protein, kulhydrat og fedt fordeling


Kasperkt
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er rimelig ny indenfor styrketræning, samt inde på dette forum. Synes bare der er et par spørgsmål, jeg ikke kan få til at passe sammen.

Jeg er en fyr på 19år, 53kg, 182cm høj. Jeps, ved jeg er undervægtig.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor mange kalorier jeg skal indetage dagligt.

Jeg har læst lidt omkring og set at, man skal have 2g protein per kg, det vil sige for mig; 2x53 = 106g protein, hvilket er = 424kcal.

Det jeg så ikke forstår er at, de forskellige sider skriver at fordelingen af kalorier skal ca. være 40% kulhydrat, 40% protein, 20% fedt.

Men nu har jeg 40% protein = 424kcal, og jeg må maks få 2g protein per kg jo. Det jeg så vil frem til nu er, kan det virkelig passe at 40% af mine kalorier er = 424kcal? det vil sige jeg kun skal indtage 1000kcal om dagen?

Jeg er ked af, hvis det ser lidt rodet ud, men kan virkelig ikke få det til at hænge sammen.. Håber i kan hjælpe, ellers spørg endelig, hvis i ikke forstår.

Mvh. Kasper

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstået det hele lidt.

Din krop har et ligevægtsindtag, som jeg vil skyde til omkring 2300kcal.

Kvinder ligger ved 2000ca og mænd 2500ca . Man kan dog ikke altid gå ud fra det ..

Tænker du at tage muskel masse på ? det gør du vel siden du er her på sitet.

Tilbage til dit ligevægtindtag, hvis du er under det taber du dig, hvis du er over tager du på . Meget simpelt ..

- Prøv at tyre noget mere i hovedet, noget mere kød, fisk, nødder, ris, pasta osv ..

evt, drik en Weightgainer, hvis du har svært ved at få meget mad ned .. Tit skal mavesækken udvides :smile:

Håber du kunne bruge det ..

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer at kulhydrat og protein indeholder 4 kcal/g og fedt 9 kcal/g. Derfor vil dit regnestykke se anderledes ud..

Og drop den der med, at du MAX må få dit og dat af forskellige ting. Du kan sagtens indtage mere (det skal du, du er meget undervægtig).

Tror ikke de værdier hjælper manden, han er jo tydeligvis usikker på hvad han laver .

Topicstarter, det handler bare om at kaste så meget mad i kæften som overhovedet muligt ..

Edited by Civilization
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg er rimelig ny indenfor styrketræning, samt inde på dette forum. Synes bare der er et par spørgsmål, jeg ikke kan få til at passe sammen.

Jeg er en fyr på 19år, 53kg, 182cm høj. Jeps, ved jeg er undervægtig.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor mange kalorier jeg skal indetage dagligt.

Jeg har læst lidt omkring og set at, man skal have 2g protein per kg, det vil sige for mig; 2x53 = 106g protein, hvilket er = 424kcal.

Det jeg så ikke forstår er at, de forskellige sider skriver at fordelingen af kalorier skal ca. være 40% kulhydrat, 40% protein, 20% fedt.

Men nu har jeg 40% protein = 424kcal, og jeg må maks få 2g protein per kg jo. Det jeg så vil frem til nu er, kan det virkelig passe at 40% af mine kalorier er = 424kcal? det vil sige jeg kun skal indtage 1000kcal om dagen?

Jeg er ked af, hvis det ser lidt rodet ud, men kan virkelig ikke få det til at hænge sammen.. Håber i kan hjælpe, ellers spørg endelig, hvis i ikke forstår.

Mvh. Kasper

Den med de 2 g protein dagligt er ikke et dårligt udgangspunkt men energifordelingen på 40-40-20 er lige høj nok på protein medmindre man har et meget lavt energi indtag. For mere almindelige madmængder er en fordeling på 40-20-40 nok mere realistisk. Hvis man vil kan man hæve eller sænke på kulhydratindtaget og gøre det modsatte med fedtindtaget. Hvorvidt du rammer disse ratioer eller ej spiller dog næppe den store rolle så længe din krop får det den skal bruge til den forandring du tilstræber!

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer at kulhydrat og protein indeholder 4 kcal/g og fedt 9 kcal/g. Derfor vil dit regnestykke se anderledes ud..

Og drop den der med, at du MAX må få dit og dat af forskellige ting. Du kan sagtens indtage mere (det skal du, du er meget undervægtig).

De tal ændrer ikke på regnestykket, for de 40/40/20 er som regel energiprocenter.

Det er regnestykket der er forkert som udgangspunkt.

Især for sådan en bette knægt som trådstarter er det et helt galt sted at starte. Den konkrete energifordeling regnes som oftest for afhængig af aktivitetsniveau - jo mere aktiv, jo større andel kulhydrater.

Som andre siger - du skal lære at spise regelmæssigt, tage gode solide portioner og lad være med at begynde med for meget kalorietælling, med mindre du slet ikke kan gå nok ned på anden vis.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer at kulhydrat og protein indeholder 4 kcal/g og fedt 9 kcal/g. Derfor vil dit regnestykke se anderledes ud..

Og drop den der med, at du MAX må få dit og dat af forskellige ting. Du kan sagtens indtage mere (det skal du, du er meget undervægtig).

Som jeg skriver "man skal have 2g protein per kg, det vil sige for mig; 2x53 = 106g protein, hvilket er = 424kcal" - Der har jeg taget 4kcal per protein gram.

Link to comment
Share on other sites

Den med de 2 g protein dagligt er ikke et dårligt udgangspunkt men energifordelingen på 40-40-20 er lige høj nok på protein medmindre man har et meget lavt energi indtag. For mere almindelige madmængder er en fordeling på 40-20-40 nok mere realistisk. Hvis man vil kan man hæve eller sænke på kulhydratindtaget og gøre det modsatte med fedtindtaget. Hvorvidt du rammer disse ratioer eller ej spiller dog næppe den store rolle så længe din krop får det den skal bruge til den forandring du tilstræber!

Det vil sige 40% kulhydrat - 20% - Protein - 40% fedt.. ikk? det du har sat op.

Men jeg vil gerne styrketræne, er det så det rette skema? kommer jeg ikke til at tage mere fedt på end muskler med 40% fedt?

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstået det hele lidt.

Din krop har et ligevægtsindtag, som jeg vil skyde til omkring 2300kcal.

Kvinder ligger ved 2000ca og mænd 2500ca . Man kan dog ikke altid gå ud fra det ..

Tænker du at tage muskel masse på ? det gør du vel siden du er her på sitet.

Tilbage til dit ligevægtindtag, hvis du er under det taber du dig, hvis du er over tager du på . Meget simpelt ..

- Prøv at tyre noget mere i hovedet, noget mere kød, fisk, nødder, ris, pasta osv ..

evt, drik en Weightgainer, hvis du har svært ved at få meget mad ned .. Tit skal mavesækken udvides :smile:

Håber du kunne bruge det ..

Forstår det ihvert fald, tak.

Men nu bliver jeg lidt forvirret igen, altså hvis jeg tager fordeling på 40 - 20 - 40, det vil sige 20% protein, hvilket er = 20% af 2300kcal(som jeg skal ha dagligt) = 460kcal/115g protein.

så skal jeg have 40% kulhydrat = 40% af 2300kcal = 920kcal/230g kulhydrater, er det meget tilpas med 230g kulhydrat? Eller forstår jeg det helt forkert..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share