løb og knæ


frk.chubby
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er ny her på sitet, og ikke klar over om jeg har lagt emnet i det rigitge forum :blush:

Jeg har planer om at begynde at løbe da jeg er i dårlig form, men er lidt usikker på hvor smart det er når man er overvægtig. Jeg tænker på belastningen på knæ. Jeg vil selvfølgelig starte i det små. jeg vejer 20 kg for meget.

Er det ok?

MVh. Frk.Chubby

Edited by frk.chubby
Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel sagtens an på din krop :) Lyt til den - gør det ondt så tag en pause og prøv noget andet. Fx cykling er knap så hårdt for knæene!

Ja, det har du nok ret i. Det handler om at lytte til kroppen. Jeg cykler ca 1 time en time om dagen, uden knæ problemer.. Men der er belastningen vel heller ikke så hård på ledet?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg er ny her på sitet, og ikke klar over om jeg har lagt emnet i det rigitge forum :blush:

Jeg har planer om at begynde at løbe da jeg er i dårlig form, men er lidt usikker på hvor smart det er når man er overvægtig. Jeg tænker på belastningen på knæ. Jeg vil selvfølgelig starte i det små. jeg vejer 20 kg for meget.

Er det ok?

Hvad er dit mål med træningen? Er det fordi du vil tape dig, for at komme i form eller måske begge dele?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig mest at komme i form, og så er det jo et plus at man samtidig kan tabe sig:-)

Jeg vil anbefalde dig at følge et program, hvis du er nybegynder. Jeg kan lave et til dig hvis du har lyst. Hvis du vil tape dig, skal du have styr på kosten også. Mange nybegyndere begår også ofte den fejl, at de løber i de forkerte løbesko.

Link to comment
Share on other sites

jeg er selv en "tung" løber.. 1.92 og 106-108 kg. Min erfaring er at det handler rigtigt meget om at bygge langsom op i distance og intensitet. I foråret prøvede jeg langsomt at bygge op så jeg startede med at løbe 10 minutter af gangen, næste gang 11 min osv..og på den måde kom jeg relativt skånsomt op på at kunne løbe en 9-10 Kilometer uden problemer for knæene. det er det program der har været mindst smertefuldt for mig.

hvis man starter voldsomt ud og øver for meget så sker der for mange skader.

Noget andet er..tænk sko og underlag. Gode sko er vigtige, og blødt underlag er bedre end asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefalde dig at følge et program, hvis du er nybegynder. Jeg kan lave et til dig hvis du har lyst. Hvis du vil tape dig, skal du have styr på kosten også. Mange nybegyndere begår også ofte den fejl, at de løber i de forkerte løbesko.

Hvor er det sødt af dig:-). Jeg havde nu tænkt at prøve i forms program. kosten har jeg rimelig styr på, så det burde være ok. Sko, må jeg ud og kigge på og evt på løbetest

jeg er selv en "tung" løber.. 1.92 og 106-108 kg. Min erfaring er at det handler rigtigt meget om at bygge langsom op i distance og intensitet. I foråret prøvede jeg langsomt at bygge op så jeg startede med at løbe 10 minutter af gangen, næste gang 11 min osv..og på den måde kom jeg relativt skånsomt op på at kunne løbe en 9-10 Kilometer uden problemer for knæene. det er det program der har været mindst smertefuldt for mig.

hvis man starter voldsomt ud og øver for meget så sker der for mange skader.

Noget andet er..tænk sko og underlag. Gode sko er vigtige, og blødt underlag er bedre end asfalt.

Tak fro den gode historie:-) Det lder jo til det nok skal lykkeds for mig. Der ligger en park lige i nærheden hvor jeg bor, hvor jeg kan løbe på græs.. Det prøver jeg. Nu mangler jeg bare de sko, så er jeg klar! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det sødt af dig:-). Jeg havde nu tænkt at prøve i forms program. kosten har jeg rimelig styr på, så det burde være ok. Sko, må jeg ud og kigge på og evt på løbetest

Husk også, at hvis du træner efter et program, skal du aldrig følge det slavisk. Altså f.eks hvis du kommer hjem kl.22 om aftenen, og der står at du skal løbe intervaller, så er det bedre at holde fri. Hvis du er forkølet, er det også bedre at holde fri, og prøve at blive frisk igen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal virkelig tænke sko, sko og så lige sko endnu en gang. Mit råd er at finde den nærmeste løber forretning og jeg mener LØBER forretning, ikke sportsmaster og lign. for at få dem til at teste dig og sammen finde de helt rigtige sko til dig. Grunden til at du skal gå i løber forretningen er at deres udvalg i sko er større, samt at har mange flere typer af sko.

De sko du skal have fat i skal være nogle med en god mellem sål der er meget stødabsorberende, da du er en tung løber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share