Vægtab :( hjælp!


DKZBoy
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 14 årig dreng fra Nordjylland som har nogle vægt tabs problemer. Min vægt er et problem, BMI er noget værre vrøvl!

Jeg vil gerne tabe mig 5-10 kilo, jeg ligger oppe på de 71 kilo og er 1,75 centimeter høj.

Jeg dyrker ikke nogen form for motion, jeg tror jeg cykler max 1-2 kilometer med frem og tilbage til skole hverdag og jeg spiller en lille smugle trommer. Jeg ser meget spinkel ud det er min krop også men jeg kan bare se at min talje er blevet større end sidste år, jeg kan virkelig godt bruge noget god infomation om kalorier og hvad man ikke skal spise selvfølgelig ved jeg at slik og chips cola etc er ikke godt, men om der er andre ting som kan sammenlignes men ikke bliver betegnet som så dårligt, eksempel sidder jeg heder med en Buko Rejeost med 220 kalorier per 100 gram.

Først vil jeg vide hvordan Kalorie systemet virker?

Hvor mange kalorier kræver det ca. for at man kan sammenligne det til et kilo.

er der en normal-hver dags mild måde man kan tabe kalorier på?

Er der mange varer som normalt sidder i køleskabet som er normalt vi spiser men feder voldsomt?

Er der specille motion metoder man kan bruge for at have et hurtigt eller et langsomt vægttab?

Jeg vil gerne være spinkel igen, og har prøvet at læst stofskift emnet men jeg forstår det simplehen ikke så nu har jeg taget mig sammen at ligge en ny post herinde, jeg håber jeg høre fra jer, alle tips, hints, råd eller jeg ved ikke hvad kan bruges bare kom for det, er ekstrem glad for du har læst det her og måske vil give en person med dårlig selvtillid noget hjælp - jeg siger tak.

Jesper =)

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en 14 årig dreng fra Nordjylland som har nogle vægt tabs problemer. Min vægt er et problem, BMI er noget værre vrøvl!

Jeg vil gerne tabe mig 5-10 kilo, jeg ligger oppe på de 71 kilo og er 1,75 centimeter høj.

Jeg dyrker ikke nogen form for motion, jeg tror jeg cykler max 1-2 kilometer med frem og tilbage til skole hverdag og jeg spiller en lille smugle trommer. Jeg ser meget spinkel ud det er min krop også men jeg kan bare se at min talje er blevet større end sidste år, jeg kan virkelig godt bruge noget god infomation om kalorier og hvad man ikke skal spise selvfølgelig ved jeg at slik og chips cola etc er ikke godt, men om der er andre ting som kan sammenlignes men ikke bliver betegnet som så dårligt, eksempel sidder jeg heder med en Buko Rejeost med 220 kalorier per 100 gram.

Først vil jeg vide hvordan Kalorie systemet virker?

Hvor mange kalorier kræver det ca. for at man kan sammenligne det til et kilo.

er der en normal-hver dags mild måde man kan tabe kalorier på?

Er der mange varer som normalt sidder i køleskabet som er normalt vi spiser men feder voldsomt?

Er der specille motion metoder man kan bruge for at have et hurtigt eller et langsomt vægttab?

Jeg vil gerne være spinkel igen, og har prøvet at læst stofskift emnet men jeg forstår det simplehen ikke så nu har jeg taget mig sammen at ligge en ny post herinde, jeg håber jeg høre fra jer, alle tips, hints, råd eller jeg ved ikke hvad kan bruges bare kom for det, er ekstrem glad for du har læst det her og måske vil give en person med dårlig selvtillid noget hjælp - jeg siger tak.

Jesper =)

Hej Jesper.

I første omgang vil jeg råde dig til at læse en masse om både kost og motion, så du kan danne dig en god basisviden omkring hvordan det hele fungerer. Det vil uden tvivl gøre det hele meget nemmere for dig! Faktisk kan du her på sitet finde en masse gode artikler som beskriver begge emner meget ligetil, så det er nemt at forstå. Også for en nybegynder! =) Så sæt et par aftener eller mere af, til at læse alt hvad du overhovedet kan. Og ja, lidt er bedre end intet.

Som du selv siger, så kan man ikke altid regne med BMI og det er derfor langt vigtigere at se på hvad spejlet siger og i det hele taget på, hvordan du har det i din krop. At din talje er blevet større er dog ikke umiddelbart et tegn på at du er blevet tykkere, eftersom du er 14 år og derfor i voksealderen. Der vil ske en masse med din krop de følgende år og det er jo bare en god ting. Hvis du fremover kan opbygge en sund livsstil indeholdende en sund kost og jævnlig motion, vil du blot give din krop de bedst mulige chancer for at udvikle sig bedst muligt, så det er rigtig fint at du tænker over hvordan du lever, nu hvor du vokser og selvfølgelig også senere hen :) Det er dog også en farlig tid, hvor man påvirkes rigtig meget af omverdenen og dens usunde idealer, så pas endelig på med ikke at blive fanatisk. Du skal blot tænke på at spise en sund og varieret kost og på at få rørt kroppen jævnligt.

Du skriver at du er meget spinkel og nævner faktisk kun, at din talje er blevet større? Af den grund har jeg lidt svært ved at vurdere om du i virkeligheden ER lidt "for tyk", eller om det kun er i dine egne øjne at du er det. I din alder kan det godt være svært at vurdere om man vejer for meget eller for lidt, fordi man hele tiden sammenligner sig med alt og alle, så derfor vil jeg opfordre dig til at overveje hvorvidt du overhovedet bør tabe dig. Og hvis det så er det du vil, så er 5 kg måske også nok, det er helt op til dig selv at vurdere henad vejen. Men igen, pas nu på med at gå alt for meget op i kalorier og hvad vægten siger. At spise sundt og dyrke motion er dog altid en god ting.

Mht. kalorier, så er der i første omgang ingen grund til at tænke på sammenhængen mellem kalorier og kg. Du kan evt. regne dit ligevægtsindtag ud (hvor mange kalorier du kan spise om dagen for at bibeholde din vægt - det kan du faktisk her på siden). Hvis du så vil tabe dig, kan du forsøge dig med at indtage lidt færre kalorier end netop dette. I såfald vil du tabe dig. Du skal dog som udgangspunkt ikke gå mere end 500 kalorier under dit ligevægtsindtag. Vi skal jo huske at du er i voksealderen, og derfor er det vigtigt at din krop får det den behøver! Det kan ikke siges nok.

Helt basalt skal du bare lade være med at proppe dig med junk, som du selv er inde på. Altså pizza, slik, chips, kager, sodavand osv. Spis istedet magert kød (fx kylling, kalkun, oksekød, svinekød), fisk (fx tun, makrel), grøntsager i massevis, frugt, samt magre mejeriprodukter (mælk, ost osv.) Det er helt iorden at spise både kartofler, ris, pasta, brød osv., så længe du ikke overspiser af dette. Du kan fx vælge de "grove" udgaver af slagsen, altså groft brød, brune ris osv. Det ville være godt for dig at få masser af proteinrige fødevarer (kød, fisk, mejeriprodukter osv.) da det er rigtig godt for kroppen mens du vokser og tillige mætter godt! Dette skal jo så spises med grøntsager, frugt, groft brød eller andet af det gode.

Du spørger om der er noget der kan sammenlignes med cola, slik osv, men som ikke er så dårligt? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørgsmålet, men hvis du mener om du stadig kan spise disse ting i "sundere" udgaver, så er det da muligt ja. Man kan selvfølgelig drikke pepsi max istedet for almindelig cola, og man kan også finde slik som indeholder færre kalorier og mindre fedt, eller spise pizzaer uden en masse ost, men derfor skal man alligevel spare på mængderne af sådanne ting. Dog kan man sagtens finde alternativer til de helt almindelige basisvarer, fx en Buko rejeost. Her laver "Cheasy" fx en rejeost med mindre fedt, så den kunne man jo vælge istedet. Og ja, der kan godt være almindelige ting i køleskabet som vi spiser og som feder. Det kunne fx være mayonaise, leverpostej, smør osv. Du behøver dog ikke fuldstændig at undlade disse ting, men kan istedet blot spare lidt på mængden. Nu er det jo nok sine forældre der handler ind, så du kan jo nævne for dem, at du gerne vil tabe dig, og så vil de måske købere nogle sundere alternativer til fx pålæg og lignende. Men husk, at det jo ikke er meningen at du skal sulte!! Du skal blot spise dig tilpas mæt i de sundere madvarer. Og så sørge for at skylle det ned med en god mængde vand fra hanen =)

Hvis du gerne vil tabe dig, skal du lægge vægt på konditionstræning, altså træningsformer hvor du får pulsen op. Det kunne fx være løb, cykling, fodbold, håndbold, dans osv osv. Umiddelbart skal du bare vælge det du syntes er sjovest, for så er det meget nemmere at komme igang og senere at blive ved. Det hele tæller. Og husk så, at når du bevæger dig mere, har din krop også brug for mere føde (flere kalorier), så derfor kan du altså spise mere (af det gode od sunde) og behøver derfor ikke nødvendigvis at være i et kalorieunderskud på 500.

Tilsidst - glem alt om det med stofskiftet indtil videre.. For at opsummere skal du bare spise sundt og varieret og dyrke motion, så skal du nok tabe dig. Men ja, læs en masse om både kost og motion, fx her på sitet. Det vil gøre det hele meget nemmere for dig. Og pas så på med at tabe dig mere end nødvendigt!!

Jeg er ked af den lange smøre, men håber at du fik lidt viden til at komme igang på! Og skriv selvfølgelig endelig igen hvis du har spørgsmål..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share