Løb frem mod løb


Iglo
 Share

Recommended Posts

Hej,

har trænet løb frem mod DHL-stafetten i de sidste 3 mdr. Jeg har løbet ca. 4 gange om ugen, mest en rute på 4,5 km. Hvordan skal jeg planlægge den sidste uge i forhold til at have helt friske ben til selve løbet ?. Skal jeg holde pause de sidste par dage, eller bare køre på ?. Nogle gange har jeg oplevet, at jeg faktisk løber bedst dagen efter jeg har løbet i max tempo. Jeg har taget tid, de fleste gange jeg har løbet, og mine hurtigste tider ligger faktisk dagen efter, jeg har løbet fuld skrue, hvilket kan lyde lidt mærkeligt. Men det virker som om, kroppen så er "parat" i forhold til når jeg har holdt nogle dages pause.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ingen erfaren løber, men det normale for de fleste er at de skærer ned for intensiteten og træningsvolumen i tiden op til konkurrence.

Der er mange individuelle forskelle, men hvis du siger at du føler dig mere klar hvis du har løbet dagen inden vil jeg råde dig til at løbe en let tur dagen inden for at "holde kroppen oppe i gear". Men ikke noget med at presse dig selv for tæt på et event hvor du gerne vil præstere.

Link to comment
Share on other sites

Hej Iglo,

Jeg kan ikke på nogen måde anbefalde dig at løbe en tur på max tempo dagen før din konkurance. Nu skriver du ikke noget om hvor meget du har løbet før, eller om du løber intervaller osv.

Men hvis du f.eks skullu træne op til den sidste uge før konkurancen kunne det se sådan her ud:

Mandag - 4-5km

Tirsdag - 4-5km

Onsdag - Fri

Thorsdag - 4-5km jogg med 3x200m med lidt tempo på, i ca midten af turen.

Fredag - Fri

Lørdag - Konkurance

Søndag - 4-5km jogg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share