Sukkers indflydelse på psyken


klikken
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen, jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan svare på, da jeg ikke har den helt store viden omkring kost.

Igennem de sidste par år har jeg dagligt lidt af angst og depressioner. Efter en 9 måneders lang indlæggelse på psyk( lukket afd) sidste år blev jeg af mine behandlere sendt videre til en diætist fordi at de mente at min kost var for dårlig sammensat. Før jeg kom til diætist levede jeg af nutella, kakaomælk, slik, kage og andre ting der er usunde.

Det havde selvfølgelig også sat sit præg på kroppen. Jeg havde en overvægt på godt 20 kg jeg ville af med, derfor tog jeg også imod tilbuddet, men jeg tvivlede på at man ved at ændre sin kost kunne opnå bedring psykisk. Jeg fik ændret min kost betydeligt. En usund kost bestående af for meget sukker og fedt blev skiftet ud med fuldkornsprodukter, frugt og grønt. Efterhånden havde jeg tabt mig de overflødelige kilo, og kunne også begynde at mærke en bedring i min psykisk tilstand, jeg havde ikke så meget angst mere og mine depressioner var næsten forsvundet. Faktisk fik jeg det så godt at jeg trappede ud af alt min medicin( fontex, efexor, lithium, alopam, risperdal) og har selvfølgelig ikke brug for det mere, jeg fik at vide af min læge at medicinen især lithium og risperdal skulle være årsagen til min overvægt.

Men så igår skulle jeg hygge mig lidt( havde ikke spist slik i flere måneder) og købte mig 2 poser slik og 1,5 liter cola, som jeg spiste imens at jeg så en god film. Jeg nød det i fulde drag, men efter et stykke tid begynde jeg at få det dårligt. Mit hjerte begyndte at hamre voldsomt, fik svede-og hedeture og fik et kæmpe angst anfald. Så jeg begyndte at undre mig hvad der måske kunne være årsagen til dette. Jeg vidste godt at sukker ikke er godt imod angst, men ligefrem at fremkalde angst og depressioner.

Derfor spørger jeg jer hvad der sker med kroppen, når man indtager sukker? I mine øjne burde det være helt uskyldigt, da sukker jo er naturligt, og kroppen jo har brug for sukker, og det skulle være sundere end sødestoffer.

Er meget desperat efter at få svar, da det jo som sagt er meget vigtigt for mig om jeg helt skal undgå sukker eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg, som helt sikkert har relevans for mange. Sandsynligvis uden at de ved det.

Min erfaring med sukkers negative indflydelse på psyken er heldigvis meget mindre alvorlige end dine, men virkningen er dog tydelig alligevel. Efter at jeg har skåret kraftigt ned på sukkerforbruget (bl.a. ved at droppe cola og kakaomælk), er jeg blevet mindre opfarende og har fået en større tolerance overfor andre. Så jeg er også ret spændt på, om der er nogen, som ved noget om sukkers indvirkning på kroppen og psyken.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bare et gæt fra mig! Kunne det muligvis ikke også have den betydning, at du psykisk får dårlig samvittighed over at spise usundt, nu når du har lagt dine gamle usunde vaner på hylden?? Personligt får jeg vildt dårlig samvittighed, hvis jeg en dag spiser meget usundt! Bagefter er det slet ikke det værd, fordi man får så dårlig samvittighed, over at være røget ned i det gamle spor igen.

Det har i hvert fald en meget stor indvirkning på mig!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bare et gæt fra mig! Kunne det muligvis ikke også have den betydning, at du psykisk får dårlig samvittighed over at spise usundt, nu når du har lagt dine gamle usunde vaner på hylden?? Personligt får jeg vildt dårlig samvittighed, hvis jeg en dag spiser meget usundt! Bagefter er det slet ikke det værd, fordi man får så dårlig samvittighed, over at være røget ned i det gamle spor igen.

Det har i hvert fald en meget stor indvirkning på mig!

Nej, for det første synes jeg at jeg havde fortjent dette, og havde ikke dårlig samvittighed, for det andet skete der også nogle fysiske reaktioner i form af kraftig hjertebanken, sved - og hede ture.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det der har fortalt dig at rent sukker er bedre for dig end sødestoffer? Langt hen ad vejen bliver dit humør styret af dit blodsukker. D.v.s. store udsving i blodsukkeret er ensbetydende med store udsving i humøret (sådan er det i hvert fald for gennemsnittet, men der er selvfølgelig altid undtagelser).

Store mængder sukker på en gang vil medføre en stor udskilning af insulin. Kroppen er dog så uheldigt anlagt, at den som regel udskiller for meget insulin når indtaget består af mere eller mindre rent sukker. Det fører til voldsomme dyk i blodsukkeret der derved påvirker humøret på negativ vis.

Det kan til en vis grad forklare dit forbedrede humør efter du droppede din tidligere usunde levevis, men hvor den voldsomme fysiske reaktion stammer fra, kan jeg kun gætte på. Den fysiske reaktion lyder som et insulinchok, men medmindre du også har sukkersyge så tvivler jeg på at det er det der er sket. Selvom jeg tror at de fleste ville blive rimelig angste hvis de prøvede hvordan det føles. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men så igår skulle jeg hygge mig lidt( havde ikke spist slik i flere måneder) og købte mig 2 poser slik og 1,5 liter cola, som jeg spiste imens at jeg så en god film. Jeg nød det i fulde drag, men efter et stykke tid begynde jeg at få det dårligt. Mit hjerte begyndte at hamre voldsomt, fik svede-og hedeture og fik et kæmpe angst anfald. Så jeg begyndte at undre mig hvad der måske kunne være årsagen til dette. Jeg vidste godt at sukker ikke er godt imod angst, men ligefrem at fremkalde angst og depressioner.

Derfor spørger jeg jer hvad der sker med kroppen, når man indtager sukker? I mine øjne burde det være helt uskyldigt, da sukker jo er naturligt, og kroppen jo har brug for sukker, og det skulle være sundere end sødestoffer.

Er meget desperat efter at få svar, da det jo som sagt er meget vigtigt for mig om jeg helt skal undgå sukker eller ej.

Først og fremmest: Tillykke med at du har hjulpet dig selv til at få det godt igen!

Ift dit spørgsmål er der ikke bare et svar, men flere og højst sandsynligt også en del vi endnu ikke kan forklare. Usund levevis påvirker højst sandsynligt kemien i hjernen ved at ændre på neurotransmitterne. Den medicin du har droppet virker også på neurotransmitterne. Når der sker ændringer i neurotransmitterne sker der også ændringer i adfærd, humør og mange andre ting.

Dit skift til sunde fødevarer har måske genetableret homeostasen i din krop, herunder også i neurotransmitterne i din hjerne, hvilket resulterer i at du har kunnet stoppe medicinen.

Ift hjertebanken/svedetur kan det være at det høje blodsukkerniveau har givet en respons fra det sympatiske nervesystem som har sat hjerterytmen i vejret samt øget dit hvilestofskifte = hjertebanken + svedtendens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share