Dosering af vitamintilskud og deslige


Zuffox
 Share

Recommended Posts

Jeg har siden tidernes morgen taget vitaminpiller, men stoppede med at tage det regelmæssigt for nogle år siden.

Situationen er primært dén, at jeg ikke spiser fisk og indtager mælkeprodukter (og æg), men derudover har jeg også generelt været kræsen, så det har ikke altid været lige let; for tiden er jeg lige flyttet ind, hvor det hele er noget rod, og hvor jeg ikke har overskud til at fatte kokkekniven, så det bliver også en ret sølle omgang.

Det er fristende bare at hælde alle tilgængelige vitaminpiller og tilskud i en spand og tage en håndfuld af det hver dag, men foruden at være dyrt, skulle det muligvis også være skadeligt på grund af den store mængde antioxidanter, man ender med at få indenbords. Jeg kan godt hive en masse tilfældige links op ad lommen, men hellere få nogle råd fra folk med en uddannelse inden for de relevante områder.

Spørgsmålet går på, hvilke tilskud og hvor meget af det, der ville være bedst til min situation, og i hvor stor grad man kan køre det indenbords med ovennævnte in mente.

Er der i denne forbindelse bestemte produkter, der ikke kan omtales ved navn, må I gerne sende mig en PM.

Link to comment
Share on other sites

Altså en multitablet om dagen er da nok aldrig ad vejen, men har du læst, hvad der står på ALLE danske kosttilskud?

"kosttilskud bør aldrig erstatte varieret kost".

Hvis du er for doven til at lave maden selv, hvorfor så ikke købe sig til god, sund og nærende med?

Eller måske bare finde dig nogle nemme og hurtige opskrifter til god mad med i farten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har siden tidernes morgen taget vitaminpiller, men stoppede med at tage det regelmæssigt for nogle år siden.

Situationen er primært dén, at jeg ikke spiser fisk og indtager mælkeprodukter (og æg), men derudover har jeg også generelt været kræsen, så det har ikke altid været lige let; for tiden er jeg lige flyttet ind, hvor det hele er noget rod, og hvor jeg ikke har overskud til at fatte kokkekniven, så det bliver også en ret sølle omgang.

Det er fristende bare at hælde alle tilgængelige vitaminpiller og tilskud i en spand og tage en håndfuld af det hver dag, men foruden at være dyrt, skulle det muligvis også være skadeligt på grund af den store mængde antioxidanter, man ender med at få indenbords. Jeg kan godt hive en masse tilfældige links op ad lommen, men hellere få nogle råd fra folk med en uddannelse inden for de relevante områder.

Spørgsmålet går på, hvilke tilskud og hvor meget af det, der ville være bedst til min situation, og i hvor stor grad man kan køre det indenbords med ovennævnte in mente.

Er der i denne forbindelse bestemte produkter, der ikke kan omtales ved navn, må I gerne sende mig en PM.

I ernæringsverdenen arbejder man med et begreb som hedder Tolerable Upper Intake Level (UL).

Kort sagt, det højeste indtag som er sikkert at indtage. Det er som regel rigtig mange gange større end anbefalingen for det enkelte vitamin/mineral. I nogle tilfælde er det kun lidt større.

Norden har bl.a. udgivet disse i form af "Nordiske Næringsstofanbefalinger" og Institut of Medicine har også udgivet DRI hvor anbefalinger samt UL bl.a. beskrives.

UL skal ikke antages som en anbefaling for det bedste indtag af det givende stof.

Det letteste i dit tilfælde er at indtage en multi-vitamin/mineral om dagen (med måltid), nogle kalk tabletter (500 mg vil nok være tilrådeligt) (helst med 5-10 mcg D-vitamin også og evt. lidt magnesium) samt cirka 1 gram omega-3 fra fiskeolie. Alternativ fra hørfrøolie.

Tag kalktabletter forskudt fra multi-pillen da kalk kan hæmme optagelse af nogle mineraler.

Du bliver ikke sund af at indtage dette, men du undgår at mangle en masse vigtige stoffer.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Altså en multitablet om dagen er da nok aldrig ad vejen, men har du læst, hvad der står på ALLE danske kosttilskud?

"kosttilskud bør aldrig erstatte varieret kost".

Hvis du er for doven til at lave maden selv, hvorfor så ikke købe sig til god, sund og nærende med?

Eller måske bare finde dig nogle nemme og hurtige opskrifter til god mad med i farten.

Jeg tager det ikke som erstatning; men hellere tage et tilskud til noget end slet ikke at tage det.

Jeg bruger det ikke som en sovepude. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Suffox. :wink:

Min målgruppe er 20-60-årige, som ikke dyrker meget sport. Jeg ved ikke, om du hører til den gruppe. Hvis du ikke gør, må du selv vurdere, om du kan bruge mit indlæg til noget.

Du kan læse om emnet i NNR. Den udgave, som jeg har, er fra 2004. Jeg ved ikke, om der er kommet nogen siden. Måske kan du låne bogen på biblioteket. Jeg ved det ikke.

En alternativ kilde er Vitalrådet. Måske bør du besøge dets side www.vitalraadet.dk

I andre tråde har jeg gjort opmærksom på det, som jeg kalder "den gyldne middelvej". Hvis du vil følge den, kan du vælge multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50 +", der kan købes i supermarkeder. Den er ikke så dyr. (Jeg er ikke en reklamesøjle for det produkt, da jeg ikke tjener penge på at nævne det). Man må godt nævne produktnavn på disse.

Du kan så supplere med en antioxidant som f.eks Q10.

Og så kan du følge Antaeus råd.

Held og lykke.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share