Protein og kulhydrat i forbindelse med løbetræning


rastamorp
 Share

Recommended Posts

Hey,

Er der nogen der har erfaring med brugen af protein- / kulhydratpulver i forbindelse med løbetræning? Jeg træner en hel del i forbindelse med et forestående marathonløb(ml. 40-50 km om + ca. 40 km cykling om ugen). Har gennem et stykke tid overvejet at tage noget protein og kulhydrat på pulverform efter træning, men kan ikke umiddelbart gennemskue om det kan betale sig - er det i virkeligheden bedre at spise nogle bananer og drikke noget mæk / kakao.....?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du indtager dine proteiner og kulhydrater er af mindre betydning.

Én ting er dog sikkert, hvis du indtager både kulhydrater og proteiner efter træning, restituerer du hurtigere.

Og husk væske, masser af væske både før, under og efter træningen, både for dit velbefindende og din restitution - man smider utrolig meget væske under især de lange træningsture, og i den varme vi har haft den sidste månedstid, er det ekstra vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det vigtigste for dig er at få fyldt "sukker på tanken". Sportdrik efter træning. Min erfaring med kakaomælken efter træning er, at jeg simpelthen optager energien/proteinet for langsomt ift. hvis jeg har blandet en shake + vand. Man optager protein/kulhydrat hurtigere hvis det er opløst i vand til forskel fra kakaomælk der er i "mælkeform". Det handler med andre ord om, at få optaget energien så hurtigt som muligt efter træning. Lav din shake inden du løber og drik den i badet nå du kommer hjem. Du skal så spise et energiholdigt måltid senest 1 time efter træning.

At drikke under træning vil være en god ide at træne. Det bør du gøre på ture over 1 time. Det samme gør sig gældende med energidrik. Løber du om morgen eller har fået for lidt at spise og føler dig sulten inden træning kan det være en løsning med ½ dunk med sportsdrik inden du løber.

Når jeg løber længere ture (90-120min.) løber jeg altid en rundstrækning fx 4-6 x 5km hvor jeg har en drikkedunk stående om drikker så pr. 5km (ca. 200ml 5-6% opløsning pr 5km) Når jeg løber en time drikker jeg ikke.

Jeg bruger samme system ved marathonløb; drikker hver 5km gennem løbet.

MHT. væskeindtag: du bør holde øje med dit urin. Det skal være klart lysegult hele dagen. Kan dog være lidt svært om morgen men et godt parameter for om du får nok væske. Får du for lidt kan du opleve en højere puls ved samme fart.

Hvis du spiser velovervejet får du nok protein. DU kan evt. læse hvordan eliteløbere spiser:

http://translate.google.dk/translate?hl=da...%3Dda%26tl%3Den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share