Sæl-olie versus fiske-olie


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej. :wink:

Er sælolie bedre en fiskeolie?

Det eneste, som jeg ved om sælolie, er den varedeklaration og det reklamemateriale, som er på et svensk eller norsk produkt, som jeg har købt. Så min viden om sælolie er ikke særlig stor.

1 Pikasol-fiskeolie-kapsel giver: 300 mg EPA, 210 mg DHA og 90 mg andre n-3-fedtsyrer.

4 kapsler sælolie giver: 164 mg EPA, 216 mg DHA og 106 mg DPA.

Så du får noget mere EPA fra 1 Pikasol-fiskeolie-kapsel end fra de 4 kapsler sælolie.

I reklame-materialet står der, at sælolie indeholder 10 gange mere DPA end fiskeolie. Er DPA vigtigt? De fleste ved, at EPA og DHA er vigtige. Men hvad med DPA?

Jeg har kigget i NNR - Nordic Nutrition Recommendations 2004. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om DPA er vigtig.

Argumentet for at indtage sælolie fremfor fiskeolie må være, at sælolien indeholder mere DPA end fiskeolie.

Jeg skal have fundet ud af, hvor meget DPA, der er i 1 Pikasol-fiskeolie-kapsel.

Hvad ved I andre om sælolie? Er det bedre end fiskeolie? Er der lavet gode undersøgelser på området?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Omega-3 fedtsyrer sidder anderledes fordelt på triglyceridet.

Der er ikke noget som tyder på at det skulle være bedre eller dårligere ifht. fordelingen på fisk.

Dokumentationen findes på EPA og DHA.

DPA har formentlig også en effekt, men det ved man ikke nok om endnu og i hvert fald ikke nok til at man må claime effekt som med EPA og DHA.

Det amerikanske FDA har været inde og vurdere at man må claime effekt på EPA og DHA. Andre forskere har ligeledes vurderet EPA og DHA positivt.

Sæler er højrere i fødekæden så man kunne forestille sig at tungmetalindholdet er højere sammenlignet med fisk.

Sælolie, mon ikke det kommer fra det man har tilbage efter man har dræbt baby sæler for pelsen? Bare et gæt

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Tak for de spændende svar.

I reklamematerialet står der, at olien er udvundet af grønlandske sæler, som ikke står på listen over truede arter. Kapslerne er testst for dioxiner og PCB og tilfredstiller EUs kvalitetskrav.

Om det er babysæler, ved jeg ikke. På samme måde ved jeg heller ikke, om fiskeolie er skyld i overfiskning.

Vh Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share