepølse

Tørrede bønner, nødder og mandler

Kål som fx. rosenkål, spidskål og broccoli

Tørrede dadler, figner, svesker og abrikoser

5 timer før

Rosiner, tørrede bananer o. lign. tørrede frugter

Rå gulerødder i større mængder

4 timer før

Fed fisk som fx. sild, makrel og laks

Frikadeller og kogt pølse

Kogte brune ris og fuldkornspasta

Ærter og grønne bønner

Grove kiks

Ikke-syrnede mælkeprodukter

3 timer før

Grovbrød og rugbrød

Bløde kiks

Kogte kartofler eller kartoffelmos

Salat og grøntsager som agurk og tomat

Stegt magert svine-/oksekød og fjerkræ uden skind

Pasta med mager kødsovs

Mager frugtyoghurt med havregryn

Vandbaseret havregrød

Chokolade med nødder

Kaffe

2 timer før

Fint knækbrød eller franskbrød med magert kødpålæg

Almindelig chokolade bar uden nødder

Op til 200g frisk frugt som fx. banan, pærer, æble og appelsin

Mager yoghurt med cornflakes

Mager fisk som fx. rødspætte, torsk/sej, hellefisk

Kogt hvid pasta, hvide ris og bagt kartoffel

Kogt magert fjerkræ uden skind

½ time før

Op til en halv liter vand, tynd energidrik, juice/vand

En moden banan

Franskbrød med syltetøj

Fedtfattig energi bar

Efter træningen

Find madprodukter under ovenstående punkt ½ time før. Ligeledes skal der indtages rigeligt med væske for at øge restitutionen.

60-65g sukker pr. time efter træning indtil måltid.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rumlepot.

Tusind tak for din tilbagemelding. Jeg vil helt sikkert forsøge at bryde min rytme - for som du helt rigtig skriver bliver det hurtigt, hvad der passer bedst i planlægning og hvad man plejer.

Endnu større tak for madforslagene - var lige det jeg søgte! Især rigtig gost med tidspunkterne ift. træningen. Det har været svært selv at finde frem til - Nu håber jeg det hjælper :o)

God sommer.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke læge, men synes umiddelbart det lyder som om du får for lidt væske. En halv liter i timen ved intesivt arbejde lyder ikke af ret meget,

så hvis jeg var dig ville jeg prøve at drikke betydeligt mere vand i løbet af træning.

Så vidt jeg ved sveder man også meget under spinning, hvilket passer med at du har det værst tirsdag og torsdag hvor du spinner.

Link to comment
Share on other sites

6 timer før

Røgede fisk/kød og spegepølse

Tørrede bønner, nødder og mandler

Kål som fx. rosenkål, spidskål og broccoli

Tørrede dadler, figner, svesker og abrikoser

5 timer før

Rosiner, tørrede bananer o. lign. tørrede frugter

Rå gulerødder i større mængder

4 timer før

Fed fisk som fx. sild, makrel og laks

Frikadeller og kogt pølse

Kogte brune ris og fuldkornspasta

Ærter og grønne bønner

Grove kiks

Ikke-syrnede mælkeprodukter

3 timer før

Grovbrød og rugbrød

Bløde kiks

Kogte kartofler eller kartoffelmos

Salat og grøntsager som agurk og tomat

Stegt magert svine-/oksekød og fjerkræ uden skind

Pasta med mager kødsovs

Mager frugtyoghurt med havregryn

Vandbaseret havregrød

Chokolade med nødder

Kaffe

2 timer før

Fint knækbrød eller franskbrød med magert kødpålæg

Almindelig chokolade bar uden nødder

Op til 200g frisk frugt som fx. banan, pærer, æble og appelsin

Mager yoghurt med cornflakes

Mager fisk som fx. rødspætte, torsk/sej, hellefisk

Kogt hvid pasta, hvide ris og bagt kartoffel

Kogt magert fjerkræ uden skind

½ time før

Op til en halv liter vand, tynd energidrik, juice/vand

En moden banan

Franskbrød med syltetøj

Fedtfattig energi bar

Efter træningen

Hvor fan har du den smørre fra?

Link to comment
Share on other sites

Så den er fra "cardiofolket" til cardiofolket.

Den har intet med proteinpulver, creatinpulver eller andet pulver som når det ligger der foran èn signalér sundhed og mad.

Men tørret frugt både 5 og 6 timer før? De kulhydrater er jo forbrændt længe inden, hvorfor det ikke giver nogen mening at sige, at man skal æde det før træning. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Nu er der altså forskel på tørret bananer og dadler.

Jeg ved ikke om du nogensinde har løbet intervaller 30 min. efter du har indtaget dadler? men jeg kan fortælle dig at det hverken lugter eller ser lækkert ud!

Det handler om hvad der ligger i mavesækken/tarmene.

Link to comment
Share on other sites

Din liste er flueknepperi...

Flueknepperi eller ej.. Så var det lige det jeg stod og manglede, da jeg er typen som glemmer at spise i løbet af dagen og så enten spiser rigtig meget eller intet inden træning. Begge tilfælde medførte ubehag, så listen var lige den inspiration jeg havde brug for.

ATQ

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke læge, men synes umiddelbart det lyder som om du får for lidt væske. En halv liter i timen ved intesivt arbejde lyder ikke af ret meget,

så hvis jeg var dig ville jeg prøve at drikke betydeligt mere vand i løbet af træning.

Så vidt jeg ved sveder man også meget under spinning, hvilket passer med at du har det værst tirsdag og torsdag hvor du spinner.

Hej Wullabulla,

Tak for rådet - det er helt klart værd at prøve, samt at drikke efterfølgende.

Jeg tager en liter med imorgen istedet for en halv :o)

ATQ

Link to comment
Share on other sites

Flueknepperi eller ej.. Så var det lige det jeg stod og manglede, da jeg er typen som glemmer at spise i løbet af dagen og så enten spiser rigtig meget eller intet inden træning. Begge tilfælde medførte ubehag, så listen var lige den inspiration jeg havde brug for.

ATQ

Jeg glemte at tilføje, at den også er noget vås...

Link to comment
Share on other sites

Som Dysp er inde omkring. Hvor vant er du med at træne og hvor længe har du haft gang i den ugecyklus?

Jeg har svømmet på eliteplan for 5 år siden. Derefter trænede jeg ikke fast i 2 år. De sidste 3 år har jeg bygget min form langsomt op, med løb, svømning, spinning og styrketræning. Men har på intet tidpunkt i løbet af de 3 år trænet to timer i træk som nu.

Jeg har spinnet i ca. et halvt år i denne omgang. Cyklusen med spinning efterfulgt af PUMP har jeg kørt i ca. en måned nu.. Mon det er for meget på en gang? Bør jeg spinne den ene dag og pump den anden? I stedet for begge dele sammen dag?

ATQ

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svømmet på eliteplan for 5 år siden. Derefter trænede jeg ikke fast i 2 år. De sidste 3 år har jeg bygget min form langsomt op, med løb, svømning, spinning og styrketræning. Men har på intet tidpunkt i løbet af de 3 år trænet to timer i træk som nu.

Jeg har spinnet i ca. et halvt år i denne omgang. Cyklusen med spinning efterfulgt af PUMP har jeg kørt i ca. en måned nu.. Mon det er for meget på en gang? Bør jeg spinne den ene dag og pump den anden? I stedet for begge dele sammen dag?

ATQ

Nu er jeg jo ikke faguddannet, men jeg vil da mene, du burde have vænnet dig til det - selvom 1 månede med dobbelttime måske ikke er så længe. Men altså, hvis du sulter dig selv - så bliver det jo også hårdt for kroppen! Ergo, jeg kan ikke hjælpe dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share