Insulinfølsomhed


38Drill
 Share

Recommended Posts

I må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl, men som jeg har forstået det, så har en høj insulinfølsomhed en positiv indflydelse på muskelvæksten.

Jeg træner fullbody 3 gange om ugen, og træner primært eftermuskelvækst.

Jeg har 2 spørgsmål:

1.

Hvad er bedst; at drikke en protein/kulhydrat-shake både før, under og efter træning eller kun efter træningen (for på den måde at skabe et insulin spike)?

2.

Jeg er desuden faldet over dette citat:

Tidligere har koffein i forsøg vist sig at nedsætte insulinfølsomheden, så kroppen skal producere mere insulin for at få den samme effekt på blodsukkeret.
fra DR sundhed

Er der nogen, der ved noget mere om denne sammenhæng? Bør man skære ned på sit kaffeforbrug?

Link to comment
Share on other sites

Nogle af folkene på tmuscle.com brygger i øjeblikket på et hypertrofispecifikt program, hvor en af hovedpointerne går på, at time indtag af kulhydrater inden træning, således det omtalte insulinspike kommer under træningen.

Programmet er vist ikke færdig endnu, men der ligger en beskrivelse af nogle af principperne bag programmet på siden.

M.h.t. koffein og insulinfølsomhed, så kan jeg fortælle at jeg er type-1 diabetiker og lejlighedsvis kaffedrikker. Da jeg således har ret godt styr på, hvor meget insulin min krop har behov for, kan jeg fortælle, at jeg aldrig har observeret at min insulinfølsomhed er dalet i forbindelse med kaffedrikning.

Link to comment
Share on other sites

Nogle af folkene på tmuscle.com brygger i øjeblikket på et hypertrofispecifikt program, hvor en af hovedpointerne går på, at time indtag af kulhydrater inden træning, således det omtalte insulinspike kommer under træningen.

Programmet er vist ikke færdig endnu, men der ligger en beskrivelse af nogle af principperne bag programmet på siden.

M.h.t. koffein og insulinfølsomhed, så kan jeg fortælle at jeg er type-1 diabetiker og lejlighedsvis kaffedrikker. Da jeg således har ret godt styr på, hvor meget insulin min krop har behov for, kan jeg fortælle, at jeg aldrig har observeret at min insulinfølsomhed er dalet i forbindelse med kaffedrikning.

Det program er et fuldkommen latterligt PR-stunt, der skal hype deres kommende product "Anaconda". Jeg håber virkelig ikke, at der er nogen, udover dumme, dovne og fede amerikanere, der hopper i og bruger deres børneopsparing på sådan nogle produkter.

Læser man artiklen lidt kritisk - så finder man ud af, at der ikke kommer nogen som helst ny videnskab på bordet (i hvert fald ikke endnu - det kan jo være, at det kommer, når programmet lanceres, men jeg tvivler).

Mht. koffein og insulinfølsomhed, så har jeg samme erfaring som dig. Er godt nok ikke diabetiker, men har bestemt ikke følt svækket insulinfølsomhed under perioder med meget koffein. Men det er selvfølgelig også svært at vurdere.

Mht. det første spørgsmål, så ville jeg følge denne approach: 1 time før træning: Stort måltid med langsomtoptagelig carbs, prots og fedt. Lige før træning og under træning: Frugt. Efter træning: En shake. Det fungerer i hvert fald godt for mig, når jeg træner hårdt. Hvis ikke jeg får lidt under træning, så daler mine sukkerdepoter til et niveau, der svækker min træning.

Link to comment
Share on other sites

Efter træning er et insulin spike positivt, det øger bla. cellernes optag af protein og glukose ! ;-)

Du behøver ikke pointere det åbentlyse. Jeg er bare, stadigvæk, modstander af dén tankegang, da jeg ikke mener, at det har en mere positiv effekt end en lidt mindre og normal insulinrespons.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share