Spørgsmål til kondtionsprogram vedr. varighed og sjipning


Rivaldo07
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har to spørgsmål mht. konditionsprogram.

1) Der står i min bog, at man skal træne tre gange om ugen i mindst 30-40 minutter for at opnå en konditionseffekt. Men denne 'regel' skal vel tages som en tommelfingerregel, for det kan vel ikke passe at man opnår en mindre konditionseffekt ved fx at lave et intervalløb der lyder på 100m løb ved 80% af spurtkapacitet, 10 sekunders pause - gentages 12 gange..

2) det samme princip: 10 minutters sjipning ved høj intensitet giver vel ikke mindre end 30 minutters løb ved middel intensitet?

Det jeg vil frem til... regelen skal vel ikke tages SÅ bogstaveligt, vel?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det skal ikke tages så bogstaveligt. Efter min mening får du mere ud af at 12x 100m, istedet for at løbe en normal tur på 30-40min. Men det betyder ikke du nu f.eks skal løbe 100m x12 alle dine træningen. Hvis du f.eks træner 3 gange om ugen, så kunne du løbe 2 ture på 30-40min og så 1 gang 12x 100m. Jeg ville ikke løbe 12x 100m hver gang.

Da jeg startede med at løbe nogle hurtige intervaller efter mit træningspas, så startede jeg f.eks på 4x40m, så gik jeg til 5x40m, 6x40m op til 8x40m, så gik jeg ned på 4x50m, 5x50m osv. Så jeg løb faktist aldrig det samme.

Og når du f.eks træner de ture på 30-40min, huske ikke at løbe samme rute igen og igen. Du kunne også f.eks løbe 20min, med lidt mere tempo på. Her skal du huske at varme godt op i 5-10min og jogge af i 5-10min. Og så løbe en tur på 30-40min roligt den anden dag.

Men pas på hvis du er nybegynder, ikke at begynde med at træne for hårdt med det samme. Og husk ikke at følge noget program slavisk, hvis du bruger noget program, at træne efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share