Hårdt at løbe langsomt.


boho
 Share

Recommended Posts

Mand, 62, 81 kg, 181 cm. max puls 185 (?) hvilepuls 50.

Har motionløbet gennem de sidste 10 år. Løber nu 1 time 2 - 3 gange om ugen

Fra jeg begyndte har jeg altid følt det belastende at skulle løbe langsomt ("tale sammen" hastighed). Jeg sveder kraftigere og mine ben føles tunge som bly og er ofte ømme dagene efter. De første år løb jeg derfor altid så hurtigt som muligt - konkurrerede konstant med mig selv om bedre tider. Resultatet blev (naturligvis) en overbelastningsskade, som holdt mig væk fra løb i et års tid. For at undgå nye skader har jeg fulgt et løbeprogram der langsomt og med succes har trænet mig op til mit nuværende niveau 9,2 km /på 1 time med gennemsnitspuls på 131 (71%) men det føles hårdt og belastende. Et par gange har jeg dog tilladt mig at skrue op for hastigheden og f.eks løbet 10 km på 1 time med gennemsnnitspuls på 148 (80%) og det føles meget bedre, bl.a. føles det som om jeg restituerer meget hurtigere og mærker intet til ømme ben etc. efterfølgende

Er der en fysiologisk forklaring eller er det ren psykologi?

PS måske er min max puls sat for lavt - tallet er baseret på at jeg under stor belastning har registreret 182 på uret.

mvh Bo

Link to comment
Share on other sites

Når man løber langsomt kæmper man mere mod tyngdekraften, og det kan derfor føles hårdere, kommer man op i et hurtigere tempo ophober man desuden elastisk energi i senerne, specielt i achillessenen, som så bruges i afsættet

Som ældre er elasticiteten og smidigheden i bindevævet dog mindre, og derfor er der også støtte risiko for skader, da der kan opstå micro traumer i bindevævet, som så kan udvikle sig til en egentlig skade, ved for stor træningsmængde. Blodforsyningen bliver generelt også dårligere med årene (specielt ryger) derfor skal man restituerer i længere tid som ældre.

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Tak for et seriøst svar.

Kan jeg konkludere, at det er iorden, at jeg generelt løber lidt hurtigere, hvis jeg restituerer længere mellem løbene.

PS er netop kommet ind efter at have taget en cooper-test: 2400 m - så nu går de lige nogle dage inden jeg skal ud igen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share